لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

حسینیان: بهتر است ریاست مجلس را به عهده خانم‌ها بگذاریم


روزنامه‌های جام جم، جمهوری اسلامی، شرق و تهران امروز گزارش داده‌اند که به‌رغم اعلام وصول استیضاح وزیر کار، قرار است این طرح به جای صحن علنی مجلس به «هیئت حل اختلاف قوا» ارجاع داده شود.

روزنامه‌های ابتکار، کیهان، رسالت و خراسان از واکنش جناح حاکم به اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی درباره «لزوم برقراری رابطه با آمریکا» خبر داده‌اند. روزنامه‌های جمهوری اسلامی، ابتکار و شرق اما واکنش اکبر هاشمی رفسنجانی به انتقادات از مواضع اخیرش درباره «لزوم مذاکره با آمریکا» را مورد توجه قرار داده و حتی از قول وی نوشته‌اند که «تنش‌زدایی خارجی مقدمه حل مشکلات داخلی است».

روزنامه کیهان پیشنهاد روح‌الله حسینیان از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد در مجلس هشتم را درباره «تعیین رئیس مجلس نهم» منتشر کرده و از قول وی نوشته است که بهتر است به جای لاریجانی و حداد عادل «یک زن رئیس مجلس نهم باشد».

روزنامه‌های تهران امروز، مردمسالاری و جمهوری اسلامی گزارش‌هایی از «جهش قیمت‌ها از مواد غدایی تا خودرو» و «پرواز طلایی قیمت مرغ با گرانی ۱۰۰ درصدی طی یک سال» منتشر کرده‌اند.

روزنامه جمهوری اسلامی از اخراج تمام کارگران شرکت ذوب آهن غرب کشور در نخستین روز کاری سال ۹۱ خبر داده است.

ارجاع طرح استیضاح وزیر کار به «هیئت حل اختلاف قوا»

روزنامه‌های جام جم، جمهوری اسلامی، شرق و تهران امروز گزارش داده‌اند که به‌رغم اعلام وصول استیضاح وزیر کار، قرار است این طرح به جای صحن علنی مجلس به «هیئت حل اختلاف قوا» ارجاع داده شود.

روزنامه جام جم خبر داده است که «استیضاح وزیر کار در راه هیئت حل اختلاف قوا» است، و نوشته است که «طرح استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی، روز چهارشنبه با امضای ۲۰ نماینده از سوی هیئت ‌رئیسه مجلس اعلام وصول شد» و همزمان «برخی از استیضاح‌کنندگان از احتمال ارجاع آن به هیئت حل اختلاف میان قوا خبر دادند».

این روزنامه از قول پرویز سروری و زهره الهیان و حسن نوروزی، سه نماینده مجلس، نوشته است که «طی دو روز آینده احتمالا این استیضاح به هیئت حل اختلاف قوا ارجاع خواهد شد، چون شخص وزیر عملکرد موفقی دارد، و نمایندگان ناچار شده‌اند به دلیل یک انتصاب استیضاح وی را مطرح کنند».

به گزارش این روزنامه، استیضاح‌کنندگان می‌گویند که «نمی‌خواهند در سال جدید، کار‌ها با موضوع استیضاح شروع شود»، اما «حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان» و از امضاکنندگان طرح استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی تاکید کرده است که «منصرف شدن طراحان از استیضاح و فرستادن این طرح به شورای حل اختلاف، ‌مشروط به این است که وزیر مرتضوی را از مسئولیتش عزل کند».

روزنامه جام جم نوشته است که اگر طرح استیضاح وزیر کار به جای صحن علنی مجلس به «هیئت حل اختلاف قوا» ارجاع شود «برای نخستین بار خواهد بود که موضوع استیضاح یک وزیر پس از اعلام رسمی وصول آن در مجلس به هیئت حل اختلاف میان قوا ارجاع شده است».

این هیئت که نام کامل آن «هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوا» است به نوشته روزنامه جام جم «تابستان سال ۹۰ با حکم رهبر جمهوری اسلامی تشکیل شد و ریاست آن را آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس سابق قوه قضاییه بر عهده دارد».

روزنامه جمهوری اسلامی بخش‌هایی از طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را منتشر کرده و نوشته است که این طرح در هشت محور و به دلیل «نصب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی اعلام شده که بنا بر نظر نمایندگان استیضاح‌کننده بر خلاف مصالح کشور و معارض قانون و آسیب‌زننده به منافع ۳۳ میلیون کارگر زحمت‌کش و خانواده‌های آنان است».

به نوشته این روزنامه، «بنا بر اعلام استیضاح‌کنندگان، مرتضوی در سمت قبلی خویش یعنی دادستان تهران متهم است و از حالت قضایی معلق شده و پرونده‌اش هنوز مفتوح است، همچنین درگزارش تحقیق و تفحص مجلس از فاجعه کهریزک مقصر شناخته شده است، و در پرونده دانشگاه آزاد نیز اسناد زیادی علیه اقدامات غیرقانونی و سوء‌استفاده‌های وی موجود است» و علاوه بر همه این‌ها در تحقیق و تفحص از قوه قضاییه نیز سعید مرتضوی «به دلیل تخلفاتش مقصر شناخته شده و پس از قرائت گزارش ذی‌ربط در مجلس، واکنش غیرقانونی و خلاف شئون شغلی در رسانه‌ها نشان داده است».

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «سه‌راهی دو سر برد» به بررسی پیامدهای طرح استیضاح وزیر کار پرداخته و نوشته است که «در ‌‌نهایت احمدی‌نژاد از انتصاب مرتضوی بر ریاست صندوق تامین اجتماعی کوتاه نیامد و استیضاح تلافی‌جویانه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت رسمی اعلام وصول شد» و اکنون «نمایندگان استیضاح‌کننده خواستار رسیدگی به چالش جدید در کارگروه حل اختلاف مجلس و دولت شدند تا همچنان راه نفسی را باز بگذارند».

این روزنامه تاکید کرده است که «سه راهی‌ای که احمدی‌نژاد برای اسباب‌کشی سعید مرتضوی از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صندوق تامین اجتماعی طراحی کرده در ‌‌نهایت به یک جا می‌رسد؛ سه راهی دوسر برد».

واکنش جناح حاکم به اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی درباره مذاکره با آمریکا

روزنامه‌های ابتکار، کیهان، رسالت و خراسان از واکنش چهره‌های جناح حاکم به اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی درباره «لزوم برقراری رابطه با آمریکا» گزارش داده‌اند.

روزنامه ابتکار با تاکید بر این که «سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت درباره لزوم رابطه با آمریکا جنجال‌ساز شد» از «دور جدید حملات به اکبر هاشمی رفسنجانی» خبر داده و نوشته است که سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی در دیدار مسئولان فصلنامه مطالعات بین‌المللی درباره لزوم ارتباط با همه کشور‌ها از جمله آمریکا «هم در رسانه‌های خارجی بازتاب گسترده‌ای داشت و هم دستمایه شدید‌ترین انتقادات برخی از چهره‌های سیاسی از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شده است».

به گزارش این روزنامه، حسین شریعتمداری نماینده علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان نسبت به این سخنان هاشمی واکنش نشان داده و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را «متهم کرده است که پاسخ آیت‌الله خمینی به نامه‌اش درباره رابطه با آمریکا را پنهان می‌کند»، و احمد سالک سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نیز با انتقاد از سخنان هاشمی رفسنجانی درباره مذاکره با آمریکا گفته است که «در مواضع هاشمی رفسنجانی تناقض وجود دارد و موضع‌گیری‌های وی با گذشته فاصله پیدا کرده است».

روزنامه ابتکار همچنین خبر داده است که حمیدرضا ترقی، معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی، نیز گفته است که «هاشمی رفسنجانی در اعلام موضع مقابل آمریکا بی‌بصیرت است» و «هاشمی از دورانی که مسئولیت اجرایی کشور را برعهده اشت تا به امروز بر این باور است که مذاکره با آمریکا مشکلات کشور را حل می‌کند در حالی که دیدگاه وی در این خصوص با واقعیت‌ها و عملکرد سران آمریکا در تضاد است».

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، در سرمقاله شماره پنج‌شنبه خود نوشته است که «موضع قدیمی و تکراری جناب آقای هاشمی ‌رفسنجانی در مورد ضرورت مذاکره با آمریکا در دیدار با مسئولان فصلنامه مطالعات بین‌المللی بهانه‌ای است برای بازخوانی این گزاره و موضع اصولی که چرا مذاکره با آمریکا «نه» و رابطه با شیطان بزرگ «هرگز»» برقرار نمی‌شود».

این روزنامه تاکید کرده است که «هر سیاستمداری که میل به مذاکره و یا رابطه با آمریکا در ایران پیدا کند با توجه به افکار عمومی در ایران و منطقه و جهان دست به انتحار سیاسی زده است»، چرا که «ما آمریکا را یزید زمان می‌دانیم و با منطق حسینی با او روبه‌رو می‌شویم».

روزنامه رسالت همزمان با «ابراز تاسف» از این که «رگه‌هایی از همین تمایلات» و «رویکرد اشتباه» نیز «در دولت دهم حس می‌شود» نوشته است که «نامه نوشتن محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت، به اوباما و اتخاذ مواضع نرم‌تر در سفر اخیر به نیویورک» هم «از این دست است».

روزنامه خراسان هم گزارش داده است که «در حاشیه صحن علنی چهارشنبه ۱۶ فروردین مجلس، برخی نمایندگان برگه‌هایی حاوی سخنان مقام رهبری در رابطه با آمریکا را پخش کردند» که در این برگه‌ها از قول آیت‌الله خامنه‌ای نوشته شده بود که «کسانی که دم از مذاکره با آمریکا می‌زنند یا از الفبای سیاسی چیزی نمی‌دانند و یا الفبای غیرت را خوب ننوشته‌اند».

این روزنامه همزمان خبر داده است که محمدجواد ابطحی از نمایندگان وابسته به جناح حاکم در بخشی از نطق روز چهارشنبه خود در مجلس «به اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی در مورد مذاکره با آمریکا پرداخت» و به استناد سخنرانی سال ۸۱ رهبر جمهوری اسلامی هر گونه مذاکره با آمریکا را رد و مطرح‌کنندگان آن را به آشنایی نداشتن با «الفبای سیاست و الفبای غیرت» متهم کرد.

«تنش‌زدایی خارجی مقدمه حل مشکلات داخلی است»

روزنامه‌های جمهوری اسلامی، ابتکار و شرق اما واکنش اکبر هاشمی رفسنجانی به انتقادات از مواضع اخیرش درباره «لزوم مذاکره با آمریکا» را مورد توجه قرار داده‌اند، و حتی از قول رئیس مجمع تشخیص مصلحت نوشته‌اند که «تنش‌زدایی خارجی مقدمه حل مشکلات داخلی است».

روزنامه جمهوری اسلامی از قول فاضل موسوی نوشته است که «آیت الله هاشمی روز چهارشنبه در دیدار با اعضای فراکسیون اقلیت مجلس» گفت که «حرف‌هایم در مورد رابطه با آمریکا چیز جدیدی نیست و من حدود دو ماه پیش با فصلنامه‌ای صحبت کردم که متأسفانه برخی در حال حاضر در مورد آن جنجال‌آفرینی کردند».

به نوشته این روزنامه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به اعضای فراکسیون اقلیت مجلس هشتم گفته است که «اگر بحث‌هایم در مورد رابطه با آمریکا در آن نامه مورد ایراد بود، حتما آیت‌الله خمینی در‌‌ همان زمان پاسخ من را می‌دادند».

روزنامه شرق ضمن اختصاص عکس یک شماره پنج‌شنبه به اکبر هاشمی رفسنجانی از قول او نوشته است که «تنش‌زدایی خارجی مقدمه حل مشکلات داخلی است».

این روزنامه به نقل از «روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام» نوشته است که اکبر هاشمی رفسنجانی روز چهارشنبه «در دیدارهای نوروزی جداگانه جمعی از استانداران سابق، نمایندگان فعلی و ادوار مجلس و وزیران و مسئولان اسبق کشور با تبریک و تهنیت سال نو، سال جدید را سالی مهم و ویژه برای جمهوری اسلامی ایران و منطقه خواند» و گفت که «در حال حاضر هم دنیا به ایران نیاز دارد و هم ایران به ارتباط با دنیا نیازمند است و لازم است تعامل سازنده و گفت‌وگوی موثری برای حل مسائل فی‌مابین صورت گیرد».

به نوشته روزنامه شرق، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره روابط منطقه‌ای نیز گفته است که «ایران مرکزیت یک فکر و اندیشه را در جهان اسلام دارد و در اطراف ایران کشورهای اسلامی زیادی وجود دارد، بنابراین باید با کشورهای اطراف مدارا داشته باشیم و به گونه‌ای نشود که رابطه‌مان با کشورهای اطراف در حداقل باشد».

حسینیان:‌ بهتر است به جای لاریجانی و حداد عادل، یک زن رئیس مجلس نهم باشد

روزنامه کیهان پیشنهاد روح‌الله حسینیان از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد در مجلس هشتم را درباره ریاست مجلس نهم منتشر کرده و از قول وی نوشته است که به جای لاریجانی و حداد عادل «یک زن رئیس مجلس نهم باشد».

روح‌الله حسینیان که از چهره‌های قضایی- امنیتی جمهوری اسلامی و از دوستان سعید امامی است که اکنون علاوه بر عضویت در مجلس هشتم ریاست مرکز اسناد انقلاب اسلامی را نیز بر عهده دارد در پیشنهاد تازه‌ای برای تعیین رئیس مجلس نهم گفته است که «پیشنهاد شخص من در جبهه پایداری این است که ما این بار ریاست مجلس را به عهده خانم‌ها بگذاریم».

روزنامه کیهان که از حسینیان به عنوان «عضو شورای مرکزی جبهه پایداری» نام برده از قول وی نوشته است که «ما نسبت به ریاست آقایان حداد و لاریجانی ذهنیت منفی داریم؛ در ریاست آقای حداد نگران این هستیم که ریاستش در دست یک عده افراد خاص از جمله آقای توکلی بیافتد و نگران این هستیم که چرخاننده مجلس با ریاست آقای حداد به دست یکی، دو نفر آدم خاص باشد؛ در جبهه پایداری نیز نگران این داستان هستیم»، و «از آقای لاریجانی هم نگرانی‌هایی داریم و می‌ترسیم باز هم مدیریت مجلس هشتم ادامه یابد».

حسینیان البته گفته است که ریاست علی لاریجانی بر مجلس را به ریاست غلامعلی حداد عادل ترجیح می‌دهد، چرا که «علی لاریجانی در برخی مسائل قاطع‌تر است و حداد محافظه‌کار است»، اما در شرایط فعلی «برای این که بگو و مگو‌هایی که غرب علیه نظام جمهوری اسلامی دارد، خنثی شود، پیشنهاد می‌کنم هم برای تجربه و هم نشان دادن اعتقاد به ارزش زنان، رئیس و نایب رئیس اول و دوم و کل کارپردازان و منشی‌ها به عهده خانم‌ها گذاشته شود».

کیهان همچنین از قول حسینیان نوشته است که «این پیشنهاد را با بسیاری از خانم‌ها و آقایان مطرح کردم که البته آقایان نظر مثبتی بر این موضوع ندارند، اما خانم‌ها نظر مثبتی نشان دادند» و «انتخاب ریاست مجلس نیازمند یک مشاوره و مشورت جدی با نمایندگان انتخاب شده است» و «ما برنامه‌هایی داریم که در وقت خود بیان می‌کنیم».

پرواز طلایی قیمت مرغ؛ گرانی ۱۰۰ درصدی طی یک سال

روزنامه‌های تهران امروز، مردمسالاری و جمهوری اسلامی گزارش‌هایی از «جهش قیمت‌ها از مواد غدایی تا خودرو» منتشر کرده‌اند.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است که «افزایش خزنده قیمت‌ها در بازاری که مسئولان می‌گویند آرام است» ادامه دارد.

به نوشته این روزنامه، «افزایش خودسرانه قیمت‌ها در بازار به حدی بی‌ضابطه شده که گویی مسئولان، کنترل بازار را‌‌ رها کردند، هرچند برخی معتقدند افزایش قیمت کالاهای اساسی ریشه در بار تورمی اجرای فاز دوم و ۲۸ هزار تومان غیر قابل برداشت دارد».

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به این که «همه ساله پس از تحویل سال همه کالا‌ها دستخوش تغییرات قیمتی تا حداکثر ۱۰ درصد می‌شدند» نوشته است که در نخستین روزهای سال ۹۱ اما «واقعیت‌های بازار حکایت از آن دارد که قیمت‌ها نه تنها ۱۰ درصد سنتی هر ساله، بلکه بالغ بر ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند» و «در برخی کالاهای اساسی این درصد‌ها حتی فرا‌تر از ۵۰ درصد هم رفته‌اند».

روزنامه تهر ان امروز نیز با تاکید بر این که «در نخستین روزهای سال ۹۱، قیمت برخی از کالا‌ها مانند گوشت، مرغ و خودرو روند افزایشی به خود گرفته است»، به «کاهش قیمت سکه» اشاره کرده و نوشته است که «کار‌شناسان معتقدند روند نزولی قیمت سکه و ارز موقتی خواهد بود»، اما «وضعیت قیمت‌ها در بازارهایی مانند مواد غذایی و کالاهای مصرفی مانند خودرو کاملا متفاوت است و شاهد رشد خزنده قیمت در این بازار‌ها هستیم».

این روزنامه همچنین طی یادداشتی در صفحه نخست با تیتر «راه را بر تورم ببندید» نوشته است که «نخستین گزارش‌ها از نوسانات بهاری قیمت کالا و خدمات حاکی از صعود در اکثر کالاهاست و در این میان قیمت مرغ پروازی طلایی را تجربه کرده است».

تهران امروز تاکید کرده است که «قیمت مرغ فروردین سال ۹۰ کمتر از ۳ هزار تومان بود»، اما قیمت مرغ از فروردین ۹۰ تا فروردین ۹۱ و طی یک سال «صد درصد افزایش یافته و به ۵۵۰۰ تومان رسیده است».

این روزنامه همچنین نوشته است که «هر کیلو میوه نوبرانه زردآلو ۲۰ هزار تومان و چغاله‌بادام ۳۰ تا ۴۰هزار تومان به فروش می‌رسد» و «در سوی دیگر خودروسازان هم خودرو‌های تولیدی ۹۱ را با قیمت جدید می‌فروشند یا عرضه را فعلا متوقف کرده‌اند».

اخراج تمام کارگران کارخانه چدن ذوب آهن غرب کشور

روزنامه جمهوری اسلامی از اخراج تمام کارگران شرکت ذوب آهن غرب کشور در نخستین روز کاری سال ۹۱ خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، «تمامی کارگران کارخانه تولید شمش چدن شرکت ذوب آهن غرب کشور (کوره بلند) در نخستین روز کاری سال ۹۱ اخراج شدند». نماینده کارگران اخراجی این شرکت هم «اخراج ۲۰۰ کارگر» را تائید کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی یادآوری کرده است که «کارگران این واحد تولیدی که طی آزمون کتبی و مصاحبه تخصصی و ارائه مدارک فنی و حرفه‌ای و تحصیلی و با طی کردن دوره‌ آموزش‌های ایمنی و فنی توسط یک شرکت پیمانکاری از تاریخ یکم خرداد سال ۹۰ مشغول به کار شده بودند» اما «در آغاز سال جدید با عدم تمدید قرارداد کاری‌شان اخراج شدند» و «پس از تعطیلات نوروز و مراجعه کارگران جهت ادامه کار، از ورود تمامی کارگران توسط نگهبانی ممانعت به عمل آمد».

این روزنامه همچنین خبر داده است که «مراجعه کارگران به جهت آگاهی از علت اخراج به دفتر ذوب آهن در شهر همدان نتیجه‌ای نداشت» و مسئولان کارخانه به کارگران اخراجی گفته‌اند که «به دلیل ورشکستگی، این کارخانه توجیه اقتصادی ندارد و زیان‌ده است».
XS
SM
MD
LG