لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

روزنامه‌های یک‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰


عزل همزمان سه وزیر با حکم محمود احمدی‌نژاد بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های یک‌شنبه ایران را در پی داشته، و البته نظر تازه محمدتقی مصباح یزدی درباره احمدی‌نژاد که گفته است احمدی‌نژاد «مسخر شده» و کارهایی می‌کند که «هیچ آدم عاقلی چنین کارهایی نمی‌کند».

«افزایش تعرفه گاز خانگی از ۷۰ تومان به ۱۲۰ تومان»، «تلاش وزارت کشور و کمیسیون احزاب برای ممنوع شدن فعالیت مجمع روحانیون مبارز» و «اعزام ۱۳ هزار مربی عفاف و حجاب به دبستان‌ها» از دیگر عناوین روزنامه‌های ۲۵ اردیبهشت‌ماه است.

بازتاب عزل همزمان سه وزیر در روزنامه‌ها

عزل همزمان سه وزیر از سوی محمود احمدی‌نژاد بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های دنیای اقتصاد، جهان صنعت، جمهوری اسلامی، ابتکار، مردمسالاری و دیگر روزنامه‌های یک‌شنبه ایران داشته است.

روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «تودیع رسمی سه وزیر» نوشته است که رئیس دولت روز شنبه «در نامه‌هایی جداگانه خطاب به مسعود میرکاظمی، علی‌اکبر محرابیان و صادق محصولی، از «پایان مسئولیت» آن‌ها در وزارتخانه‌های نفت، رفاه و صنایع خبر داد».

به نوشته این روزنامه، محمود احمدی‌نژاد در این نامه‌ها که «متنی مشابه» دارند، پایان مسئولیت سه وزیر خود را «به ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم و مصوبات هفته گذشته هیئت وزیران مستند کرده، اما درباره نحوه اداره این وزارتخانه‌ها پس از خروج وزرا سخنی به میان نیاورده است».

دنیای اقتصاد در گزارش خود این پرسش را مطرح کرده است که «آیا این خبر پایانی بر ماجرای ادغام‌ها در دولت و نیز واکنش‌هایی که در پی داشته خواهد بود یا این که داستان دیگری از ابتدا آغاز می‌شود؟»

روزنامه ابتکار در تیتر نخست خود با عنوان «برکناری سه وزیر، ادامه ماجرای ادغام» با اشاره به این که «خبرهای روزهای گذشته حاکی از آن بود که محمود احمدی‌نژاد نظر مجلس و شورای نگهبان را پذیرفته و بر اساس توافقات صورت‌گرفته میان رؤسای دولت و مجلس، قرار است مسئله ادغام به روشی دیگر پیگیری شود و سه وزیر برکنارشده وزارتخانه‌های نفت و رفاه و تأمین اجتماعی و صنایع و معادن، به محل کار خود برگردند» نوشته است که «اما به‌ناگهان روز شنبه، احمدی‌نژاد در سه نامه خطاب به این سه وزیر، آنان را برکنار کرد تا ماجرای دنباله‌دار ادغام همچنان ادامه داشته باشد».

این روزنامه بخشی از گزارش خود را به «روایت علی لاریجانی از دیدار با احمدی‌نژاد، در حضور رهبری» اختصاص داده و البته از قول رئیس مجلس هشتم نوشته است که «این دیدار برای تنظیم روابط بین قوا و در محضر رهبر انقلاب انجام شد»، اما «برکناری وزرا از اختیارات رئیس‌جمهور است و این جنبه ‌بحث مورد اختلاف ما نیست».

روزنامه جهان صنعت «واکنش منفی اعضای مجلس به سه وزارتخانه بدون وزیر و سرپرست» را مورد توجه قرار داده و نوشته است که «اگرچه مسعود میرکاظمی روز شنبه در دفتر کارش حاضر شد تا به یک هفته شایعه پایان داده شود، محمود احمدی‌نژاد از وزرای نفت، صنایع و رفاهش قدردانی و خداحافظی کرد».

این روزنامه در سرمقاله روز یک‌شنبه خود نیز نوشته است که «حرکت غیر قابل پیش‌بینی احمدی‌نژاد در رابطه با خداحافظی از سه وزیر خود در وزارتخانه‌های نفت، صنایع ‌و معادن، و رفاه و تامین اجتماعی نشان داد که این رشته سر درازی دارد و به این زودی‌ها هم پایان نخواهد یافت».

جهان صنعت با اشاره به این که «احمدی‌نژاد به شدت دنبال عملی شدن خواسته اولیه خود است» نوشته است که «جای هیچ ابهامی وجود ندارد که این امر هزینه‌ای بر دوش وی خواهد گذاشت که با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی فعلی کشور به صلاح نخواهد بود، علاوه بر این که به نظر می‌رسد برای شخص رئیس دولت هم هزینه آن بیش از سودش خواهد بود».

روزنامه مردمسالاری هم از قول احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلا‌می، نوشته است که «ما چیزی به نام پایان ماموریت برای وزیران نداریم» و «یک وزیر وقتی از مسئولیتش کنار می‌رود که یا مجلس به او رای عدم اعتماد بدهد یا استعفا بدهد و استعفایش را رئیس‌جمهور بپذیرد یا به دست رئیس‌جمهور عزل شود، بنابراین باید با صراحت گفت که محمود احمدی‌نژاد «به طور همزمان سه وزیر مهم اقتصادی- اجتماعی را عزل کرده است».

به نوشته این روزنامه، احمد توکلی همچنین گفته است که «عزل همزمان سه وزیر مهم اقتصادی و اجتماعی به جامعه داخل و جامعه جهانی پیام بی‌ثباتی می‌دهد، و اگر مجلس تعطیل نبود فکر می‌کنم با دولت برخورد می‌کرد».

نظر تازه مصباح یزدی درباره احمدی‌نژاد: هیچ آدم عاقلی چنین کارهایی نمی‌کند

همزمان با اوج گرفتن دوباره انتقادات از رفتارهای ناگهانی محمود احمدی‌نژاد با عزل همزمان سه وزیر، روزنامه جمهوری اسلامی در شماره یک‌شنبه خود اظهارات محمدتقی مصباح یزدی درباره رفتارهای غیرمنتظره احمدی‌نژاد را منتشر کرده که گفته است «دیدیم که شخص مسئله‌دار، این آقا را مسخّر کرده و او توی مشتش هست».

مصباح یزدی که طی سال‌های اخیر از حامیان اصلی محمود احمدی‌نژاد بوده و حتی برخی او را «پدر معنوی» احمدی‌نژاد و نزدیکانش توصیف می‌کردند به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی در دیدار با اعضای موتلفه اسلامی درباره اقدامات اخیر احمدی‌نژاد گفته است که «کم‌کم چیزهایی ظاهر شدند که اصلاً قابل توجیه نیستند و هیچ منطقی آن‌ها را تأیید نمی‌کند. نه برهان عقلی تأیید می‌کند، نه دلیل شرعی و نه اقتصادی و نه کار سیاسی است»، از جمله این که «آدم جوری رفتار کند که نزدیک‌ترین دوستان و صمیمی‌ترین همکارانش هم آزرده و با او مخالف شوند و توی روی او بایستند، این رفتار برای یک سیاستمدار در هیچ منطقی پذیرفته نیست».

به نوشته این روزنامه، مصباح یزدی اقدام احمدی‌نژاد در برکناری وزرایش را «رفتارهای سبک» توصیف کرده و گفته است که «سیاستمداران، دشمنان صریح‌شان را هم یک ‌جوری نگه می‌دارند که روزگاری از آن‌ها استفاده کنند، آن وقت انسان با صمیمی‌ترین دوستانش طوری برخورد کند که انگار دارد با دشمنانش برخورد می‌کند».

وی با تاکید بر این که احمدی‌نژاد دچار «شیفتگی» شده گفته است که «یک وقتی به برخی از دوستان نزدیکم گفتم که بیش از ۹۰ درصد معتقدم که او سحر شده است. این وضعیت ابداً طبیعی نیست. هیچ آدم عاقلی چنین کارهایی نمی‌کند، مگر آن که اختیار از او سلب شده باشد. این کار‌ها هیچ توجیهی ندارند».

روزنامه جمهوری اسلامی همچنین نوشته است که محمدتقی مصباح یزدی به اعضای موتلفه اسلامی بدون ذکر اسم اسفندیار رحیم مشایی، گفته است که «روی کار‌ها و حرف‌های شخص جنجال‌آفرین حساس شدیم، دیدیم خیلی حرف‌های بوداری است» و «بنده روزبه‌روز احساس کردم که خطر بسیار عظیمی در این جریان نهفته است و تلاش زیادی در این راه شده. عقلم نمی‌رسید که آیا هیپنوتیزم است، سحر است، ارتباط با مرتاضین است؟»، اما «دیدیم که این شخص مسئله‌دار، این آقا را مسخّر کرده و او توی مشتش هست» و «البته قرائن فراوانند و خود شما بیشتر از ما اطلاع دارید که حتی تأثیر نگاه و برخورد و آثار طلسمات و چیزهایی از این قبیل در کار است».

افزایش تعرفه گاز خانگی از ۷۰ تومان به ۱۲۰ تومان

روزنامه‌های ابتکار و رسالت از «افزایش تعرفه گاز خانگی از ۷۰ تومان به ۱۲۰ تومان به ازای هر متر مکعب» خبر داده‌اند.

به نوشته روزنامه رسالت، «متوسط تعرفه جدید گاز خانگی برای ۷ ماهه اول سال ۱۳۹۰ برای هر متر مکعب ۱۲۰ تومان» تعیین شده و «این در حالی است که متوسط قیمت گاز خانگی در تهران در ۵ ماه سرد سال ۷۰ تومان بوده است».

این روزنامه همچنین گزارش داده است که «در هفت ماهه نخست امسال محاسبه گازبهای مشترکین خانگی در کل کشور به صورت یکسان است» و «در این مدت در محاسبه گازبهای مشترکان خانگی، اقلیم‌بندی شهر‌ها لحاظ نشده و محاسبه گازبهای مشترکین خانگی به صورت پلکانی انجام می‌شود».

روزنامه ابتکار نیز از قول محسن عرب‌مقصودی، مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران، از «افزایش ۷۰ درصدی تعرفه گاز خانگی» خبر داده و البته نوشته است که «مطابق با مصوبه مجلس دولت مجاز است که قیمت گاز را حداکثر ۲۰ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش دهد. بنابراین متوسط قیمت گاز خانگی از ۷۰ تومان در سال گذشته، می‌تواند به ۸۴ تومان در سال جاری افزایش یابد».

این روزنامه با اشاره به این که «چرا شرکت ملی گاز یا مقامات مربوط قبوض جدید گاز را منتشر نمی‌کنند و چرا قیمت دقیق گاز اعلام نمی‌شود؟» نوشته است که قیمت جدید گاز خانگی «به معمایی تبدیل شده ‌است که کسی جز مجریان امور، اطلاعی از آن ندارند».

روزنامه ابتکار انتشار خبر افزایش تعرفه گاز خانگی از ۷۰ تومان به ۱۲۰ تومان و عدم ارسال قبض‌های گاز را با یکدیگر مربوط دانسته و این پرسش را مطرح کرده است که «آیا مردم بار دیگر با دریافت قبوض جدید گاز شگفت‌زده می‌شوند؟»

تلاش وزارت کشور برای ممنوعیت فعالیت مجمع روحانیون مبارز

روزنامه جام جم از تلاش وزارت کشور و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب برای جلوگیری از فعالیت «مجمع روحانیون مبارز» خبر داده است.

این روزنامه با تاکید بر این که «کمیسیون ماده ۱۰ احزاب از مجمع روحانیون مبارز به قوه قضاییه و دادگاه ویژه روحانیت شکایت می‌کند» نوشته است که به منظور «جلوگیری از فعالیت‌های ساختارشکنانه مجمع روحانیون مبارز برای عدم فتنه‌گری مجدد در آستانه انتخابات» کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و برخی از احزاب نزدیک به جناح حاکم «از قوه قضاییه و دادگاه ویژه روحانیت به عنوان مدعی‌العموم خواستار رسیدگی هر چه سریع‌تر به پرونده این تشکل شده‌اند».

جام جم همچنین نوشته است که «مجمع روحانیون مبارز مجوز فعالیت ندارد، و وظیفه قوه قضاییه است که وضعیت این مجمع را بررسی کند».

«مجمع روحانیون مبارز» اصلی‌ترین تشکل روحانیان نزدیک به اصلاح‌طلبان است که چهره‌هایی چون محمد موسوی خوئینی‌ها و محمد خاتمی از اعضای برجسته آن هستند.

در سال ۱۳۶۶ و پس از بروز شکاف درونی در جامعه روحانیت مبارز، گروهی از روحانیون نزدیک به بنیانگذار جمهوری اسلامی و پس از نامه‌نگاری با موافقت آیت‌الله خمینی و با دبیرکلی مهدی کروبی تاسیس شد و نزدیک به ۲۴ سال است که در ایران فعالیت می‌کند.

از آغاز اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ تاکنون وزارت کشور و قوه قضائیه حزب مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را «منحل» اعلام و از فعالیت این دو حزب اصلاح‌طلب جلوگیری کرده‌اند.

اعزام ۱۳ هزار مربی عفاف و حجاب به دبستان‌ها

روزنامه روزگار گزارشی از «اعزام گروه‌های عفاف و حجاب به مدارس و پیش‌دبستانی‌ها» منتشر کرده و نوشته است که «اشتهای دولت دهم در بسط عفاف و حجاب تنها به حضور ۷۰ هزار نیروی انتظامی» برای برخورد با بدحجابی ختم نمی‌شود و «وزارت کشور در نظر دارد به منظور حمایت از شبکه تبلیغی آموزش و پرورش با حضور گروه‌های ارزش‌مدار مقوله حجاب و عفاف را در پیش‌دبستانی‌ها نیز توسعه دهد».

این روزنامه از قول فریبا تدریسی، مسئول بسیج جامعه زنان استان تهران، نوشته است که «سال گذشته ۱۳ هزار مربی را برای شبکه خوشه‌ای عفاف و حجاب تربیت کردیم که امسال این مربیان با حضور در مناطق مختلف کشور به تبلیغ عفاف و حجاب خواهند پرداخت».

به نوشته روزنامه روزگار، طهورا نوروزی، رئیس اداره ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مرکز اجتماعی وزارت کشور، هم در این باره گفته است که «با توجه به ضرورت پرداخت به حوزه دانش‌آموزی در بحث ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و تحقق این امر به وسیله تشکیل یک شبکه هماهنگ، همگرا و همسو در اجرای برنامه‌های حجاب و عفاف در مدارس و در راستای اجرای یکی از مصوبات کمیته آموزش کارگروه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در سال ۸۹، تشکیل این شبکه در سطح مدارس با شناسایی ۶۳ گروه تبلیغی فعال مردمی در سطح مدارس در دستور کار قرار گرفت».

طهورا نوروزی همچنین گفته است که وزارت کشور برای حمایت از شبکه‌های تبلیغ حجاب در دبستان‌ها و پیش‌دبستانی‌ها می‌خواهد با اعزام «گروه‌های مردمی تبلیغی ارزش‌مدار» از «اجرای هر چه بهتر و فراگیر‌تر شدن این طرح در مدارس» حمایت کند.
XS
SM
MD
LG