لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

روزنامه‌های پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۰


یک روز بعد از افزایش بیش از سه هزار میلیارد تومانی بودجه نظامی جمهوری اسلامی، روزنامه‌های پنج‌شنبه ایران از افزایش ۷۵ میلیارد تومان به بودجه سپاه پاسداران تحت عنوان «هزینه ماموریت» خبر داده‌اند.

رویارویی جدید مجلس و دولت بر سر «وزارتخانه‌های بی‌وزیر»، صدور حکم سه سال زندان برای حسن یونسی، پسر وزیر اطلاعات دولت خاتمی به اتهام شرکت در راهپیمایی ۲۹ بهمن سبز‌ها در تهران، «تلاش نیروی انتظامی برای رسانه‌ای نشدن برخورد با بدحجابی» از دیگر عناوین روزنامه‌های ۱۵ اردیبهشت‌ماه است.

افزایش ۷۵ میلیارد تومانی بودجه سپاه پاسداران تحت عنوان «هزینه ماموریت»

روزنامه رسالت گزارش داده است که ۷۵ میلیارد تومان بر بودجه سالانه سپاه پاسداران اضافه شده است.

به نوشته این روزنامه، مجلس شورای اسلامی صبح روز چهارشنبه در ادامه بررسی لایحه بودجه سال ۹۰ به پیشنهاد کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی و با الحاق جزیی به ردیف بودجه سپاه، مقرر کرد تا «۷۵ میلیارد تومان به منظور تامین هزینه‌های ماموریتی» به ردیف بودجه این نهاد اضافه شود.

ریاست کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس هشتم را روح‌الله حسینیان، از چهره‌های امنیتی- قضایی، بر عهده دارد که در اواخر دهه هفتاد به خاطر دوستی و دفاعش از سعید امامی، یکی از مجریان اصلی قتل‌های زنجیره‌ای دگراندیشان، به شهرت رسید.

روزنامه رسالت کل بودجه اختصاص یافته به سپاه پاسداران برای سال ۱۳۹۰ را اعلام نکرده و توضیح بیشتری نیز درباره محل مصرف ۷۵ میلیارد تومان اضافه شده به بودجه سپاه نداده، اما نوشته است که این مبلغ قرار است صرف «تامین هزینه‌های ماموریتی» شود.

این روزنامه همچنین نوشته است که با تصویب مجلس هشتم از این پس «یک درصد از قیمت فروش هر بلیت شرکت‌های هواپیمایی به امنیت پرواز‌» اختصاص خواهد یافت. «امنیت پرواز» در ایران نیز بر عهده بخشی از سپاه پاسداران است که با عنوان «سپاه حفاظت هواپیمایی» فعالیت می‌کند.

روز چهارشنبه نیز روزنامه‌های ایران و کیهان خبر «افزایش سه میلیارد دلاری بودجه نظامی جمهوری اسلامی» را منتشر کرده بودند که به معنای افزایش بیش از ۳ هزار میلیارد تومان به بودجه نظامی سال ۹۰ است.

علاوه براین مجلس هشتم تصویب کرده است که طی سال ۹۰ باید «یک درصد» از اعتبارات تملک دارایی استانی به عنوان «سهم پایگاه‌های بسیج از اعتبارات تملک دارایی» و «به منظور احداث و توسعه پایگاه‌ها و حوزه‌های مقاومت بسیج» به بسیج پرداخت شود.

رویارویی جدید مجلس و دولت بر سر «وزارتخانه‌های بی‌وزیر»

روزنامه‌های روزگار و دنیای اقتصاد ضمن انتشار گزارش‌هایی از اوج گرفتن اختلاف دولت و مجلس در مورد ادغام وزارتخانه‌ها، از رویارویی جدید مجلس و دولت بر سر «وزارتخانه‌های بی‌وزیر» خبر داده‌اند.

به نوشته این روزنامه‌ها، در حالی که با گذشت مهلت قانونی معرفی وزرای «راه و مسکن» و «ورزش و جوانان» محمود احمدی‌نژاد همچنان از معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس امتناع می‌کند، روز چهارشنبه هیئت دولت وزارتخانه‌های «نفت» را با «نیرو» و «کار» را با «رفاه» را ادغام کرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد خبر داده است که «با تصویب هیئت دولت، وزارت نفت با وزارت نیرو، و وزارت کار و امور اجتماعی با وزارت رفاه و تامین اجتماعی ادغام می‌شود تا شمار وزارتخانه‌های ادغام شده در یک ماه گذشته به عدد ۸ برسد».

این روزنامه با اشاره به این که «ادغام هشت وزارتخانه در کمتر از یک ماه در حالی از سوی دولت به تصویب رسیده که قانون برنامه پنجم توسعه برای کاهش شمار وزارتخانه‌ها از ۲۱ به ۱۷ تا پایان سال ۹۱ به دولت فرصت داده بود» نوشته است که «با ادغام این چهار وزارتخانه در یکدیگر، به نظر می‌رسد دولتمردان کار ادغام وزارتخانه‌ها را پایان‌یافته تلقی می‌کنند، هر چند هنوز اختلاف نظرهای دولت و مجلس بر سر نحوه ادغام وزارتخانه‌های راه و مسکن به پایان نرسیده است».

روزگار طی گزارشی با عنوان «وزارتخانه‌های بی‌وزیر رویارویی بعدی مجلس و دولت» نوشته است که «۱۲ بهمن سال ۸۹، مجلس شورای اسلامی حمید بهبهانی وزیر راه احمدی‌نژاد را به صورت غیابی استیضاح کرد» و «استیضاح او برگ برنده نهاد مجلس به قوه مجریه بود تا نقش نظارتی خود را به قوه اجرایی کشور نشان دهد».

این روزنامه نوشته است که «محمود احمدی‌نژاد هم روش‌های دیگری را برای بی‌اثر کردن این برگ برنده مجلس در آستین داشت» و به همین دلیل «دو وزارتخانه راه و مسکن را در هم ادغام کرد» و «وزیر مسکن را با حفظ سمت سرپرست وزارت راه کرد» و حتی با گذشت مهلت قانونی از معرفی وزیر راه و مسکن به مجلس خودداری می‌کند.

روزنامه روزگار با یادآوری این که مهلت معرفی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس برای گرفتن رای اعتماد نیز سپری شده و اما احمدی‌نژاد تاکنون چنین وزیری را به مجلس معرفی نکرده، نوشته است که «نمایندگان در حال حاضر به تذکر دادن اکتفا کرده‌اند، اما از فحوای کلام‌شان پیداست که نمی‌دانند باید چه کنند».

این روزنامه نوشته است که «به نظر می‌رسد مسئله وزارتخانه بی‌وزیر از این پس مصداق رویارویی‌های همیشگی دولت و مجلس باشد».

روزنامه جهان صنعت نیز طی سرمقاله‌ای با تیتر «چه کسی پاسخ‌گوست‌» نوشته است که «دولت روز چهارشنبه در اقدامی تعجب‌برانگیز وزارت رفاه و تامین اجتماعی را با وزارت کار و امور اجتماعی ادغام کرد، اگرچه حاصل مصوبه دولت ادغام چهار وزارتخانه بود، اما ادغام دو وزارتخانه یادشده بسیار تامل‌برانگیز بود».

این روزنامه هدف دولت از ادغام این وزارتخانه‌ها را «پاک کردن صورت مسئله» توصیف کرده و نوشته است که «ادغام وزارت رفاه با وزارت کار که درگیر مشکلات بسیاری با کارگران و کارفرمایان است و هر سال با موج جدیدی از تقاضای کار مواجه می‌شود، چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟ مگر ممکن است یک وزارتخانه هم به دنبال اشتغال‌زایی باشد و هم رفاه؟»

حکم ۳ سال زندان برای پسر وزیر اطلاعات دولت خاتمی

روزنامه‌های ایران و مردمسالاری از صدور حکم سه سال زندان برای حسن یونسی، فرزند وزیر اطلاعات دولت محمد خاتمی، خبر داده‌اند.

به نوشته روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت احمدی‌نژاد، حسن یونسی، فرزند علی یونسی وزیر اطلاعات دولت محمد خاتمی، که «به اتهام شرکت در راهپیمایی ۲۵ بهمن‌ماه» سبز‌ها در تهران بازداشت شده، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال زندان و ۵ سال محرومیت از وکالت محکوم شده است.

روزنامه مردمسالاری در همین خصوص نوشته است که بر اساس حکم بدوی حسن یونسی که از وکلای پایه یک دادگستری است از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به خاطر شرکت در راهپیمایی ۲۵ بهمن ۸۹ سبز‌ها در تهران به ۳ سال زندان و ۵ سال محرومیت از وکالت محکوم شده است.

این روزنامه همچنین نوشته است که جلسه محاکمه حسن یونسی هفته گذشته در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار شده و وی «در برابر اتهام شرکت در تجمعات روز ۲۵ بهمن و نوشتن برخی مقالات از خود دفاع کرد».

«تلاش نیروی انتظامی برای رسانه‌ای نشدن برخورد با بدحجابی»

روزنامه کیهان از قول فرمانده نیروی انتظامی خبر داده است که این نیرو با آغاز فصل گرما «در حوزه بدحجابی و برخورد با مزاحمین نوامیس با جدیت وارد عمل می‌شود و با متخلفان با شدت عمل بیشتری برخورد می‌کند».

به نوشته این روزنامه، اسماعیل احمدی مقدم با اشاره به جلسه اخیرش با «فراکسیون روحانیت مجلس» در خصوص «رعایت نشدن هنجار‌ها به خصوص در برخی از مناطق تهران» گفته است که ضمن ارائه «آمار‌ها و مستنداتی» در این جلسه «عنوان کردیم تلاش پلیس این است که موضوع رسانه‌ای نشود و در عرصه عمل برخورد کنیم».

فرمانده نیروی انتظامی همچنین به برخورد این نیرو با زنان و جوانان در فصل بهار و تابستان تاکید کرده و گفته است که «نیروی انتظامی سخت‌گیرانه‌تر در این رابطه وارد شده و با افرادی که رعایت هنجارهای اخلاقی را نمی‌کنند و ایجاد ناامنی اخلاقی و مزاحمت می‌کنند با شدت عمل بیشتری برخورد می‌کند».

به نوشته کیهان، اسماعیل احمدی مقدم همچنین گفته است که نیروی انتظامی با آغاز فصل بهار با «رفتارهایی همچون ترافیک مصنوعی ایجاد کردن، سگ‌گردانی در معابر عمومی» نیز برخورد می‌کند.

فرمانده نیروی انتظامی درباره برخورد با نگهداری حیوانات خانگی و از جمله سگ نیز ادعا کرده است که «سگ یک حیوان نجس است و نباید در معابر باشد» و گفته است که از این پس برای حمل و نقل سگ باید «از خودروهای مخصوص استفاده شود».
XS
SM
MD
LG