لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

کوهن: فشار تحریم باعث توجه تهران به خواسته‌های آمریکا شده است


دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا
دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا
معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز پنج‌شنبه، ۱۷ فروردین‌ماه، در مصاحبه‌ای ضمن تاکید بر این که آمریکا در حال حاضر از فشار تحریم‌ها بر تهران نخواهد کاست، اضافه کرد که این فشارها باعث شده است رهبری حکومت در ایران به خواسته‌های آمریکا توجه کند.

دولت باراک اوباما در واشینگتن‌ به‌ویژه در یک سال اخیر روزبه‌روز بر فشار تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در قضیه پرونده هسته‌ای افزوده است.

به این ترتیب اکنون علاوه بر چهار دور تحریم اقتصادی و سیاسی شورای امنیت سازمان ملل، ایران موضوع تحریم‌های یک‌جانبه گسترده‌ای از سوی آمریکا و متحدانش، به‌ویژه اتحادیه اروپا، است که هر روز عرصه را بر ایران تنگ‌تر کرده‌اند.

به عقیده دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، این فشارهای روزافزون که باعث شده است درآمد ناشی از فروش نفت خام ایران به‌شدت کاهش یابد توجه ایران را به خواسته‌های آمریکا جلب کرده است.

آقای کوهن گفت: «آیا فکر می‌کنیم که گوش رهبری [جمهوری اسلامی] با ماست؟‌ بله، هرگز تا این اندازه گوش‌شان با ما نبود.»

ایالات متحده و متحدانش و به‌ویژه اسرائیل سوء‌ظن دارند که مقامات جمهوری اسلامی به دنبال ساخت تسلیحات اتمی‌اند و به همین جهت بر غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران پافشاری می‌کنند. از همین رو از تهران خواسته‌اند که دست از غنی‌سازی بردارد و در سایت‌های اتمی ایران را بی قید و شرط به روی بازرسان آژانس انرژی اتمی بگشاید.

سران جمهوری اسلامی و در راس آنها آیت‌الله خامنه‌ای همواره این اتهام را در کرده و تولید سلاح اتمی را خلاف باورهای دینی خود توصیف کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود از مصاحبه دیوید کوهن که در واقع وظیفه عملی کردن تحریم‌ها را بر عهده دارد گفته‌های او را نشانه «اطمینان» دولت اوباما از کارآیی تحریم‌ها دانسته است.

در همین زمینه گروه تحقیقات انرژی «جی پی مورگان» روز پنج‌شنبه درباره اثر تحریم‌ها اعلام کرد که تولید نفت ایران تا آخر ماه ژوئن، حدود سه ماه دیگر، احتمالا با کاهش یک میلیون بشکه‌ای در روز مواجه خواهد شد.

به گفته این گروه تحقیقاتی معتبر، کاهش خرید نفت ایران توسط پالایشگاه‌های خارجی سریع‌تر از آن چه پیش‌بینی می‌شد انجام پذیرفته است.

دیوید کوهن همچنین در دفاع از اثربخشی تحریم‌ها که هرگز در هیچ دوره و سالی به این گستردگی نبوده گفته است این که ایران هنوز می‌تواند نفت بفروشد نشانه شکست تحریم‌ها نیست.

به عقیده معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا، در مقابل باید به این نکته توجه کرد که آیا ایران توانسته است از درآمد حاصل از نفتی که اخیرا فروخته به شکلی که می‌خواهد استفاده کند. به نظر آقای کوئن، پاسخ این پرسش منفی است.

او گفت: «استفاده یا دسترسی ایران به درآمد حاصل از فروش نفت روزبه‌روز دشوارتر می‌شود.»

از آنجا که بر اساس تحریم‌های آمریکا علیه تهران معامله بانک‌ها و موسسات مالی جهان با ایران باعث می‌شود که مشمول مجازات ایالات متحده بشوند، در چند ماه اخیر ایران به‌سختی توانسته است پول نفتی را که به خارجی‌ها می‌فروشد نقد کند.

چین و هند که از بزرگ‌ترین مشتریان نفت خام ایران‌اند تنها دو نمونه از واردکنندگانی هستند که در چند ماه اخیر برای پرداخت پول نفت ایران با مشکل مواجه شده و بالاجبار پول را نه با دلار، که با پول ملی خود پرداخته‌اند، امری که بسیار به زیان ایران تمام می‌شود.
XS
SM
MD
LG