لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

سکینه آزاد نشد؛ بازسازی صحنه جنایت در پرس‌تی‌وی


سکینه محمدی آشتیانی به همراه پسرش سجاد
سکینه محمدی آشتیانی به همراه پسرش سجاد
پرس تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی، روز جمعه ضمن تکذیب خبر آزادی سکینه محمدی آشتیانی اعلام کرد که جمعه شب فیلمی را پخش خواهد کرد که خانم آشتیانی در آن درباره قتل همسرش توضیح می‌دهد.

پنج‌شنبه شب گذشته در رسانه‌های اینترنتی خبری به نقل از یک گروه حقوق بشری منتشر شد مبنی بر این که سکینه محمدی که به جرم قتل و زنای محصنه در زندان به سر می‌برد از زندان آزاد شده است.

بنا بر خبر کمیته بین‌المللی علیه سنگسار در اروپا که از قول «منابعی در ایران» نقل شده بود، سجاد، پسر خانم آشتیانی، و وکیل او، هوتن کیان، نیز به اتفاق این زندانی آزاد شده بودند.

در حالی که پرس تی‌وی خبر‌ آزادی خانم آشتیانی را «هیاهوی تبلیغاتی رسانه‌های غربی» توصیف کرده، خبرگزاری رویترز انتشار عکس‌های او به همراه پسرش در خانه را باعث دامن زدن به شایعه آزادی او دانسته است.

شبکه پرس تی‌وی در وب‌سایت خود اعلام کرده است که سکینه محمدی آشتیانی «با هماهنگی مقامات قضایی ایران» به منزلش در شهر اسکو در آذربایجان برده شده تا از جزئیات قتل همسرش بگوید.

در خبر این وب‌سایت آمده است: «تولیدکنندگان شبکه پرس تی‌وی با آشتیانی در خانه‌اش همراه شدند تا بازگفته‌های وی را درباره صحنه جنایت و جزئیات قتل به تصویر کشند.»

پرس تی‌وی همچنین افزوده است که «سجاد اصغرزاده [قادرزاده درست است- رادیوفردا]، پسر سکينه محمدی، و وکيلش، هوتن کيان، از جمله افرادی هستند که با توليدکنندگان پرس تی‌‌وی در برنامه ايران تودی همراه خواهند بود».

بر اساس اعلام مقام‌های جمهوری اسلامی، سکینه محمدی آشتیانی که از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد، از سوی دادگاه به اتهام «زنای محصنه» به سنگسار و به اتهام قتل همسرش به اعدام با طناب دار محکوم شده است.

این در حالی است که در آخرین خبر از سوی مقامات جمهوری اسلامی که در ابتدای آذرماه منتشر شد محمدجواد لاریجانی در مصاحبه‌ای گفت که «شانس زیادی وجود دارد» خانم آشتیانی اعدام نشود.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با تلویزیون خبری پرس تی‌وی گفت «شانس زیادی وجود دارد» که حکم اعدام سکینه محمدی آشتیانی به مرحله اجرا در نیاید.

صدور حکم سنگسار برای سکینه محمدی ‌آشتیانی واکنش گسترده کشورهای مختلف و به‌ویژه کشورهای غربی را در پی داشته و تاکنون شمار زیادی از مقام‌های رسمی این کشورها خواستار آزادی این زن ایرانی ‌شده‌اند.

پرس تی‌وی اعلام کرده است که فیلم مستند این شبکه درباره سکینه محمدی آشتیانی روز جمعه، ۱۹ آذرماه، ساعت ۱۱ و نیم شب به وقت تهران پخش خواهد شد.
XS
SM
MD
LG