لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

«در محافل اصلاح‌طلبان موضوع انتخابات مطرح نیست»


روزنامه‌های اعتماد و شرق از قول محمدرضا خاتمی خبر داده‌اند که «در محافل اصلاح‌طلبان موضوع انتخابات مطرح نیست». «بازداشت سه روزنامه‌نگار و احضار مدیر مسئول اعتماد ملی» و همچنین «هشدار خانه سینما به مستندسازان» از اخبار منتشر شده در شماره پنج‌شنبه روزنامه‌های اعتماد و ابتکار است.

روزنامه‌های خراسان و مردمسالاری در سرمقاله و یادداشت‌هایی به فرافکنی احمدی‌نژاد در اختلاس بزرگ واکنش نشان داده‌اند و تهران امروز تاکید کرده است که باید «دولت از مردم عذرخواهی کند».

روزنامه آفرینش نیز گزارش داده است که «قیمت تخم مرغ از طلا گران‌تر شده» و پس از آن که هر عدد تخم مرغ از ۲۰۰ تومان یک‌شبه به ۳۰۰ تومان رسیده اکنون «در بازار زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت تخم مرغ معمولی و بدون بسته‌بندی به ۴۰۰ تومان شنیده می‌شود».

«در محافل اصلاح‌طلبان موضوع انتخابات مطرح نیست»

روزنامه‌های اعتماد و شرق از قول محمدرضا خاتمی خبر داده‌اند که «اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نخواهند کرد».

روزنامه شرق با چاپ عکسی از محمدرضا خاتمی از «چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان و نایب ‌رئیس مجلس ششم» گزارش داده است که او در حاشیه مراسم ختم پدر حسن روحانی و در واکنش به سوالات متعدد و اصرار خبرنگاران درباره انتخابات گفته است که «اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نخواهند کرد».

به نوشته این روزنامه، محمدرضا خاتمی در این باره که شماری از اعضای جناح حاکم اعلام کرده‌اند که «اصلاح‌طلبان باید در قبال فتنه موضع‌گیری کنند و در غیر این صورت نمی‌توانند در انتخابات شرکت داشته باشند»، با اشاره به وقوع اختلاس سه هزار میلیارد تومانی گفته است که «در‌باره فتنه همه موضع‌گیری می‌کنند؛ اختلاس مملکت را برداشته است» و البته تاکید کرده است که «اگر مجلس ششم بود، چنین اختلاسی روی نمی‌داد».

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی از قول محمدرضا خاتمی نوشته است که «در محافل اصلاح‌طلبان موضوع انتخابات مطرح نیست».

به نوشته این روزنامه، به دنبال دیدار محمد خاتمی و عبدالله نوری و «تاکید دو شخصیت ‌اصلاح‌طلب بر لزوم تحقق شرایط این طیف برای حضور در انتخابات، بار دیگر رسانه‌های منتسب به اردوگاه اصول‌گرایی اخباری مبنی بر تشکیل گروه ۷+۱ به عنوان سازوکار انتخاباتی اصلاح‌طلبان منتشر کردند و این‌بار از محمدرضا عارف به عنوان سرلیست انتخاباتی این جناح نام بردند»، اما محمدرضا خاتمی به روزنامه «اعتماد» گفته است که «از تشکیل چنین گروهی کاملا بی‌خبر است و چنین بحث‌هایی در محافل اصلاح‌طلبی اصلا وجود ندارد».

روزنامه اعتماد همچنین از قول محمدرضا خاتمی نوشته است که «تا جایی که من می‌دانم تشکیل گروه ۷+۱ صحت ندارد و شخصیت‌های اصلاح‌طلب هم بار‌ها تاکید کرده‌اند تا تحقق شرایط‌شان در انتخابات شرکت نمی‌کنند. در محافل اصلاح‌طلبی نیز بحث‌های انتخاباتی اصلا وجود ندارد».

به گزارش این روزنامه، محمدرضا خاتمی علاوه بر این اخبار منتشر شده در رسانه‌های جناح حاکم مبنی بر «انتخاب محمدرضا عارف به عنوان سرلیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان را رد کرده»، و اعلام کرده است که «همان‌طور که بار‌ها گفته‌ام شرایط برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مهیا نیست، مگر این که شرایط آقای خاتمی محقق شود و در آن صورت اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت خواهند کرد».

روزنامه اعتماد یادآوری کرده است که «تحقق شرایطی مانند رفع حصر و حبس‌ها و همچنین برگزاری انتخابات آزاد برای شرکت در انتخابات، بار‌ها از سوی شخصیت‌ها و تاثیرگذاران اصلاح‌طلب» و از جمله محمد خاتمی رئیس جمهور دوره اصلاحات اعلام شده است.

این روزنامه تاکید کرده است که به دنبال دیدار هفته جاری عبدالله نوری و سید محمد خاتمی و تاکید این دو چهره اصلاح‌طلب «بر تحقق شرایط اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات» طی روزهای اخیر «رسانه‌های منتسب به جریان اصول‌گرایی (جناح حاکم) سعی کردند تا با انتشار برخی شایعه‌ها درباره آغاز به کار ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان و برخی اخبار ناصحیح درباره این طیف، افکار عمومی را از مشکلات درون‌گروهی اصول‌گرایان دور کنند».

واکنش به فرافکنی احمدی‌نژاد در اختلاس بزرگ؛ «دولت از مردم عذرخواهی کند»

روزنامه‌های تهران امروز، مردمسالاری و خراسان به اظهارات دو روز اخیر محمود احمدی‌نژاد از جمله تلاش وی برای سلب مسئولیت از دولت در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی واکنش نشان داده‌اند، و روزنامه تهران امروز به صراحت خواهان عذرخواهی احمدی‌نژاد و دولت وی در خصوص اختلاس سه هزار میلیارد تومانی شده است.

روزنامه تهران امروز طی یادداشتی با تیتر «آقای رئیس‌جمهور این راهش نیست» که در صفحه نخست شماره پنج‌شنبه منتشر کرده نوشته است که محمود احمدی‌نژاد، در تازه‌ترین اظهارات تلویزیونی خود درباره اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی با این ادعا که «سیستم بانکی ما دست کسی نیست و دولت تسلط و قدرت مداخله در سیستم بانکی را ندارد»، «بار‌ها و بار‌ها بر نقش نداشتن دولت در امور بانکی سخن به میان آورده و به گونه‌ای اظهارنظر می‌کرد که گویی بانک‌ها در این مملکت خودمختار هستند».

این روزنامه با تاکید بر این که «ناگفته پیداست که انتخاب رئیس کل بانک مرکزی هم بر عهده رئیس ‌جمهور است و البته انتخاب وزرا از جمله وزیر اقتصاد هم با پیشنهاد رئیس‌ جمهور و رای اعتماد مجلس است» و «باز هم ناگفته پیداست که رئیس‌جمهور می‌تواند مقامات یادشده را از مقام‌شان عزل کند و قانونا این حق به رئیس‌ جمهور داده شده است»، ادعاهای احمدی‌نژاد را رد کرده و نوشته است که «نتیجه این که بانک‌ها حتی بانک‌های خصوصی هم مستقیما تحت کنترل دولت هستند و اساسا بانک‌‌ها جزئی از سیستم اقتصادی دولت به شمار می‌آیند».

تهران امروز از رئیس دولت خواسته است که به خاطر وقوع اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از مردم عذرخواهی کند، و نوشته است که «دولت به جای تلاش برای سلب مسئولیت از خود در اختلاس رخ داده، پذیرای مسئولیت قانونی خود باشد و ضمن عذرخواهی رسمی از مردم قول بدهد که به فکر شناسایی و خشکاندن ریشه‌های فساد است».

روزنامه خراسان نیز طی سرمقاله شماره چهاردهم مهرماه درباره اظهارات تلویزیونی احمدی‌نژاد نوشته است که وی قصد «انداختن تقصیر مشکلات نظام بانکی از جمله فساد عظیم مالی و بانکی اخیر به گردن مخالفان خود داشته»، مخالفانی که به نوشته این روزنامه «ممکن است به حق و با استدلال‌های قابل دفاعی از اقدامات وی به ویژه در کاهش نرخ سود بانکی انتقاد کرده باشند».

این روزنامه با طرح این پرسش که «نقش وزارت اقتصاد در انتصاب مدیران عامل بانک‌های ملی و صادرات چیست؟» نوشته است که «مگر جز این است که وزیر اقتصاد رئیس مجمع عمومی بانک ملی است و مدیرعامل بزرگ‌ترین بانک دولتی با امضای وزیر اقتصاد به این سمت منصوب می‌شود» و «در این میان وزیر اقتصاد به عنوان فرد منصوب رئیس جمهور درباره انتصاب آقای محمودرضا خاوری به سمت مدیرعاملی بانک ملی چه پاسخی دارد؟ انتصاب فردی که به گفته تعدادی از نمایندگان از سوی برخی نهادهای امنیتی فاقد صلاحیت عنوان شده بود. فردی که فارغ از میزان قصور یا تقصیر احتمالی در فساد اخیر، هم اکنون مشخص شده که تابعیت کشوری غیر از ایران را نیز داشته است؟»

روزنامه خراسان پرسیده است که محمود احمدی‌نژاد «چرا در سخنان خود به بحث‌هایی که درباره نحوه انتصاب آقای خاوری مطرح شده است واکنشی نشان نداد؟ آیا انتصاب این فرد نیز تقصیر مخالفان رئیس جمهور است؟ آیا دولت در قبال نظارت بر بانک صادرات و انتصاب مدیرعامل آن مسئولیتی ندارد؟»

این روزنامه در رد ادعاهای احمدی‌نژاد نوشته است که علاوه بر دولتی بودن بانک ملی و بانک مرکزی، حتی در بانک صادرات که احمدی‌نژاد آن را «بانک خصوصی شده» معرفی کرده نیز «معاون امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد نماینده رسمی وزارت اقتصاد و دولت در هیئت مدیره بانک صادرات است، چرا که ۲۰ درصد سهام این بانک همچنان در اختیار دولت است» و «آیا دولت به اندازه ۲۰ درصد قصور و تقصیر احتمالی مسئولان بانک صادرات در وقوع فساد اخیر مسئولیت ندارد؟»

سرمقاله‌نویس روزنامه مردمسالاری نیز طی سرمقاله‌ای با عنوان «واقعا هیچ خبری نیست؟» درباره اظهارات تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد نوشته است که «به جرات می‌توانم بگویم هیچ نکته خاص و تازه‌ای نداشت. خیلی‌ها می‌گفتند حالا که رئیس دولت پس از اختلاس بزرگ قبول کرده رودررو با مردم سخن بگوید حتما بسیاری از ابهامات درباره بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سوژه خبری این روزهای رسانه‌ها رفع می‌شود»، اما «بنده معتقدم این گفت‌وگو آن قدر حاوی مطالب تکراری بود که اگر برگزار هم نمی‌شد اتفاقی نمی‌افتاد» و «اگر صداوسیما از آرشیو خود یکی از گفت‌و‌گوهای قدیمی را پخش می‌کرد کمتر کسی متوجه آرشیوی بودن گفت‌و‌گو می‌شد».

این روزنامه همچنین نوشته است که «سوالات مجری هم نبود، محتویات سخن رئیس دولت تغییری نمی‌کرد»، چنان که «وقتی این نشست به موضوع اختلاس رسید مجری بدون این که سوالی بپرسد محمود احمدی‌نژاد را برای گذر سریع از این مورد همراهی کرد» و «این در حالی است که اکنون انبوه سوالاتی وجود دارد که حداقل مطبوعات مستقل از رئیس دولت در این خصوص دارند»، اما احمدی‌نژاد در این گفت‌و‌گو با بیان این که «هیچ خبری نیست» تمام ابهامات را بی‌پاسخ گذاشت.

سرمقاله‌نویس روزنامه مردمسالاری با تاکید بر این که «آقای احمدی‌نژاد! اگر خبری نیست آقای خاوری برای چه برنگشت؟» از رئیس دولت پرسیده است که «چرا حاضر نیست با «یک خبرنگار و مجری مستقل و آرام» مصاحبه کند؟»، «این استعفا‌ها و برکناری‌ها برای چه بود؟» و «چرا همفکران شما و حتی مدیران شما از تلاش برای جلب اعتماد مردم سخن می‌گویند؟»، «چرا از دستگاه‌های نظارتی انتقاد و مسئولان مهم مملکت را به طرح شکایت از آنان تهدید می‌کند؟»

این روزنامه همچنین خطاب به محمود احمدی‌نژاد نوشته است که «آقای رئیس دولت! حتما می‌دانید که دستگاه قضایی اعتقاد دارد افراد پرنفوذی در این ماجرا (اختلاس) دست داشته‌اند. چرا سخنی در این ارتباط نگفتید تا متوجه باشیم که واقعا خبری نیست؟»

بازداشت سه روزنامه‌نگار، احضار مدیر مسئول اعتماد ملی

روزنامه اعتماد از بازداشت سه روزنامه‌نگار در تهران خبر داده، و نوشته است که «مهدی افشارنیک روزنامه‌نگار، علی اکرمی فعال رسانه‌ای و محمد حیدری روزنامه‌نگار دیروز در منازل‌شان بازداشت شدند و هنوز اطلاعی درباره دلایل دستگیری آن‌ها منتشر نشده است».

به نوشته این روزنامه، «محمدجواد حق‌شناس، مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی» هم روز چهارشنبه برای رسیدگی به اتهامات روزنامه اعتماد ملی به دادگاه احضار شده است.

هشدار «خانه سینما» به مستندسازان

روزنامه ابتکار از هشدار «خانه سینما» به «مستندسازان» خبر داده و نوشته است که «محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما در نامه‌ای به رئیس انجمن مستندسازان، همکاری با شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور را غیرقانونی دانست».

به نوشته این روزنامه، محمدمهدی عسگرپور در این نامه خطاب به محمدرضا مقدسیان رئیس انجمن مستندسازان نوشته است که «در پی رایزنی خانه سینما با مراجع فرهنگی و قضایی برای پیشگیری از تکرار واقعه ناگوار بازداشت همکاران مستندساز، به اطلاع می‌رساند مطابق اعلام این مراجع، امپراتوری رسانه‌ای دشمن در فرایند جنگ نرم با نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور در جهت تخریب ارزش‌های اعتقادی، ملی و فرهنگی کشور تلاش می‌کنند، و لذا همکاری با این شبکه‌ها غیرقانونی است و مصداق مواد ۶۱۰، ۵۰۰، ۴۹۹ ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی خواهد بود».

مدیرعامل خانه ‌سینما تاکید کرده است که «هر گونه همکاری احتمالی با این شبکه‌ها قطع و محصولات ارائه شده به آن‌ها باز پس گرفته شود» و حتی اعلام کرده است که «در صورت عدم تمکین شبکه‌های مذکور خانه سینما به عنوان حامی جامعه هنری کشور پیگیری‌های حقوقی علیه این رسانه‌ها را در دستور کار قرار خواهد داد».

به نوشته روزنامه ابتکار، مدیرعامل خانه سینما همچنین در نامه خود به بازداشت شماری از سینماگران و مستندسازان اشاره کرده و نوشته است که «همکاری تنی چند از هنرمندان با این شبکه‌ها که یقینا به دلیل عدم آشنایی با هویت واقعی آن‌ها و عدم اطلاع از موازین قانونی فوق بوده؛ خانه سینما کماکان تلاش‌های خود را در جهت رفع مشکل این عزیزان پیگیری خواهد کرد».

ناصر صفاریان، مجتبی میرطهماسب، هادی آفریده، محسن شهرنازدار و کتایون شهابی از جمله سینماگران و مستندسازانی هستند که ۲۷ شهریور سال جاری در تهران بازداشت شدند.

بازداشت این مستندسازان پس از پخش یک فیلم مستند با عنوان «خط و نشان» درباره زندگی سیاسی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی از شبکه بی‌بی سی فارسی صورت گرفت.

«قیمت تخم مرغ از طلا گران‌تر شد»

روزنامه آفرینش با اعلام این که «قیمت تخم مرغ از طلا گران‌تر شده است» خبر داده است که «قیمت یک کارتن تخم مرغ ۷۵ هزار تومان است که با این رقم می‌توان حدود دو گرم طلای خام خریداری کرد».

به نوشته این روزنامه، «طی روزهای اخیر قیمت تخم مرغ روند افزایشی به خود گرفت تا جایی که نرخ یک عدد تخم مرغ یک‌شبه از ۲۰۰ تومان به ۳۰۰ تومان رسید» و اکنون «در بازار زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت تخم مرغ معمولی و بدون بسته‌بندی به ۴۰۰ تومان شنیده می‌شود» و اکنون «هر عدد تخم مرغ بسته‌بندی شده مارک‌دار به قیمت ۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد».

آفرینش همچنین نوشته است که «صادق خلیلیان وزیر کشاورزی دلیل افزایش قیمت این محصول را سودجویی برخی افراد دانسته و معتقد است برخی از شرایط ایجاد شده در بازار، سوء استفاده کرده و سبب افزایش قیمت آن در بازار شده‌اند و شرایط تولید و واردات در این زمینه نقشی ندارد»، اما «مرغداران معتقدند مشکل افزایش قیمت تخم‌مرغ از بهمن‌ماه سال گذشته در پی شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان و نابودی ۲۸ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار ایجاد شده است».
XS
SM
MD
LG