لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

ایران، برای اولین بار قهرمان تکواندوی جهان


قهرمانی ایران با مدال طلای کرمی محقق شد
قهرمانی ایران با مدال طلای کرمی محقق شد
پس از کسب سومین مدال طلای تیم ملی تکواندوی ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۱ توسط یوسف کرمی، ایران توانست میزبان رقابت‌ها، کره جنوبی، را پشت سر بگذارد و عنوان قهرمانی جهان را برای نخستین بار نصیب خود کند.

در وزن هفتم پس از یوسف کرمی، چا دونگ مین از کره جنوبی دوم شد. خوئل گارسیا از اسپانیا و کارلو مولفتا از اسپانیا هم مدال برنز را به طور مشترک نصیب خود کردند.

قهرمانی ایران با مدال طلای کرمی محقق شد. این در حالی است که تاکنون هیچ تیمی غیر از کره‌ جنوبی نتوانسته بود در بخش مردان قهرمان جهان شود.

ایران در بیستمین دوره مسابقات جهانی تکواندو، با سه مدال طلای یوسف کرمی اهل آذربایجان شرقی در ۸۷ کیلو، فرزاد عبداللهی در۸۰ کیلو از آذربایجان شرقی و علیرضا نصر آزادانی در ۷۴ کیلو از استان اصفهان، نتیجه‌ای درخشان به جا گذاشت.

همچنین در سایر وزن‌ها، محمد باقری معتمد نقره گرفت و میثم باقری و کوروش رجلی نیز روی سکوی سوم ایستادند.

اما در رده‌بندی کلی رقابت‌ها، تیم کره‌ جنوبی با کسب ۳ مدال طلا، ۴ برنز و ۳ نقره اول شد. ایران روی سکوی نایب قهرمانی قرار گرفت و چین با ۲ طلا و ۲ نقره در مکان سوم ایستاد.

یوسف کرمی، کاپیتان تیم ملی ایران، قبل از راهیابی به فینال با نتیجه ۷-۰ خوان گارسیا از اسپانیا را در مرحله نیمه‌نهایی شکست داد.

آقای کرمی که اهل شهرستان میانه است، پس از کسب مدال طلا گفت: «بیش از هر چیزی از این خوشحالم که با طلای من، ایران قهرمان جهان شد.»

کره جنوبی اگرچه قهرمانی مردان را از دست داد، ضمن قهرمانی در مجموع مسابقات، در رده زنان نیز حرف اول رقابت‌ها را زد. بانوان تکواندوکار ایرانی در این رقابت‌ها از دستیابی به مدال بازماندند.

در روز آخر رقابت‌ها، کوروش رجلی در وزن آخر در دور نخست حریف نیوزیلندی را ناک‌‌اوت کرد. در دور دوم با حساب ۱۵ بر ۳ از سد تکواندوکار آذربایجان گذشت. در دور سوم مقابل نماینده ایتالیا به پیروزی رسید و در ادامه هم حریف آلمانی را از پیش رو برداشت و نشان برنزش را قطعی کرد.

رجلی برای صعود به فینال جام بیستم با نماینده‌ کره‌ جنوبی روبه‌رو شد و ناکام ماند. رجلی به اتفاق آندریاس استیلیانو از قبرس روی سکوی سوم ایستاد.

مهماندوست، بهترین مربی جهان

در همین حال وب‌سایت فدراسیون جهانی فدراسیون تکواندو در گزارشی، برترین‌های رقابت‌ها را معرفی کرده است.

جایزه بهترین داوران مسابقات به خوزه لوئیز مورالس از اسپانیا، تاوارز از پرتوریکو، ‌ابوبکر از عربستان‌، هو چوی از کره جنوبی و استفن لیو از نیوزیلند تعلق گرفت.

رضا مهماندوست نیز به عنوان بهترین سرمربی در بخش مردان و مائنگ کیم از کره جنوبی به عنوان بهترین سرمربی در بخش زنان انتخاب شدند.

پس از درخشش تکواندوی ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان، غلامحسین ذوالقدر، دبیر این فدراسیون و سرمربی پیشین تیم ملی، گفت: «ارزش کار ما زمانی دوچندان می‌شود که بدانیم پس از ۴۰ سال در مهد تکواندوی دنیا به قهرمانی جهان رسیده‌ایم.»

آقای ذوالقدر با عالی توصیف کردن سطح کیفی این رقابت‌ها ادامه داد: «تیرماه باید برای کسب سهمیه المپیک لندن به باکو برویم. به همین خاطر پس از استراحتی کوتاه، اردوی آمادگی تیم ملی آغاز می‌شود تا کادر فنی برای ترکیب تیم ملی تصمیم‌ بگیرند و با گزینش بهترین تکواندوکاران عازم جمهوری آذربایجان بشویم.»

اما در روز پایانی رقابت‌های قهرمانی جهان، دختران فرانسوی با دو مدال طلا در سنگین‌وزن شگفتی‌ساز شدند. گلادیس اپانگه و آنه کارولین گراف بانوان طلایی فرانسه بودند.

طلای فوق سنگین مردان هم به جو چول هو از کره جنوبی رسید که در یک فینال آسیایی، از سد اکمل ایرگاشف ازبکستانی گذشت.
XS
SM
MD
LG