لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

«پاک‌‌ترین دولت تاریخ ایران؛ این هم سندش: رشوه‌های میلیونی»


روزنامه‌های شرق و اعتماد ضمن انتشار گزارشی از «دیدار اکبر هاشمی رفسنجانی با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» نوشته است که رئیس مجمع تشخیص مصلحت در این دیدار بر «تجدیدنظر در مدیریت داخلی» و «دوری از دشمن‌تراشی در خارج» تاکید کرده است.

روزنامه اطلاعات به نقل از مرکز آمار ایران گزارش داده است که «نرخ بیکاری در پاییز سال ۹۰ به ۱۱.۸ درصد افزایش داشته است».

روزنامه‌های جام جم و ابتکار گزارش‌هایی از آغاز رسمی تبلیغات انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی منتشر کرده‌اند. روزنامه ابتکار آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی را «آغاز ماراتن وعده‌ها» توصیف کرده و نوشته است که «از شیرمرغ تا جان آدمیزاد در چنته ادعای نامزدهای انتخابات مجلس» پیدا می‌شود.

روزنامه خراسان از قول رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی از «ارجاع پرونده برخی دیگر از متهمان فساد بزرگ بانکی» به دادگاه خبر داده و نوشته است که «رشوه‌های دریافتی در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، سند پاک‌ترین دولت تاریخ ایران» است.

روزنامه رسالت در یادداشتی انتخابات مجلس نهم را «عبور از رادیکالیسم دوم خرداد» توصیف کرده است.

دو خواست هاشمی رفسنجانی: تجدیدنظر در مدیریت داخلی، دوری از دشمن‌تراشی در خارج

روزنامه‌های شرق و اعتماد از «دیدار اکبر هاشمی رفسنجانی با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» خبر داده‌اند.

به گزارش روزنامه شرق، اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار رئیس و اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات «دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و دلسوزی‌های دوستداران نظام و انقلاب از جناح‌های گوناگون در مورد آینده نظام اسلامی را به‌حق دانسته» و «بر لزوم دستیابی به راه‌حل‌های سازنده برای برون‌رفت از برخی مشکلات» تاکید کرده است.

اهمیت دیدار اکبر هاشمی رفسنجانی با «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» از آن روست که این شورا پیشتر اعلام کرده که به دلیل فراهم نبودن شرایط برگزاری انتخابات آزاد، سالم و رقابتی و نیز محدودیت‌های اعمال شده از سوی جناح حاکم برای فعالان سیاسی و احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت نمی‌کند.

روزنامه شرق نوشته است که رئیس مجمع تشخیص مصلحت در دیدار با اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خواهان «تجدیدنظر در برخی روش‌ها و مدیریت داخلی» و نیز «عدم دشمن‌تراشی در خارج از کشور» شده است.

به نوشته این روزنامه، هاشمی رفسنجانی همچنین گفته است که «ما نیاز داریم به‌ گونه‌ای در سیاست و مدیریت داخلی تحول ایجاد کنیم تا تک‌تک مردم احساس کنند در کشور و سرنوشت آن سهم دارند» و در سیاست خارجی هم «نباید به سوی برخورد و دشمن‌تراشی با سایر کشور‌ها پیش برویم».

شرق همچنین گزارش داده است که در این دیدار علی‌محمد غریبانی رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شماری از اعضای جبهه اصلاحات «به طرح دیدگاه‌های خود در زمینه مسائل داخلی و خارجی و نیز مشکلات و دغدغه‌های موجود در کشور پرداخته‌اند».

روزنامه اعتماد نیز دیدار اکبر هاشمی رفسنجانی با اعضای «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» را «دومین دیدار با گروه‌های اصلاح‌طلب در فاصله کمتر از یک روز» توصیف کرده و نوشته است که «هاشمی‌رفسنجانی بعد از دیدار با جبهه مردمسالاری این‌ بار با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دیدار کرد».

این روزنامه همچنین نوشته است که «اگر در دیدار با جبهه مردمسالاری سمت و سوی سخنان هاشمی رفسنجانی معطوف به مسائل انتخاباتی بود، این ‌بار سعی کرد در حوزه مدیریت کلان به‌ویژه در عرصه سیاست خارجی سخن بگوید» و بر «لزوم تجدید نظر در مدیریت داخلی» نیز تاکید کرده است.

روزنامه اعتماد همچنین در یادداشتی به ارزیابی موقعیت و رفتار سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی پرداخته و نوشته است که «پیچیدگی سازوکارهای مناسبات جامعه‌شناسی سیاسی ایران می‌طلبد که برخی چهره‌ها و شخصیت‌ها در ورای حزب، تشکل و جریان باشند» و «یکی از رمز و رازهای «بازتولید» شدن هاشمی ‌رفسنجانی با وجود همه حملات، فشار‌ها، و بی‌احترامی‌ها همین نکته اساسی و بنیادی است که او در ورای اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی است».

این روزنامه به انتقادات پیشین اصلاح‌طلبان به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اشاره کرده، اما نوشته است که «اگرچه تا چندی پیش بزرگ‌ترین انتقاد به هاشمی نگاه حداقلی او به مقولاتی همچون آزادی و توسعه سیاسی بود، او طی چند سال اخیر که به نوعی از قدرت رسمی کشور کنار رفته است، تلاش کرده این نقیصه خود را تا حدودی جبران کند»، و نگاهی به مواضع اخیر او نشان می‌دهد که «هاشمی نه اصلاح‌طلب است، نه اصول‌گرا. هاشمی هاشمی است».

«نرخ بیکاری در ۲۰ استان ایران دو رقمی است»

روزنامه اطلاعات به نقل از مرکز آمار ایران گزارش داده است که «نرخ بیکاری در پاییز سال ۹۰ افزایش داشته است».

به نوشته این روزنامه، مرکز آمار ایران روز چهارشنبه نتایج بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در فصل پاییز سال ۹۰ را منتشر کرد که نشان می‌دهد «نرخ بیکاری در پاییز امسال ۱۱.۸ درصد شد که نسبت به فصل تابستان که ۱۱.۱ بوده، معادل ۰.۷ درصد بیشتر شده است».

همچنین بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در فصل پاییز سال ۹۰ از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ بیکاری «برای مردان کمتر از زنان بوده» و «نرخ بیکاری در مناطق شهری در مقایسه با مناطق روستایی در پاییز سال جاری نسبت به تابستان افزایش پیدا کرده است».

روزنامه اطلاعات به نقل از تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نوشته است که از میان «۲۲ میلیون و ۷۱۶ هزار و ۶۵۹ نفر نیروی کار» در پاییز سال ۹۰ دست‌کم «۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بیکار در کشور وجود داشته است».

این روزنامه همچنین تاکید کرده است که «نرخ بیکاری در۲۰ استان ایران دو رقمی» و «بیش از ده درصد» است، و «بالا‌ترین نرخ بیکاری پاییز سال ۹۰ به استان‌های البرز با ۲۰.۷ درصد» و «پایین‌ترین نرخ بیکاری پاییز سال ۹۰ نیز به یزد با ۴.۳ درصد اختصاص» دارد.

درخواست پایان حصر موسوی و کروبی در نشست خبری یک ائتلاف انتخاباتی

روزنامه اعتماد گزارشی از نشست خبری ائتلاف انتخاباتی «صدای ملت» منتشر کرده و از قول حمیدرضا کاتوزیان نوشته است که «درباره حصر موسوی و کروبی امیدواریم سیستم قضایی بر اساس قانون و به شکل عادلانه با این افراد برخورد کند».

حمیدرضا کاتوزیان همچنین گفته است که «من شخصا معتقد به برخورد با سعه‌ صدر با این افراد هستم و این که این شرایط پایان یابد و تعیین تکلیف شود».

این روزنامه یادآوری کرده است که حمیدرضا کاتوزیان به خاطر پذیرش مسئولیت تهیه گزارشی درباره حوادث پس از انتخابات برای ارائه به مجلس، مورد غضب اصول‌گرایان قرار گرفته است، و روز چهارشنبه نیز گفت که ائتلاف صدای ملت «نمی‌خواهند زیر بار حرف زور روند و به همین دلیل هم هنوز تاکیدشان این است که به آزادی‌های سیاسی و آزادی بیان اعتقاد دارند» و «مجلس باید پرچمدار مبارزه با استبداد و خفقان باشد و بکوشد که آزادی‌ها محدود نشود»، و البته «باید مرز آزادی با هنجارشکنی مشخص باشد».

روزنامه اعتماد همچنین گزارش داده است که در نشست خبری ائتلاف انتخاباتی «صدای ملت» علاوه بر حمیدرضا کاتوزیان، شماری دیگر از کاندیداهای مورد حمایت این ائتلاف از جمله «علی عباسپور، علی مطهری و مصطفی رضاحسینی» شرکت داشتند و اعلام کردند که منتقد احمدی‌نژاد هستند و به خاطر ادبیات متفاوت‌شان از اردوگاه راست اخراج شده‌اند.

به نوشته این روزنامه، کاندیداهای ائتلاف صدای ملت که پیشتر از «اصول‌گرایان مجلس هشتم» به شمار می‌رفتند، تاکید کردند که «واقعا اعتقاد دارند اصول‌گرایان در آوردن و حمایت از احمدی‌نژاد راه را به اشتباه رفته‌اند، و حالا لازم است هر چند دیر اما برگردند از این راه اشتباه».

روزنامه مردمسالاری نیز در شماره پنج‌شنبه فهرست ۱۵ کاندیدای جبهه مردمسالاری برای انتخابات مجلس نهم در تهران و همچنین کاندیداهای حزب مردمسالاری در شهرستان‌ها را منتشر کرده است.

«سهیلاجلودارزاده، حسین هاشمی، علیرضا محجوب، الهه راستگو، علی مطهری، علی عسگری، حمیدرضا کاتوزیان، ناصری زنجانی، علی عباسپور، محمد جعفری، مرتضی موسوی، علی خادمی، مینا صفی خانی، محمدعلی رجایی نیا و علیرضا نژادصاحبی» پانزده کاندیدای معرفی شده از سوی «جبهه مردمسالاری» برای کسب نیمی از ۳۰ کرسی نمایندگان تهران در مجلس نهم هستند.

روزنامه مردمسالاری همچنین «برنامه‌های جبهه مردمسالاری برای مجلس نهم» را نیز منتشر کرده و نوشته است که «اجرای کامل اصول قانون اساسی، تضمین حق انتخاب مردم با اصلاح موارد مبهم در قانون انتخابات، ایجاد نظام واحد قضایی و انحلال دستگاه‌های موازی در امر قضا، اصلاح وضع ندامتگاه‌های کشور و تامین حقوق زندانیان، اصلا ح قانون مطبوعات در جهت حمایت از آزادی، ممانعت از دخالت‌های خودسرانه نهاد‌ها و اشخاص در حریم زندگی خصوصی افراد، اهتمام به حقوق کارگران، و تاکید بر سیاست تنش‌زدایی در عرصه بین‌المللی» از جمله برنامه‌های جبهه مردمسالاری در صورت راهیابی به مجلس نهم است.

رشوه‌های دریافتی در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، سند پاک‌ترین دولت تاریخ ایران

روزنامه خراسان از قول رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی از «ارجاع پرونده برخی دیگر از متهمان فساد بزرگ بانکی» به دادگاه خبر داده است.

این روزنامه نوشته است که صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه با تاکید بر این که «تشکیل دادگاه تعدادی از متهمان پرونده فساد مالی اخیر قدم اول برای برخورد با این فساد است» از «اقدامات جدید قضایی در تکمیل» پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی سخن گفته و اعلام کرده است که «پرونده برخی دیگر از متهمان نیز به دادگاه ارجاع شده است».

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی و روزنامه خراسان اسامی متهمان تازه اختلاس سه هزار میلیارد تومانی را اعلام نکرده، اما با اشاره ضمنی به انتشار مطالبی در روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت درباره این پرونده، از «تلاش برخی افراد در زمینه منحرف کردن اذهان نسبت به این پرونده و ارائه تفسیرهای نادرست» در این باره انتقاد کرده است.

به نوشته روزنامه خراسان، صادق لاریجانی گفته است که «برخی به جای تبلیغ کار عظیم دستگاه قضایی و تقدیر از زحمات انجام شده، متاسفانه با تیتر‌ها و ارائه نشانه‌های نادرست سعی می‌کنند اذهان را نسبت به این کار عظیم منحرف کنند».

روز ۲۹ بهمن‌ماه نخستین جلسه محاکمه متهمان پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در شعبه یک دادگاه انقلاب تهران براساس کیفرخواست صادره برای ۳۲ متهم تشکیل شد، اما به گفته رئیس قوه قضائیه طی هفته جاری شمار متهمان معرفی شده به دادگاه افزایش یافته است.

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی با تیتر «پاک‌‌ترین دولت تاریخ ایران؛ این هم سندش»، فهرستی از رشوه‌های دریافتی مقام‌های دولت محمود احمدی‌نژاد از جمله رشوه سه میلیون دلاری محمودرضا خاوری مدیرعامل بانک ملی، رشوه ۹۰۰ میلیون تومانی خدامراد احمدی معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت، و مبلغ رشوه‌های دریافتی از سوی «معاون وزیر راه، مسئول یکی از وزارتخانه‌های اقتصادی، برخی مقام‌های بیمه مرکزی، یک مقام ارشد وزارت راه و ترابری» و دیگر مقام‌های دولتی را منتشر کرده است.

این روزنامه همچنین نوشته است که مقام‌های سازمان خصوصی‌سازی در قبال دریافت رشوه، شماری از کارخانه‌های دولتی را به شرکت امیرمنصور آریا واگذار کرده‌اند و از جمله «کارخانه فولاد را به ۹۳ میلیارد تومان، شرکت خط و ابنیه را به ۱۲۵ میلیارد تومان، کارخانه فولاد اکسید را به ۱۵۳ میلیارد تومان، ماشین‌سازی لرستان را به ۱۵ میلیارد تومان» به این شرکت فروخته‌اند.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است که مسئولان ارشد دولت محمود احمدی‌نژاد «مدام ادعا می‌کنند که پاک‌‌ترین دولت تاریخ ایران و منزه‌ترین دولت جهان هستند»، اما «بررسی متن کیفرخواست منتشره از کیفرخواست صادره برای مه‌آفرید امیر خسروی از متهمان اختلاس سه هزار میلیارد تومانی «نشان‌دهنده دریافت رشوه‌های کلان از سوی برخی مدیران دولتی است».

«آغاز ماراتن وعده‌های انتخاباتی»

روزنامه‌های جام جم و ابتکار گزارش‌هایی درباره آغاز رسمی تبلیغات انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی منتشر کرده‌اند.

روزنامه جام جم نوشته است که «تبلیغات انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی از صبح پنج‌شنبه چهارم اسفند آغاز شد که افراد، چهره‌ها و گروه‌های مختلف حاضر در این رویداد سیاسی، چند هفته‌ای است که در قالب‌های مختلف به تبیین مواضع خود و نقد مواضع رقیبان‌شان مشغولند».

این روزنامه «فضای تبلیغات انتخاباتی» را «تضارب آرا» نامید و نوشته است که «با آغاز ایام قانونی تبلیغات، رقابت‌های انتخاباتی وارد فاز جدیدی شده است».

روزنامه ابتکار نیز آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی را «آغاز ماراتن وعده‌ها» توصیف کرده و نوشته است که «از شیرمرغ تا جان آدمیزاد در چنته ادعاهای نامزدهای انتخابات مجلس» پیدا می‌شود.

به گزارش این روزنامه، «از پنج‌شنبه فرصت یک‌هفته‌ای قانونی نامزدهای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود تا کسانی که در چند ماه گذشته نیز هیچ فرصتی را برای تبلیغات از دست نمی‌دادند، به صورت علنی و قانونی به این فعالیت مهم انتخاباتی خود بپردازند».

روزنامه ابتکار در عین حال نوشته است که «نامزد‌های انتخابات مجلس» از این فرصت «حداکثر استفاده را می‌برند تا وعده‌های خود را به گوش رای‌دهندگان برسانند» اما «آن چه در سال‌های گذشته مشاهده شد، نشان‌دهنده این واقعیت تلخ است که نامزدهای کسب عنوان نمایندگی مردم «مکانیسم وعده و وعید» را بهترین راه جلب نظر رای‌دهندگان می‌دانند».

این روزنامه نوشته است که گستره وعده‌ها برای جلب نظر رای‌دهندگان «گاه از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در برمی‌گیرد» و در انتخابات اخیر کاندیدا‌ها با استفاده از «وعده‌های شهر»، «وعده‌های روستایی»، و حتی «کنسرت‌های موسیقی» و «مجالس ختم» و «تخریب دیگر کاندیدا‌ها» به عنوان ابزارهای تبلیغی استفاده می‌کنند.

انتخابات مجلس نهم، عبور از رادیکالیسم دوم خرداد است»

روزنامه رسالت در یادداشتی انتخابات مجلس نهم را «عبور از رادیکالیسم دوم خرداد» توصیف کرده و نوشته است که «پیش‌بینی‌ها تا پیش از آغاز مهلت ثبت نام نامزدهای انتخاباتی اکثرا بر این محور تاکید داشتند که اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفندماه حضور پیدا می‌کنند»، اما «سرانجام و در حالی که پیش‌بینی می‌شد چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبی در انتخابات ۹۰ ثبت نام کنند، آنها در دقیقه ۹۰ میدان را خالی کردند و نیامدند».

این روزنامه وابسته به جناح حاکم نوشته است که در انتخابات مجلس نهم بخشی از «بدنه استانی اصلاح‌طلبان وارد عرصه انتخاباتی شدند»، اما این بخش نیز «از سوی برخی از گروه‌های صاحب نفوذ اصلاح‌طلبان افراطی تحت فشار بودند».

روزنامه رسالت همزمان از جنبش سبز به عنوان «طیف رادیکالیسم سبز» نام برده و درباره عدم شرکت احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس نهم نوشته است که «طیف رادیکالیسم سبز همچنان درصدد زنده نگه داشتن پایگاه‌های اعتراضی خود علیه نظام هستند و راغب نیستند تا فتنه از بین برود».

این روزنامه در عین حال پیش بینی کرده است که دلیل دیگر عدم شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات این است که بدنه جنبش سبز شاید در «انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ کارا باشد».

روزنامه رسالت به رغم تاکید بر این که «اصلاح‌طلبان در دقیقه ۹۰ میدان را خالی کردند، و نیامدند»، نوشته است که «آنها (اصلاح‌طلبان) فکر می‌کردند با نیامدن آنها تنور انتخاباتی نیز گرم نمی‌شود، اما حضور گسترده و میلیونی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۹۰ خط بطلانی بر تمام پیش‌بینی آنها کشید».

این روزنامه وابسته به جناح حاکم در نخستین روز آغاز تبلیغات انتخاباتی کاندیدا‌ها، اعلام کرد که تاکنون «میزان مشارکت ۵۶.۶ درصد» ارزیابی شده است.
XS
SM
MD
LG