لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

نماینده مجلس: بهتر است بگوییم اینترنتی در کشور وجود ندارد


روزنامه‌های شرق و مردمسالاری و دنیای اقتصاد گزارش‌هایی از ادامه بازتاب‌های داخلی و بین‌المللی حمله به سفارت بریتانیا در تهران منتشر کرده‌اند، و روزنامه شرق از «عذرخواهی وزیر خارجه جمهوری اسلامی به خاطر حمله به سفارت انگلیس» خبر داده است.

روزنامه دنیای اقتصاد از «افزایش اختلال و کاهش سرعت اینترنت» در ایران خبر داده و نوشته است که هیچ مقام مسئولی در قبال قطعی مکرر و کاهش سرعت اینترنت که از ابتدای آذرماه افزایش یافته، «پاسخ‌گو نیست».

روزنامه جمهوری اسلامی از «گسترش تحریم‌های استرالیا علیه ایران به بخش‌های مالی و نفت» خبر داده، و روزنامه جام جم گزارشی از «افزایش شهریه موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی» منتشر کرده و نوشته است که این افزایش با «بخشنامه محرمانه وزارت علوم» اجرا می‌شود.

«حمله به سفارت انگلیس، صالحی را به عذرخواهی وادار کرد»

روزنامه‌های شرق و مردمسالاری و دنیای اقتصاد گزارش‌هایی درباره ادامه بازتاب‌های داخلی و بین‌المللی حمله به سفارت بریتانیا در تهران منتشر کرده‌اند و روزنامه شرق از «عذرخواهی وزیر خارجه جمهوری اسلامی به خاطر حمله به سفارت انگلیس» خبر داده است.

روزنامه شرق با اشاره به این که «بازتاب» حمله «تعدادی از دانشجویان بسیجی به سفارت انگلیس و باغ قلهک در تهران» گسترده بوده است، نوشته است که «دامنه این اتفاقات یک هفته پس از حمله به سفارت در حاشیه اجلاس بن در آلمان، وزیر خارجه ایران را به عذرخواهی وادار کرد».

به نوشته این روزنامه، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در «اجلاس دو روزه بن» که برای بررسی مسائل افغانستان برگزار شده بود در گفت‌وگو و دیدار با مقامات کشورهای اروپایی در خصوص وقایع سفارت انگلیس توضیح داد» و «در این گفت‌وگو‌ها نسبت به وقایع حمله به سفارت انگلیس ابراز «تاسف عمیق» کرده و تاکید داشته که حمله به سفارت انگلیس قابل پیش‌بینی نبوده و مورد تایید نیست».

شرق همچنین نوشته است که علی‌اکبر صالحی طی دیدار روز دوشنبه در حاشیه کنفرانس بین‌المللی بن به کارل بیلت، وزیر امور خارجه سوئد، گفته است که «حمله به سفارت انگلیس قابل پیش‌بینی نبوده و مورد تایید نیست».

روزنامه مردمسالاری نیز گزارش داده است که گیدو وستر وله، وزیر خارجه آلمان، هم اعلام کرده است که طی دیدار با علی‌اکبر صالحی در جریان حضور در اجلاس بن، اعتراض خود را از حمله به سفارت بریتانیا در تهران ابراز کرده و وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز گفته است که از حادثه اخیر در سفارت انگلیس در تهران «عمیقا متاسف» است و تاکید کرده که برای جلوگیری از «وقوع دوباره چنین حادثه‌ای هر اقدامی را انجام خواهد داد» و «اطمینان داده که چنین حوادثی تکرار نخواهد شد».

این روزنامه همچنین خبر داده است که ‌بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز روز دوشنبه در حاشیه کنفرانس بین‌المللی افغانستان در شهر بن طی دیدار با علی‌اکبر صالحی «حادثه سفارت انگلیس در تهران را مورد اشاره قرار داده و نسبت به آن ابراز تاسف و نگرانی کرده است، و وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز گفته که «این مسئله قابل پیش‌بینی نبود».

روزنامه شرق با اشاره به این که «در جریان وقایع حمله به سفارت انگلیس و باغ قلهک در تهران، دولت بریتانیا دیپلمات‌های خود را از تهران خارج و سفارت را تعطیل کرد، و همچنین با تعیین زمان ۴۸ ساعته از دیپلمات‌های ایرانی خواست این کشور را ترک کنند» و «سفارت ایران در بریتانیا تعطیل شد و دیپلمات‌ها به کشور بازگشتند»، نوشته است که «در واکنش به این حوادث، برخی از کشورهای اروپایی سفرای خود را برای مشورت و کسب اخبار از ایران فراخواندند» و «سفرای بیش از ۲۰ کشور جهان با کسب مجوز از وزارت امور خارجه موفق به بازدید از سفارت انگلیس و باغ قلهک در تهران شدند».

روزنامه دنیای اقتصاد اما خبر داده است که سایت «رجا نیوز» از سایت‌های نزدیک به برخی از مقام‌های دولت محمود احمدی‌نژاد پیشنهاد کرده است که خود «وزارت خارجه باید تسخیر شود».

به نوشته این روزنامه، این سایت نزدیک به برخی از مقام‌های دولتی با تاکید بر این که «متولی اصلی دستگاه دیپلماسی در سایر کشور‌ها از جایگاه بی‌بدیل حاکمیتی و نقش‌آفرینی غیرقابل انکار برخوردار است» تاکید کرده است که «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در بهترین حالت، مجری دستورات و مصوبات بوده و توفیقی در هماهنگی و مدیریت نهادهای مرتبط با سیاست خارجی ندارد».

دنیای اقتصاد گزارش داده است که «سایت رجانیوز» خطاب به کسانی که از آنها به عنوان «نیروهای مومن و انقلابی» نام برده نوشته است که «بهتر نیست که در این شرایط، به‌ جای حمله به سفارت انگلیس، پیشانی دستگاه دیپلماسی کشور به تسخیر نیروهای انقلابی و مومن کشور در آمده، و در یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور، طرحی نو در انداخته شود؟»

افزایش اختلال و کاهش سرعت اینترنت در ایران

روزنامه دنیای اقتصاد از «افزایش اختلال و کاهش سرعت اینترنت» خبر داده و نوشته است که هیچ مقام مسئولی «پاسخ‌گو نیست».

این روزنامه نوشته است که در هفته‌های اخیر و به ویژه در یک هفته اخیر «سرعت اینترنت» در ایران «آن قدر پایین است که حتی نمی‌توان یک صفحه اینترنتی باز کرد»، اما شرکت‌های اینترنتی می‌گویند که «مشکل از شرکت نیست، مشکل از دیتای مخابرات است» و «شرکت مخابرات هم علت اصلی اختلال در اینترنت کشور را به شرکت ارتباطات زیرساخت» ارجاع می‌دهد.

دنیای اقتصاد با اشاره به این که قطع و اختلال اینترنت به مشکلی روزانه تبدیل شده و «حداقل از ابتدای آذرماه تاکنون شبکه اینترنت کشور با قطعی‌های چند ساعته مواجه بوده است»، نوشته است که «برای نمونه در روز دوم آذرماه شبکه اینترنت کشور با ۱۳۵ دقیقه اختلال شدید، در روز سوم آذر با ۲۴۰ دقیقه اختلال شدید» و «در روز هشتم و نهم آذر با ۵ دقیقه قطعی کامل مواجه بوده است».

این روزنامه همچنین نوشته است که «در تماس با شرکت زیرساخت در خصوص قطعی‌های‌ چند روز اخیر روابط عمومی این شرکت اظهار کرد که خبرنگاران زیادی طی این چند روز با ما تماس گرفته و صحبت از کاهش سرعت اینترنت می‌کنند که ما هم بلافاصله از بخش فنی خواستار گزارشی در این خصوص شدیم، اما آنها اعلام کرده‌اند که شبکه زیرساخت با هیچ‌ گونه مشکلی مواجه نیست».

محمود خسروی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، نیز اعلام کرده است که قطعی اینترنت مربوط به شرکت ارتباطات زیرساخت نیست و مشترکانی که دچار مشکل شده‌اند علت را از مراکزی که اینترنت خود را دریافت کرده‌اند جست‌وجو کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد همزمان از قول کار‌شناسان نوشته است که «کاهش سرعت اینترنت روی برخی از آدرس‌های اینترنتی که به پروتکل HTTPS مرتبط است، دیده می‌شود» و «بیشتر کاربران در بازکردن ای‌میل یا استفاده از خدمات اینترنتی بانکی خود با مشکل شدید مواجه هستند».

این روزنامه همچنین از قول «یکی از مدیران شرکت خدمات‌دهنده اینترنت پرسرعت» نوشته است که «سرویس اینترنت روزانه با کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصد سرعت مواجه می‌شود و شرکت زیرساخت هم که تنها متولی ورود پهنای باند به کشور است آن را قبول نمی‌کند».

دنیای اقتصاد همچنین از قول یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نوشته است که «با شرایط فعلی وضعیت اینترنت بهتر است که بگویم که اینترنتی در کشور وجود ندارد».

«گسترش تحریم‌های استرالیا علیه ایران به بخش‌های مالی و نفت»

روزنامه‌های جمهوری اسلامی از «گسترش تحریم‌های استرالیا علیه ایران» خبر داده و نوشته است که «استرالیا به دنبال افزایش نگرانی‌ها در مورد فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، تحریم‌های اعمالی خود علیه ایران را به بخش‌های مالی و نفت توسعه داد».

این روزنامه تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا را هم یادآوری کرده و نوشته است که «هفته گذشته نیز اتحادیه اروپا فهرستی ۱۸۰ موردی از مقامات و شرکت‌های تحریم شده ایرانی منتشر کرده بود».

روزنامه جمهوری اسلامی همچنین نوشته است که «پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن نسبت به «ماهیت نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی شده بود»، کشورهای «انگلیس، کانادا و آمریکا نیز تحریم‌های مضاعفی را علیه جمهوری اسلامی به اجرا درآوردند».

«افزایش شهریه موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی»

روزنامه جام جم ضمن انتشار گزارشی از «افزایش شهریه موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی»، از «افزایش غیررسمی» شهریه‌ها در موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی تحت نظارت وزارت علوم خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، «تعدادی از موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی طی اطلاعیه‌هایی اعلام کرده‌اند برای دریافت مبلغی از دانشجویان به صورت مازاد بر شهریه‌شان مجوز گرفته‌اند» و دانشجویان باید «علاوه بر شهریه‌ای که هنگام ثبت ‌نام نیم‌سال جاری از دانشجویان دریافت کرده‌اند، ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان دیگر» هم پرداخت کنند.

جام جم تاکید کرده است که «موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی هنگام دریافت این ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان، عنوان می‌کنند بر اساس بخشنامه وزارت علوم اقدام به دریافت این مبلغ می‌کنند»، اما «از ارائه بخشنامه وزارت علوم سر باز می‌زنند و مطرح می‌کنند که این بخشنامه محرمانه است».

روزنامه جام جم با اشاره به این که «در حال حاضر حدود ۱۸۳ هزار دانشجو در موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی مشغول به تحصیل هستند» نوشته است که این موسسات به دانشجویان اعلام کرده‌اند که دریافت ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان از هر دانشجو بر اساس بخشنامه وزارت علوم و «برای رسیدگی به امور فرهنگی و ورزشی» صورت می‌گیرد.
XS
SM
MD
LG