لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۲

مهمانپرست درباره گزارشگر حقوق بشر: اقدام گزینشی تحت فشار غرب


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه با تکرار موضع دیگر مقامات ایران در مورد تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران این اقدام را «گزینشی» و «با اهداف سیاسی تحت فشار کشورهای غربی» دانست.

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه ۲۷ خردادماه سال جاری احمد شهيد، وزير خارجه سابق مالديو، را به عنوان گزارشگر ويژه حقوق بشر برای ايران معرفی کرد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که این شورا در نشست چهارم فروردين خود در ژنو در قطعنامه‌ای به تعيين گزارشگر ويژه‌ای برای بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران رأی داد. آمريکا و سوئد اين قطعنامه را پيشنهاد کرده بودند.

از زمان سرکوب خونين اعتراض‌ها در ایران به نتیجه انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸، موضوع نقض حقوق اساسی شهروندان ايرانی از سوی حکومت جمهوری اسلامی بار دیگر در کانون توجه سازمان‌های بين‌المللی و فعالان حقوق بشر قرار گرفته و تعيين گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل نيز در همين راستا صورت گرفت.

پیش از سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز چندین مقام حکومتی در ایران به تعیین گزارشگر برای ایران واکنش منفی نشان داده و آن را خلاف سیاست‌های جمهوری اسلامی دانسته بودند.

از جمله آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، هفته گذشته با این اظهار نظر که حقوق بشر «متاسفانه» به «ابزاری سیاسی» تبدیل شده اعلام کرد که پذیرش این گزارشگر با «سیاست ما [حکومت جمهوری اسلامی]» سازگار نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز تعیین گزارشگر حقوق بشر برای ایران را «اقدام گزینشی با اهداف سیاسی» توصیف کرده و اضافه کرده است که «تعیین چنین افرادی از نظر ما قابل قبول نیست.»

عدم ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی، «اقدام غیرانسانی»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مخالفت صربستان با ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی در این کشور این اقدام را «غیرانسانی» و «خارج از چارچوب قواعد بین‌المللی» توصیف کرد.

در یک سال گذشته شرکت‌های نفتی در برخی از کشورهای غربی در راستای تحریم‌های سازمان ملل و تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی از فروش سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری کرده‌اند.

در آخرین مورد از این گونه اقدامات، هواپیمایی کشوری سوئیس در پایان اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که به دنبال خودداری شرکت‌های نفتی از فروش سوخت به ایران‌ایر، هواپیمایی ملی ایران، امکان سوخت‌گیری هواپیماهای ایرانی در فرودگاه ژنو وجود ندارد.

رامین مهمانپرست این گونه اقدامات را نیز «ناشی از فشارهای سیاسی از سوی آمریکایی‌ها برای فشار به مردم ایران» دانسته است.

او همچنین توصیه کرده که کشورها «وارد این بازی‌ها نشوند» و تهدید کرده است که ایران در برابر این نوع اقدامات دست به «اقدام متقابل» خواهد زد.
XS
SM
MD
LG