لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

روزنامه‌های چهارشنبه، ۱۶ شهریور ۱۳۹۰


روزنامه‌های شرق، اعتماد، جمهوری اسلامی، و ابتکار ضمن انتشار بخش‌هایی از سخنرانی رئیس مجلس خبرگان رهبری و وزیر اطلاعات در اجلاس دهم، و البته از قول محمدرضا مهدوی کنی نوشته‌اند که «خود مقام رهبری نیز این ادعا را ندارند که در کارشان اشکالی نیست».

روزنامه اعتماد خبر داده است که احمد قابل، دین‌پژوه و از منتقدان رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه برای معالجه از زندان وکیل‌آباد مشهد به بیمارستان منتقل شده است.

روزنامه‌های دنیای اقتصاد و جام جم از «عبور سکه از ۶۰۰ هزار تومان» و «صفر شدن ارزش ریال در برابر دلار» خبر داده‌اند، و کیهان از قول علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه، خبر داده است که نیروگاه هسته‌ای بوشهر که ساخت آن ۳۵ سال طول کشیده، به مدت «یک سال» از سوی روسیه گارانتی می‌شود.

مهدوی کنی: «خود رهبری نیز ادعا ندارد که در کارش اشکالی نیست»

روزنامه‌های شرق، اعتماد، جمهوری اسلامی، و ابتکار ضمن انتشار گزارش‌هایی از روز نخست دهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری، بخش‌هایی از سخنرانی محمدرضا مهدوی کنی و حیدر مصلحی را مورد توجه قرار داده‌اند.

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «خبرگان در انتظار ورود هاشمی» نوشته است که «دهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری در دوره چهارم در حالی آغاز شد که پیش از ورود هاشمی ‌رفسنجانی به ساختمان مجلس قدیم، رئیس مجلس خبرگان، مهدوی‌ کنی نشست را آغاز نکرد» و از همین رو «اجلاسیه دو روزه خبرگان رهبری با ۱۵ دقیقه تاخیر» آغاز شد.

این روزنامه ضمن انتشار سخنان رئیس مجلس خبرگان رهبری درباره لزوم ائتلاف طیف‌های مختلف جناح حاکم در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی، نوشت که محمدرضا مهدوی کنی در سخنانش از «رهبری آیت‌الله خامنه‌ای» به عنوان «رهبری داهیانه» نام برده و گفته است که «رهبری ۲۲ سال است این نظام را با تمام مشکلاتی که بر سر راه آن است حفظ کرده‌ است».

به نوشته روزنامه شرق، مهدوی کنی در عین حال گفت که «خود مقام رهبری نیز این ادعا را ندارند که در کارشان اشکالی نیست».

روزنامه اعتماد سخنان حیدر مصلحی برای اعضای مجلس خبرگان را با تیتر «هشدار وزیر اطلاعات درباره جریان انحرافی» دولت در صفحه نخست منتشر کرده و نوشته است که مصلحی تاکید کرده که «وزارت اطلاعات اجازه نمی‌دهد انتخابات ۱۲ اسفند، به انحراف کشیده شود».

به نوشته این روزنامه، وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد همچنین در اظهاراتی عجیب مدعی «ائتلافات علنی و عمدتا مخفی» جریان اعتراض پس از انتخابات با «جریان انحرافی» دولت «برای مقابله با خط اصلی نظام و انقلاب اسلامی» شده و گفته است که «تحلیل این ائتلافات از پیچیده‏‌ترین مسائلی است که نظام با آن روبه‌رو است».

اعتماد تاکید کرده است که حیدر مصلحی در سخنانش به اعضای مجلس خبرگان گفته است که «از نگاه این جریانات، به دست گرفتن کرسی ریاست‌ جمهوری و کرسی‌‏های مجلس تنها راه تغییر نظام است» و «این تحرکات با تلاش برای القای فصل‌الخطاب نبودن ولایت فقیه و تقسیم‌بندی فرامین رهبری به حکومتی و غیرحکومتی سیاست خود را دنبال می‌کند».

روزنامه اعتماد همزمان انتقاد رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی، از اظهارات جناحی در اجلاس خبرگان رهبری را منتشر کرده و از قول وی نوشته است که «وارد شدن رئیس مجلس خبرگان و برخی نمایندگان آن به مسائل جناحی و جانبداری از جناح اصول‌گرا، آن هم در مجلس خبرگان و از تریبون این نهاد مهم، ضربه به این نهاد، نظام و جامعه است» و «رئیس مجلس خبرگان رهبری و برخی نمایندگان این مجلس که اقدام به صحبت پیرامون یک جناح خاص سیاسی کشور آن هم در مجلس خبرگان کرده‌اند، وارد مسائل حزبی و جناحی شده و خود و جایگاه خود را در برابر اصلاح‌طلبان و بخش اعظمی از مردم جامعه که نمی‌خواهند در دایره اصول‌گرایان قرار بگیرند، قرار داده‌اند».

روزنامه ابتکار هم با چاپ عکسی از اکبر هاشمی رفسنجانی در نشست روز سه‌شنبه مجلس خبرگان رهبری، گزارشی درباره «صندلی تازه هاشمی در مجلس خبرگان» مننتشر کرده، و نوشته است که در اجلاس اخیر خبرگان رهبری «برای اولین‌بار هاشمی رفسنجانی نه ‌تنها در صندلی رئیس که حتی در جمع هیئت ‌رئیسه حضور ندارد» و «روز سه‌شنبه مانند یک عضو عادی روی یکی از صندلی‌های ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی نشست».

«عبور سکه از ۶۰۰ هزار تومان» و «صفر شدن ارزش ریال در برابر دلار»

روزنامه‌های دنیای اقتصاد، شرق، ابتکار و جام جم از «رکورد ۶۰۰ هزار تومانی برای سکه طلا» خبر داده‌اند.

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، روز سه‌شنبه قیمت «سکه طرح قدیم» با افزایش ۲۱ هزار تومانی مواجه شد و «بالاخره با گذر از مرز ۶۰۰ هزار تومان به نرخ ۶۱۰ هزار تومان فروخته شد».

این روزنامه همچنین خبر داده است که سکه طرح جدید هم در بازار داخلی با ۲۱ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به ابتدای هفته جاری، «به ۵۹۶ هزار تومان رسید»، و «نیم‌سکه با ۱۴ هزار تومان و ربع سکه با ۴ هزار تومان افزایش قیمت به ترتیب ۲۹۰ هزار تومان و ۱۴۹ هزار تومان فروخته شدند».

روزنامه جام جم نیز گزارشی از «رکورد ۶۰۰ هزار تومانی» سکه طلا منتشر کرده و با اشاره به «افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی» نوشته است که «قیمت سکه طلا در کشور از مرز ۶۰۰ هزار تومان» عبور کرده و در بازار سکه «رکورد جدید و بی‌سابقه‌ای» بر جا گذاشته است.

این روزنامه همزمان از گرانی ۳۰ تومانی دلار نسبت به ابتدای هفته جاری خبر داده و با اعلام این که «قیمت دلار به ۱۲۴۰ تومان» رسیده نوشت که «نرخ مرجع دلار در بانک مرکزی روز سه‌شنبه ۱۰۶۱ تومان بود که نسبت به قیمت بازار حدود ۱۸۰ تومان اختلاف قیمت دارد و نشانگر این است که حباب قیمتی دلار باز هم بزرگ‌تر شده است».

جام جم همچنین از قول «محمدرضا فرزین معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی» نوشته است که «ارزش ریال در برابر دلار صفر شده است».

به نوشته این روزنامه، محمدرضا فرزین «با بیان این که از بین ۶۴ کشور، ارزش پول ایران در مقابل دلار به همراه «دونگ» ویتنام در رتبه آخر است» گفته است که «اگر بخواهیم ارزش ریال را به دلار بیان کنیم، هر ریال معادل عدد ۹۴۲ با ۵ صفر پس از اعشار دلار است، به گونه‌ای که عملا ارزش ریال در مقابل دلار به سمت صفر میل می‌کند و این از لحاظ پرستیژ ملی صحیح نیست».

«احمد قابل از زندان وکیل‌آباد به بیمارستان منتقل شد»

روزنامه اعتماد خبر داده است که احمد قابل از زندان وکیل‌آباد مشهد به بیمارستان منتقل شده است.

احمد قابل دین‌پژوه و از منتقدان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است که به اتهام «توهین به رهبری» از طریق نوشتن نامه سرگشاده زندانی شده است، اما روزنامه اعتماد از قول صالح نیکبخت وکیل احمد قابل نوشته است که موکلش روز سه‌شنبه برای معالجه از زندان وکیل‌آباد به بیمارستان منتقل شده است.

صالح نیکبخت گفته است که «از چندی پیش که موکلم در حال تحمل کیفر بود دچار عارضه عدم تعادل حین حرکت و ایستادن شد و دو سه بار نیز در حمام و داخل زندان به زمین افتاده بود، تا این که روز یک‌شنبه گذشته اجازه ملاقات حضوری با خانواده خود را یافت و خانواده‌اش با اطلاع من‌، درخواست انتقال او به بیمارستان را ارائه کردند».

وکیل احمد قابل همچنین گفته است که «یکی از مقامات عالی قضایی که از جریان امر مطلع شده بود، دستور اعزام فوری احمد قابل را صادر کرده و اکنون وی در بیمارستان تحت درمان است».

به نوشته روزنامه اعتماد، وکیل احمد قابل همچنین گفته است که «موکلم قبلا در جبهه بوده و مجروح شده است، ترکش‌های گلوله در داخل بدن و ساچمه در جمجمه وی وجود دارد».

صالح نیکبخت همچنین گفته است که «برای موکلم تقاضای آزادی مشروط را کرده‌ام، زیرا وی بیش از نصف مدت حبس را گذرانده است».

احمد قابل «فقیه و دین‌پژوه» و از شاگردان آیت‌الله منتظری است که از سال ۱۳۷۰ به میل خود لباس روحانیت را کنار گذاشته، و از سال‌های ۱۳۷۶ تاکنون شش بار از سوی نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی بازداشت شده است.

احمد قابل همچنین در سال ۱۳۸۸ هنگام سفر از مشهد به قم برای شرکت در تشییع جنازه آیت‌الله منتظری برای ۱۷۰ روز بازداشت شد، سپس در سال ۸۹ بار دیگر بازداشت و مدتی در زندان وکیل‌آباد مشهد زندانی شد. او از ۹ مرداد سال جاری نیز به حکم دادگاه انقلاب مشهد در حال تحمل ۲۰ ماه زندان به اتهام «توهین به رهبری» در زندان وکیل‌آباد مشهد بوده است.

نیروگاه هسته‌ای بوشهر از سوی روسیه گارانتی می‌شود، فقط «یک سال»

روزنامه کیهان از قول علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه دولت احمدی‌نژاد خبر داده است که «نیروگاه بوشهر یک سال از سوی روسیه گارانتی می‌شود».

به نوشته این روزنامه وابسته به جناح حاکم، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه با اعلام این که «مراسم بهره‌برداری مقدماتی نیروگاه اتمی بوشهر با حضور سرگئی اشماتکف وزیر انرژی روسیه، دوشنبه هفته آینده در محل این نیروگاه برگزار خواهد شد» گفته است که «روز دوشنبه، شاهد وصل شدن نیروگاه بوشهر به شبکه برق سراسری کشور خواهیم بود تا این انتظار ۳۵ ساله به پایان برسد».

در حالی که ساخت نیروگاه بوشهر نزدیک به ۳۵ سال طول کشیده، وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفته است که این «نیروگاه هسته‌ای یک سال تحت گارانتی روس‌ها خواهد بود تا صددرصد زیرنظر و با گارانتی آن‌ها کار کند»، «اما بعد از این مدت نیروگاه به طور رسمی به مهندسان ایرانی واگذار خواهد شد».

روزنامه دنیای اقتصاد اما از قول حسین نجابت، یکی از اعضای «کمیته بررسی وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر» مجلس شورای اسلامی نوشته است که «بهره‌برداری مقدماتی از نیروگاه بوشهر و اتصال این نیروگاه به مدار با تولید برق ۶۰ مگاواتی، گام نخست برای بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر» است و «هنوز تا بهره‌برداری از نیروگاه فاصله داریم و بهتر است مسئولان به مردم وعده‌ افتتاح نیروگاه در روزهای نزدیک را ندهند».

به نوشته این روزنامه، این عضو مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که «نیروگاه بوشهر گران‌تر از یک نیروگاه معمولی برای ما تمام شده است و این به علت تاریخ پر فراز و نشیبی است که این نیروگاه طی کرد» گفته است که «روس‌ها در این طرح با ایران روراست نبوده و از شرایط ایران ‌‌نهایت سوء‌استفاده را کرده‌اند، از این رو پس از بهره‌برداری کامل از این نیروگاه، باید برای همیشه با حضور روس‌ها در طرح‌های اتمی ایران خداحافظی کرد».
XS
SM
MD
LG