لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۶

انتخابات با تبلیغات گسترده آغاز شد


روحانيون عالی رتبه در کنار سياستمدارانی که در مسند قدرت هستند، در نخستين ساعات روز رای خود را به صندوق های رای انداختند و به سنت برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی، در پيام های جداگانه، از مردم ايران دوعت کردند که در انتخابات شرکت کنند.
روحانيون عالی رتبه در کنار سياستمدارانی که در مسند قدرت هستند، در نخستين ساعات روز رای خود را به صندوق های رای انداختند و به سنت برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی، در پيام های جداگانه، از مردم ايران دوعت کردند که در انتخابات شرکت کنند.

سومين دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا، چهارمين دوره انتخابات مجلس خبرگان و انتخابات ميان دوره ای مجلس شورای اسلامی در شهرهای تهران، بم و اهواز از ساعت نه صبح روز جمعه، ۲۴ آذرماه در ايران آغاز شد.

به گزارش رسانه های وابسته به جمهوری اسلامی، اين انتخابات در نخستين ساعات روز با استقبال بسيار گسترده مردم رو به رو شده و ستاد انتخابات کشور نيز با صدور اطلاعيه ای از ازدحام در برابر شعب رای گيری در شهرهای بزرگ خبر داد.


هنوز هيچ يک از رسانه های بين المللی اين خبرها را تاييد نکرده اند.

اين نخستين انتخاباتی است که توسط دولت محمود احمدی نژاد برگزار می شود و برخی صاحب نظران، آن را محکی برای سنجش ميزان تعهد دولت به برگزاری انتخاباتی سالم، ارزيابی کرده اند.

پيش از اين، برخی سياستمداران منتقد دولت در هر دو جناح اصلی جمهوری اسلامی ايران، درباره احتمال «تقلب در انتخابات» هشدار داده بودند.

مخالفان نظام ايران می گويند که به دليل شرايط سخت گيرانه «تاييد صلاحيت نامزدها»، انتخابات در جمهوری اسلامی ايران، «انتخاباتی واقعی» نيست و تنها نزديکان و وابستگان به حکومت مذهبی ايران می توانند در آن نامزد شوند.

در مقابل، برگزارکنندگان انتخابات در ايران می گويند که با استناد به قانون اساسی جمهوری اسلامی، کسانی که خواهان نامزدی در انتخابات برای ورود به شوراهای شهر و روستا، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی هستند، بايد از شرايطی چون «التزام به ولايت فقيه» برخوردار باشند و در غير اين صورت اجازه ندارند که در انتخابات نامزد شوند.

تبليغات گسترده

انتخابات روز جمعه، با تبليغات گسترده رسانه های دولتی ايران برای تشويق مردم به شرکت در انتخابات همراه شده است.

برنامه های ويژه انتخابات، ترانه های حماسی ويژه انتخابات و همچنين ترانه هايی با مضامين ميهن پرستانه، از صبح روز جمعه، بخش عمده برنامه های راديو و تلويزيون دولتی ايران را به خود اختصاص داده است.

همزمان روحانيون عالی رتبه در کنار سياستمدارانی که در مسند قدرت هستند، در نخستين ساعات روز رای خود را به صندوق های رای انداختند و به سنت برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی، در پيام های جداگانه، از مردم ايران دعوت کردند که در انتخابات شرکت کنند.

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، رای دادن در انتخابات را يک «وظيفه دينی» توصيف کرد و گفت:«تسريع در شركت در انتخابات و كارهای خير، مانند نماز اول وقت فضيلت بيشتری دارد.»

برخی ديگر از مقام های ايران چون رييس مجلس و فرمانده نيروی انتظامی نيز، حضور احتمالی پرشمار مردم در پای صندوق های رای را «پيروزی جمهوری اسلامی» توصيف کردند.

محمد خاتمی و علی اکبر هاشمی رفسنجانی، روسای جمهوری پيشين، همزمان به يکی از صندوق های رای گيری رفتند و در حضور بسياری از خبرنگاران رای خود را به صندوق انداختند.

آقای خاتمی، مانند ديگر سياستمداران جمهوری اسلامی از مردم ايران دعوت کرد که در انتخابات شرکت کنند و گفت که حضور چشمگير مردم، «مانع از حکومت اقليت بر اکثريت» خواهد شد.

آقای رفسنجانی نيز گفت که اگر انتخابات «خوب» برگزار شود، همه سياستمداران جمهوری اسلامی، «برنده» آن خواهند بود.

شمارش جنجالی

سرانجام در آخرين لحظات، موضوع شمارش آرای ماخوذه در پايتخت، به وسيله کامپيوتر ملغی شد و ستاد انتخابات اعلام کرد که اين بار نيز، شمارش آرا، دستی انجام خواهد شد.

پيش از اين و زمانی که اصلاح طلبان کنترل دولت را در دست داشتند، طرح شمارش آرا به وسيله کامپيوتر، ابزاری برای کاهش تقلب در انتخابات توصيف شده بود؛ اما مخالفت شورای نگهبان با اين طرح موجب شد تا اجرای آن متوقف شود.

با به قدرت رسيدن محافظه کاران تندرو، بار ديگر اين موضوع مطرح شد و اين بار شورای نگهبان با اجرای آن مخالفت نکرد، اما اعلام شد که برای شمارش کامپيوتری آرا بايد صندوق های اخذ رای، پيش از شمارش به ستاد انتخابات کشور فرستاده شوند؛ موضوعی که اين بار دسته ای از منتقدان دولت و همچنين اصلاح طلبان دورمانده از قدرت را نگران کرد.


آنها می گفتند که عدم شمارش آرا در محل اخذ رای و با حضور ناظران مختلف، احتمال «تقلب در انتخابات» را افزايش خواهد داد.

در نخستين ساعات آغاز رای گيری نيز وزير کشور بار ديگر ابراز اميدواری کرده بود که شمارش آرای انتخابات شوراها، دست کم در تهران به شکل کامپيوتری انجام شود، اما حشمت الله فلاحت پيشه، سخنگوی هيئت نظارت بر انتخابات ساعتی بعد اعلام کرد که اين هيئت با شمارش کامپيوتری مخالف است و شمارش آرا، بايد به طور دستی انجام شود.

آن گونه که فرمانداری تهران نيز اعلام کرده است، آرای شهروندان، پيش از شمارش کامل از شعبه های اخذ رای خارج نخواهند شد.


XS
SM
MD
LG