لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

طرح تازه مجلس: نیم درصد از افزایش درآمد نفت برای بسیج


نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه به طرحی تازه رای اکثریت دادند که در صورت تصویب نهایی سازمان بسیج ایران را مختار می‌سازد نیم درصد از «افزایش درآمد فروش نفت» را در اختیار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه به یک فوریت این طرح تازه با عنوان «طرح کمک به اجرای ماموریت‌های فرهنگی جوانان بسیج» رای داده‌اند.

بر اساس این طرح در صورت تصویب نهایی، دولت جمهوری اسلامی موظف می‌شود هر سال «نیم درصد از محل افزایش درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات گازی» را در اختیار سازمان بسیج مستضعفین قرار دهد.

اما این تنها امتیازی نبوده است که مجلس در روز سه‌شنبه به بسیجیان ایران اعطا کرده است. بر اساس طرح تازه، دولت همچنین موظف است سالانه ده درصد از اعتبارات متعلق به کل جوانان ایران را نیز در اختیار سازمان بسیج قرار دهد.

هدف از اعطای این ده درصد در طرح تازه نمایندگان مجلس «مقابله با چالش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» و «بسط و گسترش بسیج» عنوان شده است.

این طرح همچنین دولت ایران را موظف می‌کند ده درصد از اعتبارات و کمک‌های مربوط به سازمان‌های امدادی از جمله هلال احمر را نیز در اختیار سازمان بسیج قرار دهد.

عبدالحسین ناصری، یکی از نمایندگانی که در ابداع این طرح تازه دستی داشته، بودجه فعلی بسیج ایران معادل ۵۷۰ میلیارد تومان یا حدودا ۵۷۰ میلیون دلار را «بودجه قطره‌چکانی» توصیف کرده و تلویحا گفته است که بسیج با این بودجه قادر به انجام «تکالیف» خود نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عیسی جعفری، نماینده دیگر، نیز به میزان کمک تازه به بسیج اعتراض کرده و آن را اندک دانسته است.

او گفت: «در حالی که ۲۰ میلیون دلار از سوی آمریکا برای مقابله با بسیج اختصاص یافته، ما می‌خواهیم تنها نیم درصد به بسیج کمک کنیم!»

این گفته در حالی است که دولت ایالات متحده تاکنون بودجه‌ای مختص «مقابله با بسیج» تصویب و مصرف نکرده است.

مبلغ ۲۰ میلیون دلار یادآور بودجه‌ای است که مجلس ایران در آذرماه سال ۱۳۸۸ براى «افشاى موارد نقض حقوق بشر توسط آمریکا و بریتانیا» و نیز کمک به گروه‌ها و جریان‌هاى مخالف این دو کشور در جهان اختصاص داد.
XS
SM
MD
LG