لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

خشونت در ورزش ایران، این بار در لیگ بر‌تر والیبال


صندلی‌های سالن مسابقه یکی پس از دیگری جدا شده و به داخل زمین پرتاب می‌شدند. زد و خورد بین تماشاگران هم برقرار بود، اما به وضوح نمی‌شد این اتفاقات را دید، چون نارنجک‌های دستی چنان دود غلیظی در سالن به راه انداخته بودند که چشم چشم را نمی‌دید.

این ماجرا که شبکه خبر صداوسیما نیز بخش‌هایی از آن را به تصویر کشید، اگرچه در لیگ بر‌تر فوتبال ایران اتفاق شگفت‌آوری محسوب نمی‌شود، برای والیبال ایران تازگی دارد.

در جریان رقابت تیم‌های پیکان تهران و باریج اسانس کاشان، ترقه‌ها با دارت‌های آهنی به زمین مسابقه پرتاب می‌ شدند. پیمان اکبری، کاپیتان سابق تیم ملی والیبال ایران و سرمربی پیکان، در حالی که بخشی از پیراهنش خونی شده بود، قطعات آهنی که در دست داشت را به دوربین‌های تلویزیونی نشان می‌داد.

رقابت جنجالی این دو تیم از مرحله حذفی لیگ بر‌تر والیبال به انجام رسید و پیکان در سه ست پیاپی با نتایج ۲۵-۱۴، ۲۵-۲۳ و ۲۵ بر۲۱ رقیب کاشانی خود را شکست داد تا به فینال رقابت‌های لیگ بر‌تر برسد.

خشونت در حضور خانم‌ها

همواره گفته می‌شود در صورت حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران، مردان از خشونت‌های رایج پرهیز خواهند کرد، اما این فرضیه در دیدار دو تیم لیگ برتری در والیبال تحقق پیدا نکرد.

دخترانی که برای تماشای این مسابقه آمده بودند با در دست داشتن بادکنک‌هایی تیم مورد علاقه خود را تشویق می‌کردند.

در پایان گیم نخست، پرتاب مواد محترقه از سوی تماشاگران باعث شد فضای سالن پر از دود شده و پیگیری بازی با تأخیر انجام شود. تماشاگران کاشانی شعار «پیکان، فدراسیون، پیوندتان مبارک» را سر می‌دادند.

مسئولین انتظامی و حراست مستقر در ورزشگاه تعدادی از تماشاگران را بازداشت کردند، اما حضور پرتعداد مامورین نیز مانعی برای از جا در آوردن صندلی‌ها و پرتاب‌شان به محوطه نبود.

آرش کشاورزی، بازیکن ملی‌پوش تیم پیکان، نیز در جریان مسابقه با تماشاگران کاشانی درگیری لفظی پیدا کرد و با پرتاب توپی به سوی آن‌ها، اعتراض خود را نشان داد!

مصطفی شجاعی، سرمربی تیم کاشان، درباره این نمایش پر از خشونت و جنجال گفت: «بیش از ۵۰۰ تماشاگر برای تشویق تیم ما به سالن آمده بودند که فقط ۱۰ نفرشان رفتار ناشایست داشتند. من هم از کار آنان بسیار ناراحت شدم، ولی باید به این موضوع نیز دقت کرد که علت این رفتار‌ها چه بوده.»

او در توضیح اظهاراتش گفت که وقتی برخی بازیکنان پیکان رفتار غیر ورزشی انجام دادند، تماشاگران نیز از کنترل خارج شدند.

خشونت با پیش‌بینی قبلی!

سرمربی پیکان با رد اظهارات مسئولین تیم رقیب مدعی شد که آن‌ها در بازی رفت در کاشان نیز امنیت جانی نداشته‌اند.

مدیرعامل باشگاه پیکان هم پس از بازگشت از بازی رفت که در سالن تختی کاشان برگزار شده بود، در ملاقات با رئیس فدراسیون والیبال از آن چه او «شرایط غیرعادی در سالن، فحاشی و هتک حرمت مربیان و بازیکنان» عنوان کرده بود، گزارشی به رئیس فدراسیون داده و خواستار اندیشیدن تمهیدات لازم برای نظم و انضباط بازی برگشت، استفاده از یگان ویژه و نیروی انتظامی شده بود!

به رغم تمهیدات و پیش‌بینی‌های قبلی، طرفداران و برخی بازیکنان و همراهان هر دو تیم در بروز جنجال و خشونت در ورزشگاه نقش‌آفرینی کردند. این مسابقه حاشیه‌های دیگری هم داشت که در زیر آمده است:

* یکی از تماشاگران به میله‌های سقف سالن آویزان شده و به سبک مرد عنکبوتی در حال حرکت به این سمت و آن سمت بود! او سرانجام با درخواست بازیکنان و تیم باریج اسانس از ادامه حرکتش صرف نظر کرد.

* در جریان مسابقه اشیای مختلفی مانند پیچ صندلی‌ها، بطری‌های آب معدنی و تخمه به داخل زمین پرتاب می‌شد.

* هواداران دو تیم‌ در لحظه‌هایی از بازی با هم درگیری فیزیکی پیدا می‌کردند.

* یکی از تماشاگران پیکان که با آویزان شدن از میله‌های مخصوص محوطه تماشاگران قصد ورود به زمین مسابقه را داشت، بازداشت شد.

* پس از گیم دوم، علی حسینی، لیبروی پیکان، با مصطفی شجاعی، سرمربی باریج اسانس، درگیری لفظی پیدا کرد.

* در پایان مسابقه نیز صندلی‌‌های سالن از جا درآورده شده و به داخل زمین پرتاب شد.

* ماموران امنیتی در پایان مسابقه به خانم‌ها اجازه خروج ندادند و پس از حدود ۲۰ دقیقه، آن‌ها را با اسکورت به خارج از سالن منتقل کردند.
XS
SM
MD
LG