لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

راه تغییر در رفتار ناقضان حقوق بشر، «فشار دائم از هر طریق ممکن»


تروم دانیلون، مشاور امور امنیت ملی در کاخ سفید، روز پنج‌شنبه در استقبال از قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران این تصمیم را «مرحله برجسته تاریخی» نامید و گفت مقام‌های دولت ایران به انحای گوناگون مرتکب نقض حقوق مسلم طیف گسترده‌ای از جامعه ایران صرف نظر از سن و سال، جنسیت و باور دینی آن‌ها می‌شوند.

مشاور باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در امور امنیت ملی در بیانیه‌ای که از سوی کاخ سفید انتشار یافت، تاکید کرد که حکومت جمهوری اسلامی ایران مسئول حفظ جان شهروندان ایرانی است و باید به آنان اجازه دهد تا دیدگاه خود را آزادانه بیان کنند.



آقای مارک تامر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز گفت: «این تصمیم برای مردم ایران و شورای حقوق بشر گام بسیار مهمی بود، چرا که با این اقدام به رغم تلاش‌های حکومت ایران برای خفه کردن صدای مخالفان و ناراضیان، ایرانیان از این پس در امور حقوق بشر صدای رسایی در جامعه جهانی خواهند داشت.»

استقبال دولت آمریکا از اقدام شورای حقوق بشر به همین مختصر محدود نبود. خانم سوزان ناسل، مسئول امور سازمان‌های بین‌المللی در وزارت امور خارجه آمریکا، نیز در گفت‌و‌گویی اختصاصی با رادیوفردا تلاش‌های گسترده دولت ایران برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل را یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت آن توصیف کرد و گفت: «این قطعنامه بیانیه محکمی بود از سوی جامعه جهانی در مورد نگرانی‌های مربوط به نقض مداوم حقوق بشر در ایران که شامل چگونگی رفتار با زندانیان، اعدام‌های خارج از حوزه قضایی و قانون و همچنین سرکوب فعالان حقوق زنان می‌شود. بنابراین پیامی که امروز از سوی جامعه جهانی فرستاده شد از اهمیت فراوانی برخوردار است.»

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به اهمیت گزینش گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران تاکید کرد این امر موجب وارد آمدن فشار بیشتر بر حکومت ایران برای بهبود شرایط حقوق بشر خواهد شد.

خانم سوزان ناسل در پاسخ به این پرسش که گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل ضمانت اجرایی نخواهد داشت و در صورت ادامه نقض حقوق بشر، ایالات متحده و جامعه جهانی چه کاری می‌توانند انجام دهند، می‌گوید: «باید دید چه گام‌های دیگری می‌توان برداشت. دولت ایران نشان داده نسبت به طرز فکر سازمان ملل حساس است و برای جلوگیری از تصویب چنین قطعنامه‌ای هم تلاش فراوانی به کار برد، زیرا از اقدامات آینده گزارشگر ویژه بسیار نگران است. البته این امر راه حل مشکل نیست، ولی مکانیسمی برای اعمال فشار بیشتر است. آمریکا در عرصه ملی اقداماتی انجام داده مانند تحریم مقام‌های ناقض حقوق بشر در دولت ایران که هر یک از آن‌ها نیز دارای اهمیت است.»

با اشاره به تحریم چندین نفر از مقامات جمهوری اسلامی به علت نقش مستقیم آنان در نقض حقوق ایرانیان، از این مقام وزارت خارجه آمریکا در مورد میزان موثر بودن این تحریم‌ها جویا می‌شویم.

وی در پاسخ می‌گوید: «وقتی شما می‌کوشید در برخورد با رژیمی که همواره تعهدات خود را زیر پا می‌نهد وضع حقوق بشر را بهبود بخشید، راه حل یگانه و معجزه‌آسایی وجود ندارد و آن چه باید بکنید ادامه فشاری دائمی از هر کانال ممکن است تا بتوان ناقضان حقوق بشر را به تغییر روش و منش واداشت. بنابراین هر بعدی از این ابعاد دارای اهمیت است و مشکل بتوان مرزی تعیین کرد و گفت دقیقا به خاطر این یا آن تصمیم است که رژیم گام مثبتی در عرصه حقوق بشر برداشته است. از این رو ما فکر می‌کنیم تداوم فشار در زمینه‌های گوناگون سرانجام تغییر روش را موجب خواهد شد.»

در پایان این گفت‌و‌گوی اختصاصی، انتقادهای برخی ایرانیان را با این مقام وزارت خارجه آمریکا در میان می‌گذاریم، مبنی بر این که دولت پرزیدنت اوباما آن چنان که از قیام مردم مصر و تونس پشتیبانی کرد به جنبش مدنی ایرانیان توجه مشابهی نشان نداد.

خانم سوزان ناسل در پاسخ به سخنان خانم هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در اوایل ماه جاری میلادی در ژنو اشاره کرد که گفته بود دلیلی وجود ندارد مردم تهران مستحق‌‌ همان حقوقی نباشند که مصریان در میدان تحریر از آن برخوردار شدند.

خانم ناسل افزود: «بنابراین دولت آمریکا موضوع مدافعان حقوق بشر و فرد فرد ایرانیان را بسیار جدی می‌گیرد و تاکید رهبری دولت آمریکا بر تصویب قطعنامه روز پنج‌شنبه نشانگر چنین سیاستی است.»

خانم سوزان ناسل، عضو ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، در پایان بر این باور دولت آقای اوباما تاکید می‌کند که ایرانیان هم مانند مردمان دیگر سزاوار حقوق اساسی خود هستند و برای ابراز خواسته‌های خویش باید از آزادی بیان و آزادی اجتماعات برخوردار باشند و ایالات متحده بر آن است تا هر چه میسر است برای پیشبرد این هدف به کار گیرد.
XS
SM
MD
LG