لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

«شکست احمدی نژاد» از نگاه رسانه های خارجی


نتايج نهايی انتخابات شوراهای شهر و روستاهای ايران نشان می دهد متحدان محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران کمترين کرسی های اين شوراها را تصاحب کردند.
نتايج نهايی انتخابات شوراهای شهر و روستاهای ايران نشان می دهد متحدان محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران کمترين کرسی های اين شوراها را تصاحب کردند.
آنچه «شکست هواداران احمدی نژاد» در انتخابات اخیر خوانده شده، مورد توجه بسیاری از رسانه های جهان قرار گرفته است.

نتايج نهايی انتخابات شوراهای شهر و روستاهای ايران نشان می دهد متحدان محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران کمترين کرسی های اين شوراها را تصاحب کردند.

به گزارش خبرگزاری رويتر، تحليلگران معتقدند نتايج اين انتخابات نشانه دلزدگی عمومی احتمالی از ديپلماسی جمهوری اسلامی ايران است که منجر به انزوا و وضعيت ناگوار اقتصادی در اين کشور شده است.

خبرگزاری رويتر می افزايد، محمد باقر قاليباف، شهردار کنونی تهران که در انتخابات رياست جمهوری پيشين نيز رقيب محمود احمدی نزاد بود، اکنون مطمئن است که در سمت شهردار تهران باقی می ماند. اصلاح طلبان نيز که در انتخابات رياست جمهوری گذشته به حاشيه رانده شده بودند، اکنون بار ديگر قدرت را در شوراهای شهر در دست گرفته اند.

با اين حال محمود احمدی نژاد هنوز درباره نتايج انتخابات شوراها و خبرگان رهبری اظهار نظر نکرده است. طرفداران وی که با نام «رايحه خوش خدمت» در انتخابات شوراها شرکت کرده بودند، تنها توانستند ۳ کرسی از کرسی های شورای شهر تهران را بدست گيرند.

در همين حال خبرگزاری رويتر به نقش فعال تر زنان در اين انتخابات اشاره می کند و می نويسد:« زنان در اين انتخابات، نسبت به سال های قبل حضور گسترده تری داشتند.»

در همين حال خبرگزاری آسوشيتدپرس، می نويسد انتخابات هفته گذشته نشانه ای از نارضايتی عمومی از محمود احمدی نژاد بود که نزاع با غرب را به راه انداخت و ايران را به تحريم نزديک تر کرد. حتی برخی از محافظه کاران جمهوری اسلامی معتقدند رييس جمهوری ايران برای مقابله با کشورهای غربی وقت زيادی صرف می کند و اين به اقتصاد ايران بيشتر لطمه خواهد زد.

با اين حال تحليلگر خبرگزاری آسوشيتدپرس معتقد است نتايج اين انتخابات تاثير مستقيم بر دولت محمود احمدی نژاد ندارد و انتظار نمی رود که تغييرات سريعی در ديپلماسی ايران بوجود آورد.

آسوشيتدپرس همچنين به نقل از سعيد شريعتی، يکی از رهبران جبهه مشارکت می افزايد:« انتخابات هفته گذشته يک نه بزرگ به محمود احمدی نژاد و متحدانش بود و رای مردم نشان داد که آنها از سياست های رييس جمهور حمايت نمی کنند و خواهان تغييراتی هستند. »

اين مساله در انتخابات خبرگان رهبری هم نمايان بود. به نوشته خبرگزاری آسوشيتدپرس، اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام جمهوری اسلامی و رييس جمهوری پيشين ايران که از طرح گفت و گو با آمريکا حمايت می کند، بيشترين رای را در ميان کانديداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در تهران به دست آورد.

در همين حال روزنامه وال استريت ژورنال، در شماره امروز خود نوشت : «مردم ايران در انتخابات هفته گذشته سياست های محمود احمدی نژاد و طرفدارانش را رد کرده و به اصلاح طلبان رای دادند.»

به نوشته اين روزنامه اين نتيجه به معنای آن نيست که اکنون اصلاح طلبان ايران را اداره می کنند اما به نظر می رسد فشارهای بين المللی و ديپلماسی تبليغ دموکراسی در ايران نتيجه داده است.

روزنامه وال استريت ژورنال با اشاره به اکبر هاشمی رفسنجانی می نويسد: «او نيز اصلاح طلب نيست و بارها اسراييل را تهديد کرده است. با اين حال نتيجه انتخابات هفته گذشته نشان می دهد بيشتر مردم ايران رژيم جمهوری اسلامی را دوست ندارند و از وضعيت کنونی ايران که در پی سياست های رييس جمهوری اين کشور بوجود آمده، راضی نيستند.
XS
SM
MD
LG