لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

آزادی تعدادی از دراویش گنابادی از زندان‌های اوین و شیراز


مسجد تخریب‌شده دراویش گنابادی در اصفهان
مسجد تخریب‌شده دراویش گنابادی در اصفهان
هفت تن از دراویش گنابادی روز یک‌شنبه، دهم مهرماه، از زندان آزاد شدند. وب‌سایت خانه حقوق بشر از علیرضا روشن، علی کرمی، مهدی اسانلو و علی آسترکی، بهزاد نوری، فرزانه نوری و فرزاد درویش نام برده است که از زندان‌های اوین و اطلاعات شیراز آزاد شده‌اند.

دکتر مصطفی آزمایش، مسئول روابط عمومی انجمن جهانی حقوق بشر، در گفت‌وگو با رادیوفردا با تایید خبر آزادی این عده، می‌گوید که هنوز شمار دیگری در بازداشت‌اند.

مصطفی آزمایش: بله همین طور است. کسانی که در ماجراهای این دو سه هفته اخیر دستگیر شده بودند، آزاد شدند.

گفت‌وگوی شیرین فامیلی با مصطفی آزمایش
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:27 0:00
لینک مستقیم


دو نفر آنان در شیراز آزاد شده‌اند و چند نفر از آنان هم از زندان اوین و با قید کفالت آزاد شدند. آن‌ها همین جوری و برای استنظاق و بازجویی به زندان منتقل شده بودند که امروز با قید کفالت از بند‌‌ رها شدند. گرچه حکم برای‌شان هنوز صادر نشده و قراری هم صادر نشده است.

  • از وضعیت بقیه دراویش زندانی و آنهایی که در این مدت بازداشت شده بودند چه خبر، آقای آزمایش؟

مجموعا آن وکلایی که بازداشت شده بودند، یعنی آقای افشین کرم‌پور، امید بهروزی، امیر اسلامی، فرشاد یداللهی و مرادی سروستانی، همچنان در بازداشت و در زندان اوین به سر می‌برند و خبری هم از آن‌ها در دست نیست و خانواده‌های‌شان هم نسبت به وضعیت آن‌ها بی‌اطلاعند.

در شهرستان‌ها هم همچنان خبری از بازداشت‌شدگان نیست و ما از آن‌ها به طور کامل بی‌اطلاعیم.

  • اساسا به دراویشی که بازداشت شده بودند، چه آنهایی که الان آزاد شده‌اند و چه آنهایی که هنوز هم در زندان به سر می‌برند، گفته شده است که اتهام‌شان چیست؟

خیر. اتهام‌شان به آن‌ها گفته نشده است. در واقع یک عده از این‌ها وکیلند و عده دیگری هم نویسنده و روشنفکر و شاعرند.

این‌ها مجموعا با پایگاه خبری مجذوبان نور کار می‌کنند و از آنجایی که بار‌ها این پایگاه مورد هک قرار گرفته است، و تلاش‌های زیادی برای از بین بردن و خاموش کردن این پایگاه صورت گرفته است، به نظر می‌رسد که این‌ها از یک سو هدف سرکوب کلیه دگراندیشان آیینی را در پیش دارند، و از سوی دیگر هم می‌خواهند این سرکوب در اختناق کامل خبری انجام شود.

به همین دلیل هم این بازداشت‌ها معنا پیدا می‌کند. یعنی درویشان به عنوان گروهی از دگراندیشان آیینی مورد سرکوب قرار می‌گیرند، ولی از آنجایی که پایگاه خبری دارند و خبررسانی می‌کنند، با سرکوب بیشتر آن‌ها می‌خواهند این صدا را خاموش کنند.

  • شما چه اقدامات و پیگیری‌هایی در مورد سرکوب و بازداشت دراویش تاکنون انجام داده‌اید؟

من به عنوان مسئول روابط عمومی انجمن جهانی حقوق بشر در اجلاس حاشیه‌ای هجدهمین نشست حاشیه‌ای سازمان ملل متحد و در بخش حقوق بشر این اجلاس شرکت کردم و پرونده سرکوب دگراندیشان آیینی و اعتقادی را در سرتاسر ایران تقدیم مقامات مسئول حقوق بشر سازمان ملل کردم.

همچنین به دید‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل و گزارشگران حقوق بشر نیز، مدارک لازم را در این مورد تحویل دادم و آن‌ها نیز این گزارش را به عنوان شکایتی که دریافت کرده‌اند و برای اخذ توضیح به مقامات مسئول قوه قضاییه ایران ارجاع دادند و ما کماکان منتظر نتیجه آن هستیم.

همچنین این‌ها نسخه‌های کامل و بدیل تمامی این گزارش‌ها را برای آقای احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، ارسال کردند.
XS
SM
MD
LG