لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

به مناسبت مرگ رضا بدیعی، کارگردان ایرانی هالیوود


رضا بدیعی، کارگردان فقید ایرانی
رضا بدیعی، کارگردان فقید ایرانی
بیتا میلانیان، یکی از بستگان رضا بدیعی، کارگردان ایرانی‌تبار، به لوس آنجلس تایمز گفته است که او پس از هفته‌ها دست و پنجه نرم کردن همزمان با چند بیماری، روز شنبه در بیمارستان درگذشت.

رضا بدیعی هنگام مرگ ۸۱ سال داشت. او پس از پایان تحصیلاتش در رشته بازیگری در هنرکده هنرهای دراماتیک، و دریافت مدال طلا از پادشاه وقت ایران به دلیل بازی خوبش، به تهیه فیلم روی آورد.

او سپس به عنوان فیلمبردار اختصاصی شاه را در سفر‌هایش همراهی می‌کرد.

رضا بدیعی چند سال پیش در مصاحبه‌ای از این مسئله به عنوان یکی از افتخاراتش نام برد.

رضا بدیعی قبل از ترک ایران ۲۱ مستند ساخت و سپس به آمریکا مهاجرت کرد و پس از تحصیل در رشته کارگردانی در دانشگاه سیراکیوز، به ساخت فیلم رو آورد. او در این دوره به یکی از پرکار‌ترین و موفق‌ترین کارگردان‌های به ویژه سریال‌های تلویزیونی در آمریکا بدل شد.

صلیب سرخ جهانی در سال ۱۳۳۴ خورشیدی یکی از ۲۱ فیلم مستند او به نام «سیل در خوزستان» را به نمایش جهانی گذارد. این نیز سبب شد که نوار طلایی هنر را از شاه ایران دریافت کند.

به نوشته لس‌آنجلس تایمز، رضا بدیعی سه سال پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که به نمایش درآمدن همین فیلم در وزارت امور خارجه آمریکا موجب شد تا از او دعوت کنند تا برای تحصیل کارگردانی به آمریکا سفر کند.

از سریال‌های پربیننده رضا بدیعی که در ایران مورد توجه و اقبال عمومی قرار گرفت، قبل از همه باید از سریال «بالا‌تر از خطر» یا همان «ماموریت غیرممکن» نام برد.

رضا بدیعی سریال‌های مرد شش میلیون دلاری، هالک، بارتا، فال کنکرس و بسیاری دیگر را در کارنامه خود دارد.

دی واچ، یکی از کارهای او به دلیل وجود هنرپیشگان زیباروی بیکینی‌پوش، به عنوان نجات غریق‌های ساحلی، رکورد بیننده را در آن سال‌ها شکست.

خانم بیتا میلانیان به لس‌آنجلس تایمز گفته است که رضا بدیعی به رغم ترک کشورش با جامعه ایران در تماس بود، به تبار ایرانی‌اش می‌بالید و اشعار فارسی را از حفظ داشت.

سال گذشته به مناسبت تولد ۸۰ سالگی آقای بدیعی و شصتمین سال فعالیت هنری‌اش، از سوی ایرانیان مقیم آمریکا در مراسمی باشکوه مورد تقدیر قرار گرفت.

این کارگردان ایرانی‌تبار جوایز بسیاری را هم به خود اختصاص داده است. از جمله جوایزی از سوی جامعه هنرمندان و فیلمسازان آمریکا.

او سه بار ازدواج کرد و تا زمان مرگ با همسر سومش «تانیا» زندگی می‌کرد. از جمله دیگر همسران او می‌توان به هنرپیشه و نویسنده، باربارا ترنر، اشاره کرد. از رضا بدیعی چهار فرزند به جای مانده است که می‌می، می‌نا، الکسیس و ناتاشا نام دارند.
XS
SM
MD
LG