لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۷

گفت‌وگو با برنده جایزه «روزنامه‌نگار بین‌المللی سال»


امیر طاهری
امیر طاهری
هفته گذشته جایزه‌ای که به «اسکار مطبوعات» شهرت دارد به یک روزنامه‌نگار ایرانی رسید.

جایزه «پرس اواردز» [جایزه مطبوعات] سه‌شنبه شب گذشته، سوم فروردین‌ماه، در مراسمی در لندن به امیر طاهری، تحلیل‌گر سر‌شناس ایرانی، و نویسنده کتاب‌های «شب ایرانی»، «روح خدا: خمینی» و «زندگی ناشناخته شاه» اعطا شد.

در همین مراسم، روزنامه پرفروش «دیلی میل»، چاپ لندن، با ربودن هشت جایزه بر رقبایی مانند «تایمز» و «گاردین» پیشی گرفت، گرچه این روزنامه‌ها نیز دست خالی از مراسم بیرون نرفتند.

رادیوفردا در گفت‌و‌گویی با امیر طاهری، نخستین ایرانی برنده این اسکار مطبوعاتی، اطلاعات بیشتری درباره این جوایز به دست آورد.

امیر طاهری: این جایزه از طرف انجمن سردبیران بریتانیا داده می‌شود برای بهترین روزنامه سال و بهترین سردبیر سال و به نوعی می‌توان گفت جایزه اسکار مطبوعاتی است.

یکی از جوایز امسال جایزه روزنامه‌نگار بین‌المللی سال است که هیئت داوران مرا انتخاب کردند به خاطر مقالاتی که در سال ۲۰۱۱ میلادی بیشتر در روزنامه تایمز و تا اندازه‌ای در ساندی تایمز بریتانیا منتشر کردم.

  • آقای امیرطاهری! تاکنون سابقه داشته ایرانی دیگری این جایزه را از آن خود کند؟

خیر، تاکنون اتفاق نیفتاده است. مهم‌تر این است که من تبعه بریتانیا نیستم، یعنی تنها غیربریتانیایی برنده این جایزه بودم. اما به کار جایزه دادند، نه به شخص، یعنی به مقالاتی که در روزنامه‌های انگلیس در سال گذشته منتشر کرده بودم.

  • شنیدیم در سال جاری چند جایزه دیگر هم به شما تعلق گرفته است. همین طور است؟

بله، دو ماه پیش هم جایزه بهترین ستون‌نویس را از طرف انجمن مقاله‌نویسان بریتانیا دریافت کردم که طی مراسمی در لندن به من اهدا شد. ولی نکته مهم این است که اگر به ایرانیان فرصت داده شود و اگر به خود ایران به عنوان یک کشور و یک ملت فرصت بیشتری داده شود، ما خیلی بیش از این می‌توانیم موفق باشیم.

ایران کشور و ملت مهمی است و بایستی در ردیف اولین کشورهای جهان قرار داشته باشد در زمینه‌های علمی، فرهنگی و مطبوعاتی.

خوش‌بختانه می‌توانم بگویم در حال حاضر بسیاری از روزنامه‌نگاران جوان ایرانی در سراسر دنیا حضور دارند. ۳۰ سال پیش من تنها روزنامه‌نگار ایرانی بودم که در مطبوعات بین‌المللی مطلب می‌نوشتم، اما در حال حاضر صد‌ها روزنامه‌نگار جوان ایرانی هستند در رادیو‌ها، تلویزیون‌ها و روزنامه‌ها. از ژاپن گرفته تا آمریکا، من هر جا می‌روم می‌بینم گروه روزنامه‌نگاران ایرانی حضور دارند و در آینده بدون تردید جوایز متعدد دیگری را هم خواهند برد.

  • این جایزه که به شما تعلق گرفته است را دریافت کرده‌اید؟

بله، جایزه طی مراسم جشن بزرگ مطبوعات بریتانیا به من اهدا شد و من این جایزه را در فراز کوتاهی به همه روزنامه‌نگاران ایرانی اهدا کردم در داخل ایران که سعی می‌کنند به‌رغم شرایط دشواری که برای روزنامه‌نگاری در ایران وجود دارد تا آنجا که می‌توانند بهترین کار را عرضه کنند.
XS
SM
MD
LG