لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

روزنامه‌های سه‌شنبه، ۸ شهریور ۱۳۹۰


روزنامه‌های اعتماد، رسالت و مردمسالاری خبر داده‌اند که ۱۸ نماینده استان خوزستان در مجلس تهدید کرده‌اند که در صورت اجرای طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی از سمت نمایندگی استعفا خواهند کرد.

روزنامه تهران امروز از حمله حامیان مصباح یزدی و احمدی‌نژاد به آیت‌الله مهدوی کنی گزارش داده، و روزنامه‌های کیهان و جام جم نیز خبر داده‌اند که برادر خالد اسلامبولی، قاتل انور سادات، پس از اقامت ۸ ساله در ایران هنگام ورود به قاهره بازداشت شده است.

روزنامه شرق هم گزارشی از اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی در بانک صادرات منتشر کرده و از قول قائم مقام بانک مرکزی نوشته است که «هشدار دادیم، باز هم اختلاس شد».

«تهدید ۱۸ نماینده خوزستان در مجلس به استعفای اعتراض‌آمیز»

روزنامه‌های اعتماد، رسالت و مردمسالاری از «تهدید نمایندگان خوزستان در مجلس به استعفا» در صورت اجرای «طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی» خبر داده‌اند.

روزنامه رسالت خبر داده است که شریف حسینی، دبیر مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، با اعلام مخالفت این مجمع با اجرای طرح انتقال آب کارون گفته است که «در صورت اجرای این طرح تمام نمایندگان خوزستان استعفا می‌کنند».

این نماینده مجلس با اشاره به «اعلام مخالفت‌های فراوان از سوی کار‌شناسان متخصص در بخش آب، مبنی بر غیر کار‌شناسی بودن طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون برای مصارف کشاورزی به سایر نقاط کشور» گفته است که «این طرح همچنان در دستور کار دولت و وزارت نیرو قرار دارد».

روزنامه مردمسالاری نیز با اشاره به این که «موضوع انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه کارون به فلات مرکزی در جلسه مجمع نمایندگان خوزستان مطرح شده» تاکید کرده است که «۱۸ نماینده استان خوزستان در مجلس هشتم اعلام کرده‌اند که در اعتراض به آغاز طرح انتقال آب کارون استعفا خواهند کرد تا به این صورت مخالفت خود را اعلام کنند».

مردمسالاری نیز از قول شریف حسینی، دبیر مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس، نوشته است که «طرح انتقال آب بهشت‌آباد حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب را از سرچشمه رودخانه کارون به فلات مرکزی منتقل می‌کند» و «بهره‌برداری از طرح بهشت‌آباد به این معنی است که با دست خودمان مرگ خوزستان را رقم بزنیم».

روزنامه اعتماد نیز در تیتر یک شماره سه‌شنبه خود از «تهدید نمایندگان خوزستان در مجلس به استعفا» خبر داده و نوشته است که «طرح انتقال آب سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی با مخالفت نمایندگان خوزستان روبه‌رو شد».

به نوشته این روزنامه، روز دوشنبه نمایندگان خوزستان هم «به رسمی پیوستند که نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد پیش از این در پیش گرفته‌اند: استعفای دسته‌جمعی».

اعتماد با اشاره به این که موضوع انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه کارون به فلات مرکزی ایران مردم خوزستان را «شاکی کرده»، از قول دبیر مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس هشتم نوشته است که «اجرا و بهره‌برداری از این طرح نابودی صنعت، کشاورزی و زندگی مردم استان خوزستان را در پی دارد».

این روزنامه با اشاره به این که محمود احمدی‌نژاد در نشست سال گذشته‌اش با مجمع نمایندگان خوزستان به آن‌ها گفته بود که «در صورت رسانه‌ای نشدن طرح بهشت‌آباد قول می‌دهم که طرح انتقال آب عملیاتی نمی‌شود» نوشته است که «به نظر می‌رسد که وی به علت فشار‌ها نتوانسته وعده خود را عملی کند».

اعتماد همچنین خبر داده است که روز دوشنبه «نزدیک به ۸۰ تذکر کتبی از سوی نمایندگان مجلس به محمود احمدی‌نژاد و وزرای کابینه دهم داده شد» و نوشته که مشکل آب، اجرا نشدن وعده‌های رئیس دولت در سفرهای استانی، بیکاری، تورم و بار معیشت در صدر تذکرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی به احمدی‌نژاد قرار داشته است.

«تخریب مهدوی کنی» از سوی حامیان مصباح یزدی و احمدی‌نژاد

روزنامه تهران امروز از اوج گرفتن اختلافات در جناح حاکم و «هجمه به آیت‌الله مهدوی کنی» خبر داده است.

به گزارش این روزنامه، ستار هدایت‌خواه، یکی از اعضای فراکسیون انقلاب مجلس هشتم، «در کسوت سخنگویی جبهه پایداری به اظهارات آیت‌الله مهدوی کنی که گفته بود هیچ شرطی را نمی‌پذیریم واکنش نشان داده» و «تهدید کرده که نپذیرفتن شروط جبهه پایداری پیامد دارد».

هدایت‌خواه با اعلام این که «جبهه پایداری پیشنهادات خود را ارائه کرده» گفته است که «حال این که بزرگان بپذیرند یا نپذیرند قطعا در مورد مسئولیت بعدی‌اش و نتایج و پیامدهایی که خواهد داشت، خودشان پاسخ‌گو خواهند بود».

تهران امروز نوشته است که این عضو «جبهه پایداری» همچنین گفته است که «کمیته ۸ + ۷ پایگاه اجتماعی ندارد» و «جوانان حزب‌اللهی و ولایی اصول‌گرا، خیلی از کسانی که در حال حاضر در کمیته ۸ + ۷ تصمیم‌گیر هستند» را «نماینده خودشان نمی‌دانند».

«کمیته ۸+۷» گروهی شامل نمایندگان طیف‌های مختلف جناح حاکم است که تحت نظر محمدرضا مهدوی کنی، رئیس فعلی مجلس خبرگان رهبری، برای ایجاد ائتلاف انتخاباتی در جناح حاکم تلاش می‌کند.

«جبهه پایداری» نیز پس از مطرح شدن «جریان انحرافی در دولت»، به ابتکار صادق محصولی از فرماندهان سابق سپاه و وزیر کشور و رفاه در دولت احمدی‌نژاد و تحت نظر محمدتقی مصباح یزدی تشکیل شده تا به غیر از اسفندیار رحیم مشایی و نزدیکانش، دیگر حامیان محمود احمدی‌نژاد را در انتخابات مجلس آینده سازمان‌دهی کند.

روزنامه تهران امروز همچنین نوشته است که محمدعلی بزرگواری، یکی دیگر از اعضای «جبهه پایداری» نیز «از جمله چهره‌هایی است که به شدت علیه آیت‌الله مهدوی کنی موضع‌گیری کرده» و گفته است که «همه اعضای این جبهه عبارت است از بچه‌بسیجی، حزب‌اللهی، مسجدی و هیئتی‌ها» و «نباید آیت‌الله مهدوی کنی رفتار و عملکرد این جبهه را افراطی بداند».

تهران امروز تاکید کرده است که «مقاومت آیت‌الله مهدوی کنی مقابل سهم‌خواهی‌های «پایداری»‌ها به مذاق اعضای این جبهه خوش نیامده» و «اعضای این جبهه نو-‌تاسیس تلاش کردند علیه آیت‌الله مهدوی کنی موضع گرفته و دست به تخریب این شخصیت انقلابی بزنند».

محمدرضا مهدوی کنی، دبیرکل جامعه روحانیت تهران، است که چند ماه پیش جانشین اکبر هاشمی رفسنجانی در ریاست مجلس خبرگان رهبری شد.

قائم‌مقام بانک مرکزی: هشدار دادیم، باز هم اختلاس شد

روزنامه شرق در پیامد افشای اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی در بانک صادرات از قول قائم‌مقام بانک مرکزی نوشته است که «هشدار دادیم، باز هم اختلاس شد».

این روزنامه این طور نوشت: «سه هزار میلیارد تومان اختلاس در بانک صادرات»، این جمله تیتر اخباری است که چند روز پیش روی پیشانی بسیاری از خبرگزاری‌های رسمی نشست و «ماجرا تنها در یک جمله کوچک خلاصه شده بود: بزرگ‌ترین اختلاس در تاریخ ایران».

شرق نوشته است که روز دوشنبه ابعاد تازه‌ای از این اختلاس آشکار شده و حمید‌ پورمحمدی قائم‌مقام بانک مرکزی به خبرنگاران گفته است که «ما دو ماه قبل از عید به مدیران بانک صادرات در مورد اختلاس هشدار داده بودیم و باز هم اختلاس صورت گرفته است».

به نوشته این روزنامه، ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نیز درباره اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی در بانک صادارات گفته است که «حجم بالای مبالغ اختلاس شده از این بانک، نشانه‌ای از وجود دست‌های پشت ‌پرده برای فراهم کردن شرایط انجام این اختلاس بوده است».

به گفته این نماینده مجلس، «با مبلغ اختلاس شده، دولت به راحتی می‌توانست برای یک میلیون نفر از جوانان بیکار کشور شغل ایجاد کند، ولی این مبلغ به راحتی در جیب عده‌ای رفته است و دستگاه‌های نظارتی در این‌باره سکوت کرده‌اند».

«بازداشت برادر خالد اسلامبولی در بازگشت از اقامت ۸ ساله در ایران»

روزنامه‌های جام جم و کیهان خبر داده‌اند که برادر خالد اسلامبولی پس از بازگشت از ایران در قاهره بازداشت شده است.

به نوشته روزنامه جام جم، «محمد اسلامبولی، برادر قاتل انور سادات، دو روز قبل وقتی وارد مصر شد، توسط نمایندگان دادستان نظامی مصر بازداشت شد».

این روزنامه نوشته است که محمد اسلامبولی از زمان ترور انورسادات «۱۶ سال در افغانستان بوده و ۸ سال اخیر را نیز در ایران سپری کرده» و «طبق قوانین قضایی مصر روند محاکمه وی باید بار دیگر انجام گیرد».

روزنامه کیهان نیز با اشاره به این که محمد اسلامبولی در مصر به اعدام محکوم شده بود نوشته است که او در سال ۱۹۸۴ «ابتدا به پاکستان رفت و پس از مدتی راهی افغانستان شد و در سال‌های اخیر در ایران به سر می‌برد».

به نوشته این روزنامه، «دادگاه نظامی مصر محمد اسلامبولی را در فرودگاه قاهره بازداشت کرد تا محاکمه وی از سر گرفته شود».
XS
SM
MD
LG