لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

سفر حریری به ایران؛ اهداف و مواضع


دیدار منوچهر متکی با سعد حریری (راست) در سال ۲۰۰۹
دیدار منوچهر متکی با سعد حریری (راست) در سال ۲۰۰۹
سعد حریری، نخست وزیر لبنان، روز شنبه به تهران می‌رود. سفر نخست وزیر لبنان به تهران یک ماه پس از سفر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، به بیروت صورت می‌گیرد.

علی مهتدی کارشناس مسائل لبنان در پاریس در گفت‌وگویی با رادیوفردا از دلایل و اهداف سفر سعد حریری به تهران می‌گوید.

مهتدی: مسئولین ایرانی از مدت‌ها قبل از برخی مسئولان لبنانی از جمله رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور دعوت کرده بودند که به تهران سفر کنند.

چند ماه پیش ما شاهد سفر میشل سلیمان، رئیس جمهور لبنان، به ایران بودیم، و اکنون نیز آقای حریری دارند به تهران سفر می‌کنند. سفر آقای احمدی‌نژاد هم بر اساس دعوت قبلی رئیس جمهور لبنان از رئیس جمهور ایران صورت گرفته بود.

  • در شرایط فعلی ما شاهد وضعیتی هستیم که روابط حزب‌الله و سعد حریری بر سر دادگاه رفیق حریری تا حدودی متشنج است. آیا این مسئله بر سفر حریری به ایران تاثیری نمی‌گذارد؟

تاثیری به آن شکل نمی‌گذارد. به هر حال آقای حریری نخست وزیر رسمی لبنان است. اما خب، این سفر و محتوای مذاکراتی که آقای حریری در تهران خواهد داشت، قطعا بر روابط حزب‌الله با حریری تاثیر خواهد گذاشت.

حزب‌الله و هوادارانش از روز اول موافق نخست وزیری آقای حریری نبودند. و اشخاص دیگری را برای این پست در نظر داشتند. ولی در نهایت این اعمال نفوذ عربستان بود که آقای حریری را به نخست وزیری برگزید.

ایشان در بین حزب‌الله و هوادارانش طرفداری ندارد و معمولا در مناطق وابسته به حزب‌الله اگر در مراسمی حضور پیدا کند، او را هو می کنند یا به شکل کلی هیچ وقت طرفدار آقای حریری نبوده‌اند.

  • با توجه به این که دولت لبنان و آقای حریری روابط بهتری با مصر و عربستان دارند و آقای حریری هم همیشه انتقاداتی نسبت به ایران و سوریه داشته است، آیا آقای حریری به دنبال ایجاد تعادل بین این قدرت‌ها در لبنان است؟

آن چه که در لبنان مطرح می‌شود این است که اداره اوضاع لبنان با توجه به تنش‌های زیادی که بر این کشور حاکم است و به‌خصوص در آستانه صدور رای دادگاه رفیق حریری، به عهده سوریه و عربستان قرار گرفته است.

از اینها به عنوان معادله سوریه و عربستان نام برده می‌شود. ولی اکنون با توجه به بیماری پادشاه عربستان، چند وقتی است که تاثیر این کشور در این معادله کم‌رنگ‌تر شده و این نکته‌ای است که در سفر اخیر آقای اردوغان به بیروت هم اعلام شد.

به این شکل عنوان شد که ترکیه قصد دارد به نوعی جای عربستان را در لبنان پر کند. روابط لبنان با سوریه، مصر و عربستان به قوت خودش باقی است و این کشورها تاثیر زیادی در لبنان دارند.

اما طرف دیگر این معادله و در نقطه مقابل این کشورها، ایران است که سفر آقای حریری می‌تواند به نوعی نشانگر این باشد که به ایران اعلام کند که دادگاه بین‌المللی مسیر خودش را دارد طی می‌کند و هیچ موضوعی در روند آن تاثیر نمی‌گذارد و این درخواست را از ایران مطرح کند که به عنوان طرفی که بر حزب‌الله تاثیر مستقیم دارد به این حزب بفهماند که این دادگاه از دایره اعمال نفوذ دولت لبنان خارج شده است.
XS
SM
MD
LG