لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

روزنامه‌های پنج‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۰


روزنامه‌های پنج‌شنبه ایران از «شوک دولت به بازار ارز» و «افزایش ۱۲۰ تومانی دلار طی یک روز» از سوی بانک مرکزی خبر داده‌اند. روزنامه‌ها همچنین از قول علی مطهری نوشته‌اند که «سوال از احمدی‌نژاد را با ۹۰ امضا به جریان می‌اندازم».

مخالفت مکارم شیرازی با اقدام دیوان عالی کشور در «نقض حکم اعدام» یکی از قربانیان مرکز سایبری سپاه پاسداران، و احتمال «فروپاشی اوپک» از دیگر عناوین روزنامه‌های نوزدهم خردادماه است.

شوک دولت به بازار ارز؛ بانک مرکزی دلار را ۱۲۰ تومان ‌گران ‌کرد

روزنامه‌های دنیای اقتصاد، جام جم، تهران امروز، جهان صنعت، روزگار، جمهوری اسلامی، و شرق در صفحه نخست شماره پنج‌شنبه گزارش‌هایی از «شوک دولت به بازار ارز» منتشر کرده‌اند.

روزگار در تیتر نخست خود با تاکید بر این که «بانک مرکزی دلار را ۱۲۰ تومان ‌گران ‌کرد» نوشته است که «یک روز بعد از آن که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور، در گفت‌و‌گوی رسانه‌ای خود دولت را از ایجاد تلاطم در بازار ارز مبرا کرد، بانک مرکزی در اقدامی ناگهانی قیمت دلار را حدود ۱۲ درصد یا ۱۲۰ تومان افزایش داد، افزایشی که بازار ارز را به هم ریخت».

به نوشته این روزنامه، با این تصمیم بانک مرکزی «بهای دلار آمریکا در بازار آزاد به یک‌باره به ۱۲۰۰ تومان و سپس ۱۲۳۰ تومان افزایش یافت» و «بازار بورس هم به آن واکنش نشان داد و به همین خاطر دیروز عرضه فولاد در بورس کالا متوقف شد».

روزنامه روزگار همچنین نوشته است که روز چهارشنبه «اغلب صرافی‌ها با این تصمیم بانک مرکزی، کرکره‌ها را پایین کشیده و از فروش ارز خودداری کردند»، چرا که «به اعتقاد برخی از صرافی‌ها، نرخ ارز بیشتر از این بالا می‌رود».

روزنامه دنیای اقتصاد اقدام ناگهانی بانک مرکزی در افزایش قیمت رسمی دلار را «تصمیم غافل‌گیرانه برای دلار» توصیف کرده و نوشته است که این تصمیم «در عمل به معنای کاهش ارزش برابری ریال در برابر دلار آمریکا و سایر ارز‌ها خواهد بود» و «این تصمیم بانک مرکزی در شرایطی اتخاذ شد که رئیس ‌کل و معاون اقتصادی این بانک، طی روزهای قبل از برنامه‌های بانک مرکزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز و کاهش فاصله نرخ ارز دولتی و آزاد خبر داده بودند».

این روزنامه اشاره کرده است که طی هفته‌های اخیر هدف دولت و بانک مرکزی کاهش قیمت آزاد دلار و «رساندن نرخ ارز در بازار آزاد به نرخ رسمی» بود، اما روز چهارشنبه «به صورت شگفت‌انگیز و غافل‌گیرانه‌ای در مسیر معکوس رخ داد» و دولت «قیمت رسمی» دلار را افزایش داد.

روزنامه جام جم نیز با تیتر «افزایش غیرمنتظره نرخ ارز توسط بانک مرکزی» نوشته است که «اقدام غیرمنتظره دیروز بانک مرکزی مبنی بر افزایش حدودا ۱۲ درصدی نرخ رسمی و پایه تمام ارز‌ها، موجی از تحلیل‌ها و واکنش‌ها را در میان فعالان اقتصادی و کار‌شناسان ایجاد کرده» و «همه می‌خواهند بدانند آینده ارز چگونه رقم می‌خورد».

این روزنامه یادآوری کرده است که محمود احمدی‌نژاد «چند ماه قبل در یک برنامه تلویزیونی گفته بود وقتی ذخایر عظیم ارزی در اختیار داریم باید پول ملی را تقویت کنیم، و روند کاهشی نرخ ارز باید ادامه یابد»، اما اکنون دولت «روند افزایشی نرخ ارز» را به اجرا گذاشته است.

روزنامه جام جم با تاکید بر این که «افزایش» قیمت دلار و ارز «برای جبران کسر بودجه» صورت گرفته، نوشته برخی کار‌شناسان از «احتمال عمدی بودن رشد قیمت دلار برای کسب ریال بیشتر برای خزانه دولت» خبر داده‌اند.

به نوشته این روزنامه، در حالی که «قیمت رسمی فروش ارز در قانون بودجه ۹۰ معادل ۱۰۵۰ تومان پیش‌بینی شده»، «بانک مرکزی با فروش ارز به قیمت ۱۱۷۱ تومان معادل ۱۲۱ تومان یا حدود ۱۱ درصد، ریال اضافه بر پیش‌بینی بودجه به خزانه واریز خواهد کرد و این امر می‌تواند بخش عمده‌ای از کسر بودجه دولت را پوشش دهد».

روزنامه جهان صنعت نیز در گزارشی به «مقایسه واقعیت بازار با گفته‌های دولتمردان‌» پرداخته و منشا «بحران ارزی در اقتصاد ایران‌» را «بی‌تفاوتی رئیس کابینه به اتفاقات مخرب در اقتصاد کشور» عنوان کرده است.

روزنامه شرق با اشاره به این که «صبح روز چهارشنبه، تصمیمی ناگهانی، صرافان را شوکه کرد و سونامی افزایش قیمت رسمی ارز، بازار آزاد را با خود برد» نوشته است که بانک مرکزی قصد داشت با افزایش «قیمت رسمی» دلار و سایر ارز‌ها «فاصله قیمت رسمی و آزاد» را کاهش داده یا از بین ببرد، اما «نه تنها این چنین نشد، بلکه دلار در بازار آزاد بار دیگر مرز هزار و ۲۰۰ تومان را پشت سر گذاشت و در ساعات نخستین معاملات چهارشنبه به ۱۲۲۵ تومان رسید».

علی مطهری: سوال از احمدی‌نژاد را با ۹۰ امضا به جریان می‌اندازم

روزنامه‌های تهران امروز، جمهوری اسلامی، ابتکار و مردمسالاری از قول علی مطهری نوشته‌اند که «سوال از احمدی‌نژاد را با ۹۰ امضا به جریان می‌اندازم».

روزنامه تهران امروز با اشاره به «واکنش انتقادی اصول‌گرایان» به نشست خبری متحد سابق‌شان، محمود احمدی‌نژاد، نوشته است که «نشست خبری اخیر احمدی‌نژاد هر چند به ظاهر آرام و همراه با سکوت برگزار شد، ولی به نظر می‌رسد موج جدیدی از انتقادات را علیه وی برانگیخت».

روزنامه ابتکار نیز نوشته است که «برخی اظهارات رئیس ‌دولت در نشست خبری روز سه‌شنبه دست‌به‌دست داده است تا بار دیگر، اصول‌گرایان منتقد دولت، انتقادات تازه‌ای را از احمدی‌نژاد و برخی اعضای هیئت ‌دولت مطرح کنند».

این روزنامه گزارش داده است که «علی مطهری، عضو فراکسیون اصول‌گرایان، که از منتقدان شناخته‌شده برخی سیاست‌های داخلی احمدی‌نژاد به‌حساب می‌آید، با استناد به برخی گفته‌های وی در نشست سه‌شنبه، بار دیگر از تلاش برای نهایی‌ کردن این تصمیم خبر داده است».

به نوشته ابتکار، «مطهری که مدت‌هاست مترصد به‌ جریان ‌انداختن سؤال از احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس است، با بیان این که سؤال از رئیس ‌جمهور را تاکنون به ملاحظات گوناگون مسکوت گذاشته» گفته است که این طرح را «۹۰ نماینده امضا کرده‌اند».

روزنامه‌های جمهوری اسلامی و مردمسالاری نیز از قول علی مطهری نوشته‌اند که محمود احمدی‌نژاد در نشست خبری اخیرش «درباره مقاومت ۱۲ روزه خود در مقابل حکم حکومتی ابقای وزیر اطلاعات هم هیچ توضیحی نداده» و «می‌خواهد به راه طی‌شده دولت از نظر فرهنگی، اعتقادی و سیاسی ادامه دهد» و «به همین جهت سؤال از رئیس‌جمهور را که نزدیک به ۹۰امضا دارد، به جریان خواهیم انداخت».

مخالفت مکارم شیرازی با «نقض حکم اعدام» یک زندانی در دیوان عالی کشور

دو روزنامه دنیای اقتصاد و رسالت از «مخالفت ناصر مکارم شیرازی با نقض حکم اعدام» یک متخصص آی‌تی در دیوان عالی کشور خبر داده‌اند.

مکارم شیرازی که از مراجع حکومتی به شمار می‌رود به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد روز چهارشنبه با این ادعا که «حادثه دردناکی اتفاق افتاده» گفته است که «پخش سیصدهزار سی‌دی از بد‌ترین نوع مستهجن است که پخش‌کننده آن گرفتار و دستگیر شد و محکوم به حکمی شد، ولی متاسفانه بعد از چند وقت این حکم شکسته شد».

مکارم شیرازی با تاکید بر این که «چرا باید این‌ گونه باشد؟» گفته است که «این فرد مصداق واضح مفسد فی‌الارض بود، چرا حکم او شکسته شد؟» و تاکید کرده است که «دستگاه قضا نباید در این گونه مسائل کوتاه بیاید، زیرا مسائلی کمتر از این موارد، مصداق مفسد فی‌الارض است، چه برسد به این‌ها، اگر قبول ندارند بیایند بنشینند تا بحث ‌کنیم».

روزنامه رسالت نیز خبر داده است که مکارم شیرازی «ضمن تقدیراز سپاه پاسداران در دستگیری متهم به تهیه و توزیع سی‌دی‌های مستهجن و غیراخلاقی» گفته است که «در روزهای اخیر یک نفر ۳۰۰ هزار حلقه سی‌دی ازبد‌ترین نوع مستهجن پخش کرده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این فرد را دستگیر کرد و وی نیز محکوم به حکمی شد که این حکم درمرجع بالا‌تر، نقض و شکسته شد».

این روزنامه وابسته به جناح حاکم از قول ناصر مکارم شیرازی نوشته است که «این فرد مصداق واقعی مفسد فی الارض است» و «دستگاه قضائی نباید در برابر این‌ها کوتاه بیاید، چرا که همین مسئله نشان دادن چراغ سبز برای این‎ گونه افراد است».

هیچ یک از دو روزنامه دنیای اقتصاد و رسالت اشاره‌ای به اسم متهم مورد نظر ناصر مکارم شیرازی نکرده‌اند، اما در روزهای اخیر روزنامه‌ها خبر داده بودند که «حکم اعدام سعید ملک‌پور» پس از ارائه نظر کار‌شناسان در دیوان عالی کشور نقض شده است.

سعید ملک‌پور، مهندس نرم‌افزار ۳۵ساله ایرانی- کانادایی، است که برخلاف اظهارات ناصر مکارم شیرازی، نه در «چند روز اخیر»، بلکه در نیمه دوم سال ۱۳۸۷ در جریان سفر به ایران از سوی «مرکز جرایم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران» بازداشت و به «فعالیت در یک سایت غیراخلاقی» متهم و به اعدام محکوم شد.

سعید ملک‌پور سال گذشته با ارسال نامه‌ای از داخل زندان، ضمن رد این اتهامات، خبر داد که طی ماه‌ها زندان انفرادی تحت «شکنجه» و «اعتراف‌گیری اجباری» قرار گرفته است. فاطمه افتخاری همسر سعید ملک‌پور نیز این اتهامات را رد کرده است.

نتایج ریاست علی‌آبادی بر اجلاس اوپک؛ فروپاشی اوپک کلید خورد

روزنامه‌های روزگار، کیهان و شرق گزارش‌هایی از نتایج اعزام محمد علی‌آبادی، رئیس کمیته ملی المپیک و سرپرست جدید وزارت نفت، به اجلاس اوپک منتشر کرده‌اند.

روزنامه روزگار با تیتر «سفر بی‌حاصل علی‌آبادی به اوپک» خبر داده است که به رغم تاکید سرپرست وزارت نفت جمهوری اسلامی که ریاست اوپک را نیز بر عهده داشت «عربستان یک‌جانبه تولید نفت را افزایش می‌دهد».

به گزارش این روزنامه، یکصد و پنجاه و نهمین نشست اوپک در وین، صحنه اختلاف نظر محمد علی‌آبادی سرپرست تازه منصوب شده وزارت نفت ایران و اعضای قدرتمند این سازمان نفتی بود».

روزنامه کیهان اختلاف نظر میان اعضای اوپک را «چالش دشمنان و دوستان آمریکا در اجلاس وین» توصیف کرده و مدعی شده است که «اوپک نظر ایران را پذیرفت» و «سهمیه افزایش نمی‌یابد».

همین روزنامه اما در متن گزارش خود نوشته است که «یکصد و پنجاه و نهمین اجلاس وزرای نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، بعدازظهر چهارشنبه بدون اتخاذ تصمیمی درباره تغییر سقف تولید نفت اعضا به کار خود پایان داد».

کیهان در بخش دیگری از گزارش خود با تاکید بر ایجاد «دودستگی در اوپک» نوشته است که در مقابل تلاش جمهوری اسلامی برای حفظ سقف تولید نفت خام اعضای اوپک، عربستان بر «افزایش سقف تولیدات به منظور کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی» تاکید کرده و «از حمایت متحدین خود، کویت و امارات، برخوردار است».

روزنامه شرق نیز با تیتر «فروپاشی اوپک کلید خورد» گزارشی از «پایان بی‌نتیجه نشست اوپک» منتشر کرده و نوشته است که «فروپاشی اوپک کلید خورد. این مناسب‌ترین تعبیر برای اجلاس صد و پنجاه و نهم وزراست».

شرق با اشاره به این که «برای اولین‌بار بود که وزرای اوپک در پایان جلسه، بیانیه‌ای صادر نکردند» نوشته است که «محمد علی‌آبادی که تنها شش روز است سرپرست نفت ایران شده از صندلی ریاست اوپک، خبر عدم اجماع برای تغییر سطح تولید اوپک را اعلام کرد» و «وزیر نفت عربستان نیز همزمان در لابی دبیرخانه، این اجلاس را بد‌ترین اجلاس عمرش نامید و از پذیرش تصمیمات آن استنکاف کرد».

این روزنامه تاکید کرده است که «شکاف در اوپک آن قدر عمیق بود که حتی درباره جلسه سه ماه آینده هم توافق نشد» و نوشته است که «اتحاد اوپک پاره شد و دو گروه روبه‌روی هم ایستادند؛ آن هم علنی و جلو دوربین‌ها».
XS
SM
MD
LG