لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

حمله حاج سیدجوادی به احمدی‌نژاد در نامه «محرمانه» به خامنه‌ای


احمد صدر حاج سیدجوادی
احمد صدر حاج سیدجوادی
احمد صدر حاج سیدجوادی، وزیر دادگستری در دولت موقت مهدی بازرگان و کهنسال‌ترین فعال سیاسی ایران، در نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی که روز جمعه، ۷ بهمن‌ماه، منتشر شد صراحتا کفایت سیاسی و اخلاقی محمود احمدی‌نژاد را زیر سوال برده و پرسیده است که «احمدی‌نژاد و همراهانش از کجا خط می‌گیرند؟»

آقای حاج سیدجوادی نامه خود را به ۲۸ اردیبهشت سال جاری یعنی هفت ماه پیش نوشته و «به طور محرمانه» برای آیت‌الله خامنه‌ای ارسال کرده، ‌اما این نامه روز جمعه از جمله در وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، منتشر شده است.

نویسنده در این نامه با اشاره این که «بارها» در پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ کار دفاع از علی خامنه‌ای را بر عهده داشته «حفظ حقوق و جان اعضای خانواده... و دیگر آزادی‌خواهان دربند» و همین طور آزادی تمام زندانیان سیاسی از جمله آقایان موسوی و کروبی را از آیت‌الله خامنه‌ای خواستار شده است.

اما بخش بزرگی از نامه شش صفحه‌ای این مقام سابق و فعال سیاسی به بررسی و نقد وضعیت کشور در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و انتقاد از او به عنوان فردی «خودشیفته» و مستبد اختصاص دارد.

احمد صدر حاج سیدجوادی در این نامه محمود احمدی‌نژاد را فردی معرفی می‌کند که «فرزندان و عزیزان این مملکت» را کشته و آن گاه با شانه خالی کردن، مسئولیت این کار بر دوش رهبری ایران گذاشته است.

او می‌گوید که «خودشیفتگی، کیش شخصیت و استبداد رای» رئیس جمهور ایران آن قدر شدت گرفته است که حتی «در برابر دستورات مقام رهبری هم... ایستادگی می‌کند» و در ادامه می‌پرسد: «به راستی آقای احمدی‌نژاد و همراهانش از کجا خط می‌گیرند؟»

آقای حاج سیدجوادی اما در نامه خود خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای پا را از این نیز فراتر گذاشته و پیش‌بینی می‌کند که محمود احمدی‌نژاد با توجه به منابع مالی که «مستقیما به جیب ایشان» وارد می‌شود در جهت ایجاد جریانی تروریستی همچون القاعده پیش می‌رود.

او می‌گوید:‌ «عملکرد آقای احمدی‌نژاد و حامیانش حکایت از آن دارد که او فراتر از اهدافی نظیر راه‌اندازی انرژی هسته‌ای... در راستای تاسیس یک جریان تروریستی بین‌المللی مشابه القاعده و البته با گرایش شیعی به سرعت در حرکت است.»

احمد صدر حاج سیدجوادی همچنین می‌گوید: «رئیس دولت دهم ابایی از ارائه آمار‌های دروغین و غیرواقعی ندارد و متاسفانه نه وی خود را ملزم به پاسخ‌گویی می‌داند و نه هیچ مقام مسئولی وی را به وظیفه قانونی خویش رهنمون می‌دارد.»

او در ادامه از رهبر جمهوری اسلامی می‌خواهد که زمینه‌ای را فراهم آورد که «امکان پاسخ‌گویی و استیضاح دولت» مهیا شود و مجلس بتواند «کفایت دولت و آقای احمدی‌نژاد» را بررسی کند.

این فعال سیاسی سالخورده و وکیل سابق رهبر جمهوری اسلامی همچنین از موکل سابق خود می‌پرسد:‌ «آیا برای جنابعالی... تکلیفی احساس نمی‌شود که تا فرصت باقی است، تغییری ایجاد کرده و به اصلاح امور پرداخت؟»

از زمان بالا گرفتن اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و تداوم بازداشت‌ها و فشارها بر فعالان سیاسی نامه‌های فراوانی برای انتقاد و تظلم‌خواهی به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته شده که از آن جمله است نامه‌های صریح و انتقادی محمد نوری‌زاد به او.

هیچ یک از این نامه‌ها تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌اند.
XS
SM
MD
LG