لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۸

تلویزیون رسا چرا تعطیل شد؟


فرزانه بذرپور، از دست‌اندرکاران و مجری تلویزیون رسا
فرزانه بذرپور، از دست‌اندرکاران و مجری تلویزیون رسا
رسانه سبز ایران، رسا، که از آن به عنوان شبکۀ تلویزیونی جنبش سبز در خارج از کشور نام برده می‌شد تعطیل شده است. مسئولان تلویزیون رسا دلیل تعطیلی این شبکۀ ماهواره‌ای را مسائل مالی ذکر کرده‌اند.

رادیوفردا در گفت‌گو با فرزانه بذرپور، یکی از دست‌اندرکاران «رسا»، دلایل تعطیلی این شبکۀ تلویزیونی را جویا شده است.

فرزانه بذرپور در کوآلالامپور، مالزی: تلویزیون رسا بنا بر منشور جنبش سبز و منشور رسا، بر پایه حمایت مردم و بدون حمایت دولت‌ها و موسسات خارجی اداره می‌شده است. بودجه این تلویزیون تنها با کمک‌های مردمی تامین می‌شد. از این جهت مسائل مالی برای ادامه کار این تلویزیون خیلی مهم و حیاتی بود که کمک‌های مالی به این تلویزیون به صورت مستمر از داخل و خارج از کشور دریافت شود.

مدتی قبل، چیزی حدود سه ماه پیش، هم تلویزیون رسا به دلیل مشکلات مالی درباره پخش ماهواره‌ای خودش با مشکلاتی مواجه شد و حتی مدتی از روی امواج ماهواره قطع شد.

اما علت قطعی این بار چه بوده است؟ این بار هم مسائل مالی علت این مسئله است و فکر می‌کنم که اگر این شبکه نتواند مسائل مالی خودش را حل کند، متاسفانه این تلویزیون متوقف خواهد شد.

انتقاداتی هم متوجه برنامه‌های شبکه رسا بوده، به ویژه ‌این که گفته می‌شد که این شبکه معرف همه جنبش سبز نیست و یا به گونه‌ای یک شبکه فراگیر که همه شاخه‌های جنبش سبز را پوشش دهد نبوده است.

به هر حال این تلویزیون از ابتدا منشور خودش را اعلام کرده بود و خط فکری و نوع نگاهش نسبت به طیف‌های متنوع فکری که در جریان جنبش سبز زنده‌اند را معین کرده بود.

به هر حال شبکه رسا بیشتر طیف مذهبی به‌خصوص داخل کشور را پوشش می‌داد و اکثریت دست‌اندرکاران و مدیران این شبکه هم مربوط به طیف اصلاح‌طلب و حامی قانون اساسی بودند که خط فکری‌شان را نظر و دیدگاه رهبران جنبش سبز، آقایان موسوی و کروبی، قرار داده بودند.

  • شما فکر می‌کنید که آیا این تلویزیون می‌تواند کارش را دوباره از سر بگیرد؟

ما هم امیدواریم که دوباره بتواند کارش را از سر بگیرد. فقط مسئله اینجاست که بخشی از این مشکلات مالی به مسئله تحریم‌ها برمی‌گردد.

چون بخش عمده حمایت مالی که از تلویزیون رسا انجام می‌شد از داخل کشور بود و این مسائل مالی که مرتبط به اختلاف نرخ ارز بود و تحریم‌هایی که در مورد مناسبات بانکی و پول‌هایی که منتقل می‌شد در تامین هزینه‌های شبکه اعمال شد، شبکه رسا را دچار مشکلاتی کرد.

حتی این اتفاقات توانست مسائلی را به لحاظ قضایی متوجه شبکه رسا کند.

  • شما به مسئله تحریم‌ها اشاره کردید و گفتید که این تحریم‌ها در قطع منبع مالی شبکه رسا اثرگذار بوده است. یعنی شبکه رسا از داخل ایران حمایت مالی می‌شده است؟

بله. هم از داخل ایران، یعنی بخش عمده کمک‌های مالی از داخل ایران به شبکه می‌رسیده است و هم از خارج از ایران کمک مالی دریافت می‌کرده است. اما این تحریم‌ها در مورد انتقال پول از داخل ایران شبکه را با مشکل مواجه کرده است.

  • فعالین جنبش سبز که در داخل اکثرا یا در حبس‌اند یا دربند. این کمک‌ها از کجا دریافت می‌شد؟‌

کمک‌های مردمی به این شبکه می‌شد که توسط منابعی که در داخل وجود داشتند جمع‌آوری و به حساب شبکه واریز می‌شد که این کمک‌ها تا الان شبکه را سر پا نگه داشته است. اگر تا الان هم تلویزیون رسا مشغول به کار بود، صرفا به صورت صوتی برنامه‌هایش پخش می‌شد و به صورت تصویری و پخش استودیویی‌اش متوقف شده بود، و آن هم در تسخیر دولت مالزی بود، یعنی پیشتر دولت مالزی مجریان تلویزیون رسا را احضار و مورد تهدید قرار داده بود، و عملا فعالیت تلویزیون رسا در مالزی متوقف شد.
XS
SM
MD
LG