لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

خاتمی: برخوردها بی‌اثر است؛ جنبش دانشجویی موتور جنبش سبز


محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران
محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران
محمد خاتمی در دیدار با خانواده بهاره هدایت، عضو زندانی دفتر تحکیم وحدت، به مناسبت ۱۶ آذر اعلام کرد که «این گونه برخوردها بی‌اثر است». او همچنین جنبش دانشجویی را «موتور جنبش سبز» خواند.

به گزارش وب‌سایت خبری کلمه نزدیک به میرحسین موسوی، رئیس جمهور پیشین ایران در این دیدار با ابراز تاسف از صدور احکام سنگین برای دانشجویان و نیز وضعیت آنها در زندان گفت که «نباید به گونه‌ای عمل شود که نحوه برخورد با دانشگاه و جامعه با الگویی که در کشورهای کمونیستی بود قابل مقایسه شود».

محمد خاتمی همچنین شیوه برخورد با دانشگاهیان را غلط دانسته و گفته است که «این گونه برخوردها قطعا به نتیجه نمی‌رسد و شکست خواهد خورد».

رئیس جمهور پیشین ایران در همین زمینه برگزاری برنامه‌های مختلف در چند دانشگاه ایران در گرامیداشت سالروز ۱۶ آذر را نشان‌دهنده «بی‌ثمر بودن برخوردهای انجام شده با دانشجویان» عنوان کرده و نتیجه گرفته است که جنبش دانشجویی «همچنان موتور محرک جنبش سبز است».

به‌رغم فشارهای موجود در ایران بر فعالان سیاسی و منتقدان، در روز ۱۶ آذرماه همزمان با روز دانشجو دانشجويان مخالف دولت در دانشکده هنر دانشگاه تهران و دانشگاه‌های اميرکبير و علم و صنعت و همچنین دانشگاه‌های قزوين و گيلان اقدام به برگزاری تجمع‌های اعتراضی کردند.

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، همچنین با اشاره به صدور چند حکم در روزهای اخیر برای برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و نیز بازگشت عمادالدین باقی به زندان، وضعیت حاضر را برای معتقدان به منافع ملی ناگوار خوانده است.

او گفت:‌ «متاسفانه برای فعالیت گروه‌ها و انجمن‌های اسلامی مشکل ایجاد می‌کنند و معلوم نیست افراد و گروه‌هایی که به کار مخفی و غیرعلنی اعتقاد ندارند و خواستار اصلاح وضع موجود نیز هستند چگونه باید فعالیت کنند؟»

در ابتدای دیدار آقای خاتمی با خانواده بهاره هدایت که چند تن از اعضای ادوار تحکیم وحدت نیز حضور داشتند، امین احمدیان، همسر خانم هدایت، به تشریح روند پرونده قضایی همسرش پرداخت و گفت که در یک سال اخیر به‌رغم درخواست‌های مکرر از دادستان تهران «متاسفانه نه تنها با مرخصی چندروزه برای خانم هدایت موافقت نشده که حتی در ۸ ماه گذشته با ملاقات حضوری هم موافقت نکرده‌اند».

بهاره هدایت پس از بازداشت مجدد در دی‌ماه سال گذشته، به حکم دادگاه به ۹ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد، حکمی که در دادگاه تجدیدنظر هم تایید شد و وی از آن زمان تاکنون بدون استفاده از حق مرخصی در زندان اوین به سر می‌برد.
XS
SM
MD
LG