لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۴

پیشنهاد تازه روسیه، کاستن از شدت تحریم‌ها برای تشویق ایران به مذاکره


سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه
سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در مصاحبه با شبکه بلومبرگ که روز پنج‌شنبه منتشر شد به قدرت‌های بزرگ پیشنهاد کرد که برای تشویق ایران به مذاکره درباره پرونده هسته‌ای از شدت تحریم‌ها بکاهند.

این پیشنهاد تازه روسیه یک هفته پس از آن مطرح شده است که نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، در پایان نشست گروه هشت در دوویل فرانسه از عن‌قریب بودن تحریم‌های بیشتر علیه تهران خبر داد.

جمهوری اسلامی تقریبا یک سال پیش با حکم شورای امنیت سازمان ملل مشمول چهارمین دور تحریم‌های اقتصادی و سیاسی شد که روسیه نیز از آنها حمایت کرد. در پی این تحریم‌ها، آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌هایی یک‌جانبه را بر ایران تحمیل کردند.

به دنبال افزایش و تشدید این تحریم‌ها علیه ایران، مذاکرات تهران با کشورهای طرف گفت‌وگوی آن نیز به بن‌بست رسیده و تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

آخرین دور این مذاکرات بین جمهوری اسلامی و گروه ۵+۱ متشکل از کشورهای آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه به علاوه آلمان در ماه ژانویه گذشته در استانبول ترکیه برگزار شد که آن هم بدون نتیجه‌ای چشمگیر به پایان رسید.

اکنون وزیر خارجه روسیه می‌گوید که برای تشویق تهران به ادامه مذاکرات درباره پرونده هسته‌ای باید از شدت تحریم‌ها کاست.

به گفته آقای لاوروف، پرونده هسته‌ای ایران «فرایندی است که نه با تحریم‌ها و تهدیدهای تازه، بلکه با مذاکره و گفت‌وگو» به سرانجامی موفقیت‌آمیز خواهد رسید.

سرگی لاوروف گفت: «باید به ایران نشان دهیم که اگر همکاری کند، اگر به تقاضاهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخی رضایت‌بخش بدهد، آن گاه فرجی در کارش حاصل خواهد شد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره ضمن آن که خواستار توقف غنی‌سازی در ایران شده، از تهران نیز خواسته است که اجازه بازرسی بی قید و شرط تاسیسات خود را به این سازمان بدهد.

جمهوری اسلامی نیز در پاسخ نه غنی‌سازی را متوقف کرده و نه به آژانس انرژی اتمی اجازه بازرسی کامل را داده است، رویه‌ای که باعث شده آژانس در چند گزارش اخیر خود درباره هدف ایران از ادامه فعالیت‌های اتمی‌اش ابراز شک و تردید کند.

حال آن طور که وزیر خارجه روسیه پیشنهاد داده است، اگر ایران با بازرسی سخت‌تر و کامل تاسیسات خود به وسیله آژانس موافقت کند، اتحادیه اروپا و آمریکا باید تعهد بدهند که تحریم‌های تازه‌ای را پیش نکشند.

به گفته سرگی لاوروف، «و وقتی که ایران قدمی فراتر بگذارد و دسترسی آژانس را به تاسیساتی که می‌خواهد افزایش دهد، آن گاه ما تحریم‌ها را متوقف خواهیم کرد».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود از برنامه هسته‌ای ایران با ابراز نگرانی دوباره نسبت به «ابعاد نظامی احتمالی»‌ این برنامه «در گذشته و زمان حال» اعلام کرد که اطلاعات تازه‌ای در این باره دریافت کرده است.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در واکنش به این گزارش اتهام نظامی بودن برنامه اتمی ایران را «تکراری» و «بی‌اساس» خواند.
XS
SM
MD
LG