لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۰

روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۹ بهمن‌ماه ۱۳۸۹


روزنامه‌های سه‌شنبه ایران از اظهارات متناقض دو مقام دولتی درباره موجودی صندوق توسعه ملی و همچنین «اختلاف حساب ۱۲ میلیارد دلاری درآمدهای نفتی سال ۸۹» خبر داده‌اند. «تلاش یک مقام دولتی برای توزیع پول در میان امامان جمعه شهرهای مختلف» و گروگان گرفتن «۴۰۰ ایرانی توسط دزدان دریایی» از دیگر اخبار منتشر شده در روزنامه‌هاست.

تدوام اعتراضات در مصر نیز در اغلب روزنامه‌های ۱۹ بهمن‌ماه بازتاب داشته و در حالی که روزنامه‌های وابسته به جناح حاکم برای اثبات رابطه «اخوان‌المسلمین و مقامات ارشد جمهوری اسلامی» تلاش کرده‌اند، برخی از روزنامه‌های منتقد دولت «نقش جوانان مصری» را مهم‌تر ارزیابی کرده‌اند.

روزنامه‌ها همچنین «اطلاعیه دفتر ریاست جمهوری» را درباره «تکذیب ملاقات یک سال پیش همسر احمدی‌نژاد با همسر مبارک» متنتشر کرده‌اند.

روایت دو مقام دولتی از اختلاف حساب ۱۲ میلیارد دلاری درآمدهای نفتی سال ۸۹

روزنامه‌های جهان صنعت و آرمان گزارش‌هایی از «اظهارات متناقض دو مقام دولتی» درباره درآمدهای نفتی و موجودی صندوق توسعه ملی منتشر کرده و از «تفاوت ۱۲ میلیارد دلا‌ری‌ درآمدهای نفتی امسال» خبر داده‌اند.

روزنامه جهان صنعت در تیتر نخست شماره سه‌شنبه خود نوشته است که «محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، درباره موجودی صندوق توسعه ملی گفته که این صندوق «هم اکنون ۲۲ هزار میلیارد تومان (نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار) موجودی دارد»، اما یک هفته پیش‌تر شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، از رسیدن «موجودی صندوق توسعه ملی به رقم ۱۰ میلیارد دلا‌ر خبر داده بود».

این روزنامه با اشاره به ارائه دو آمار متناقض طی یک هفته از سوی دو مقام ارشد دولتی نوشته است که «با این دو اظهار‌نظر متفاوت در واقع تفاوتی ۱۲ میلیارد دلا‌ری در موجودی این صندوق وجود دارد».

روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به آشفتگی آمارهای دولتی و ابهام در میزان درآمدهای نفتی دولت نوشته است که هفته گذشته نیز عبدالرضا رحمانی فضلی، رئیس کل دیوان محاسبات کشور، درباره این که مجموع درآمدهای کشور چه قدر است، گفت که «هیچ‌کس از این مقدار خبر ندارد».

این روزنامه با اشاره به این که پس از سال ۱۳۸۶ موجودی واقعی حساب ذخیره ارزی از سوی دولت اعلا‌م نشده، نوشته است که «مسئولا‌ن اقتصادی دولت همواره در پاسخ به این پرسش که موجودی این حساب چه قدر است، تنها به این جمله که وضعیت خوبی دارد اکتفا می‌کردند، ‌اما وزیر اقتصاد چندی پیش در مجلس برای پاسخ به سوال نماینده مردم تهران، علت عدم واریز بودجه ۲ میلیارد دلا‌ری مترو تهران و کلا‌ن‌شهر‌ها را نبود بودجه کافی در حساب ذخیره ارزی عنوان کرد».

روزنامه آرمان ضمن انتشار گزارشی از اختلاف ۱۲ میلیارد دلاری موجودی صندوق توسعه ملی به استناد اظهارات متفاوت محمدرضا رحیمی و شمس‌الدین حسینی از قول شهردار تهران نوشته است که مقامات دولت آمارهای مختلفی از موجودی صندوق توسعه ملی یا حساب ذخیره ارزی ارائه می‌کنند، اما «به مترو که می‌رسد می‌گویند صندوق ذخیره ارزی خالی است».

به نوشته این روزنامه، محمدباقر قالیباف روز دوشنبه در مراسم افتتاح ایستگاه‌های «توحید» و «آزادی» در خط چهار متروی تهران با انتقاد از عدم پرداخت بودجه مترو که در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تعیین شده به خبرنگاران گفت که محمود احمدی‌نژاد و همکارانش در دولت «در زمان ارائه گزارش از حساب ذخیره‌ ارزی می‌گویند این میزان پول وجود دارد و مشکلی نیست، اما در زمان گزارش برای پرداخت به شهرداری‌ها می‌گویند حساب خالی است!»

شهردار تهران همچنین گفته است که «اگر خودمان به خودمان رحم نکنیم و برای پیشبرد امور اختلاف‌ها را کنار نگذاریم، خدا هم به ما رحم نخواهد کرد».

«توزیع پول» از سوی یک مقام دولتی در میان امامان جمعه شهر‌ها

روزنامه مردم‌سالاری از اقدام یک مقام دولتی نزدیک به محمود احمدی‌نژاد برای «توزیع پول در میان امامان جمعه» شهرهای مختلف کشور خبر داده است.

به گزارش این روزنامه، «در یک اقدام کم‌سابقه، از سوی یکی از مقامات دولتی نزدیک به احمدی‌نژاد مبالغ قابل توجهی به طور مستقیم به حساب گروهی از ائمه جمعه شهرهای مهم واریز شده است».

روزنامه مردم‌سالاری «مبلغ واریز شده به حساب هر یک از ائمه جمعه را ۵۰ میلیون تومان» اعلام کرده و نوشته است که «چندی پیش از طرف یکی از مقامات دولتی با این توجیه که مراجعات به دفا‌تر ائمه جمعه بسیار زیاد است و این مراجعات نیازمند این است که ائمه جمعه هزینه‌هایی را برای رفع نیاز مراجعین بپردازند برای تعدادی از ائمه جمعه شهرهای مهم کشور مبلغ ۵۰ میلیون تومان به حساب‌های آنان واریز شده است».

این روزنامه البته نوشته است که ائمه جمعه برخی از شهر‌ها حاضر به استفاده از این پول نشده و آن را برای مقام دولتی نزدیک به محمود احمدی‌نژاد پس فرستاده‌اند، اما شماری دیگر از ائمه جمعه ۵۰ میلیون تومان ارسالی دولت را دریافت کرده‌اند.

روزنامه مردم‌سالاری از انتشار اسم «مقام نزدیک به احمدی‌نژاد» و توزیع‌کننده پول در میان ائمه جمعه خوداری کرده، اما نوشته است که «گویا دفتر ائمه جمعه تهران هم به این اقدام ایرادات زیادی وارد کرده و حجت‌الاسلام رضا تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، نیز در این مورد عکس‌العمل نشان داده است».

شمار امامان جمعه در ایران بیش از ۶۱۰ نفر است، چرا که بنا بر اعلام شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در حال حاضر در ۶۱۰ شهر و بخش ایران نماز جمعه برگزار می‌شود و این ستاد در همه این شهر‌ها روحانیانی را به عنوان امام جمعه یا امام جمعه موقت منصوب کرده است.

رابطه «اخوان‌المسلمین و ایران» و نقش «جوانان مصر» در تحولات آینده

تداوم اعتراضات در مصر روز سه‌شنبه در اغلب روزنامه‌ها از جمله تهران امروز، کیهان و آرمان بازتاب داشته و روزنامه‌های نزدیک به دولت تلاش کرده‌اند تا با انتشار گزارش‌ها و یادداشت‌هایی «ارتباط اخوان‌المسلمین با رهبران جمهوری اسلامی» را «ثابت کنند».

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده منصوب آیت‌الله خامنه‌ای فعالیت می‌کند در تیتر نخست از قول اخوان‌المسلمین نوشته است که «آرزوی ما تشکیل حکومتی مانند ایران است»، و در سرمقاله خود با عنوان «اخوان‌المسلمین و ایران» هم نوشته است که «در طول دوران ۳۲ سال اخیر اخوانی‌ها در هر کجا که بوده‌اند از انقلاب اسلامی» و «آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای با صراحت تبلیغ کرده‌اند».

سرمقاله‌نویس کیهان ضمن اشاره به این که اخوان‌المسلمین در سال ۱۳۰۷ خورشیدی و ۵۰ سال قبل از انقلاب ایران و تشکیل جمهوری اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده، این گروه را «نزدیک‌ترین گروه سنی به مقامات جمهوری اسلامی» توصیف کرده و در عین حال نوشته است که اخوان‌المسلمین «در سطح بین‌المللی تاثیرگذار‌ترین جریان سیاسی سنی است که در ۱۷ کشور عربی و ۱۰ کشور غیرعرب شعبه دارد و سه دولت اسلامی را در میان کشورهای با جمعیت اکثریت سنی به وجود آورده است که هم اکنون در ترکیه، فلسطین و سودان در قدرت هستند».

کیهان به صراحت اشاره نکرده است که اخوان‌المسلمین اظهارات روز جمعه آیت‌الله خامنه‌ای درباره اعتراضات مصر و اسلام‌گرایان مصر را رد کرده، اما نوشته است که پیرامون این جریان اسلام‌گرا «اما و اگر»‌هایی مطرح شد و به همین دلیل این روز‌ها در مجامع سیاسی ایران نیز در خصوص اهداف، کارکرد، دیدگاه‌ها و چشم‌انداز فعالیت آنان سوالاتی پدید آمده است».

روزنامه آرمان اما در سرمقاله‌ای با تیتر «آینده مصر» نوشته است که «جامعه جوان مصر جامعه بسیار گسترده‌اى است و البته ممکن است با جامعه جوانان کشورهاى دیگر تفاوت‌ها و شباهت‌هایى هم داشته باشند، و نقش و حضور این جوانان در تحولات اخیر تعیین‌کننده است».

حسین صباح زنگنه به عنوان «کار‌شناس مسائل خاورمیانه» با اشاره به این که «تعدادى از این جوانان مصری ممکن است در غرب و آمریکا تحصیل کرده یا دوره‌هایى دیده باشند» نوشته است که «حضور جامعه مدنى و تشکل‌هاى مدنى هم در مصر در این تحولات قابل لمس و قابل توجه است و این مجموعه از علل و عوامل این تحولات را رقم زده و به نظر مى‌رسد به این زودى‌ها هم آرام نخواهد گرفت».

سرمقاله‌نویس روزنامه آرمان با تاکید بر این که «هر کشورى براى خود شرایط خاص خود و تحولات خاص خود را دارد، ضمنا این ارتباط فکرى و اجتماعى و ارتباطات جدیدى که در عصر اینترنت و ماهواره‌ها پدید آمده است این تاثیر و تاثر‌ها را بسیار سریع و گسترده‌تر ساخته» نوشته است که «بنابراین نمى‌شود یک حد فاصل روشن و مشخصى ایجاد کرد و گفت همه اقدامات جامعه مصر متعلق به خودش است یا صد در صد متعلق به پیروى از الگوى دیگران است» و «اگر بگوییم مصر تنها مقلد دیگران است، ریشه‌هاى فکرى و اجتماعى خود مصر را انکار کردیم».

حسین صباح زنگه تاکید کرده است که در تحولات فعلی مصر «ماحصل این تحولات و گرایش‌ها مهم است» که «از مصر، مصر دیگرى خواهد ساخت».

وی در عین حال نوشته است که مصر پس از حسنی مبارک «مصرى نخواهد بود که تحت سلطه حزب معینى به پیش حرکت کند، مصرى نخواهد بود که صد در صد تسلیم آمریکا باشد، مصرى نخواهد بود که آزادى در آن معدوم باشد، مصرى نخواهد بود که نسبت به اسرائیل بى‌تفاوت باشد یا امکانات خود را در اختیار اسرائیل قرار دهد، مصرى نخواهد بود که به غزه کمک نکند» و تاکید کرده که در حال حاضر تنها می‌توان با «این شاخص‌ها از مصر بعد از این سخن گفت» و «طبعاً وزنه گرایش‌هاى مردمى، انسانى، آزادى‌خواهانه، عدالت‌خواهانه و اسلام‌گرایانه جایگاه بهترى در مصر خواهند داشت و آینده این کشور را شکل خواهند داد».

انکار ملاقات یک سال پیش همسر احمدی‌نژاد با همسر مبارک

روزنامه تهران امروز خبر داده است که دفتر محمود احمدی‌نژاد ملاقات یک سال پیش همسر وی با همسر حسنی مبارک را انکار کرده است.

تهران امروز نوشته است که «متعاقب اظهارات یکی از مهمانان برنامه زنده تلویزیونی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی» در خصوص ملاقات یک سال پیش اشرف‌السادات فرهی، همسر محمود احمدی‌نژاد، با سوزان مبارک، همسر حسنی مبارک، دفتر احمدی‌نژاد ادعا کرده است که «همسر محترمه رئیس‌جمهور هیچ‌گونه ملاقاتی با همسر رئیس‌جمهور مصر نداشته و مطالب یاد شده کذب محض است».

تکذیب ملاقات همسر احمدی‌نژاد با همسر حسنی مبارک در حالی از سوی دفتر محمود احمدی‌نژاد صورت گرفته که علاوه بر انتشار رسمی خبر آن در یک سال پیش، حمید بقایی نیز در مهرماه سال جاری به عنوان «نماینده ویژه محمود احمدی‌نژاد» به مصر سفر کرده بود.

«۴۰۰ ایرانی تاکنون توسط دزدان دریایی گروگان گرفته شده‌اند»

روزنامه دنیای اقتصاد از قول رئیس کمیته کشتی‌رانی انجمن مهندسی دریایی خبر داده است که «۴۰۰ ایرانی تاکنون توسط دزدان دریایی گروگان گرفته شده‌اند».

به نوشته این روزنامه، مالک علی‌محمدی، رئیس کمیته کشتی‌رانی و دریانوردی انجمن مهندسی دریایی ایران، با ابراز نگرانی از ناامنی‌های به وجود آمده برای صیادان ایرانی از ربوده شدن بیش از ۲۰ شناور صیادی ایران در آب‌های آزاد خبر داده و گفته است که «این وضعیت، امنیت دریانوردی را برای ماهی‌گیران ایرانی از بین برده است».

رئیس کمیته کشتی‌رانی و دریانوردی انجمن مهندسی دریایی شمار ایرانیان گروگان گرفته شده در جریان ربایش کشتی‌های صیادی را «۴۰۰ نفر» اعلام کرده و گفته است که «حدود ۴۰۰ تن از خدمه شناورهای صیادی ایران تاکنون توسط دزدان دریایی به گروگان گرفته شده‌اند و باید پرسید که آیا وزارت امور خارجه نباید در دفاع از این افراد، اقدامی انجام دهد؟»

مالک علی‌محمدی با تاکید بر این که «ناوگان صیادی ایران در آب‌های آزاد شمال اقیانوس هند که چند صد شناور کوچک و متوسط را در برمی‌گیرد با وضعیتی بحرانی درگیر است» گفته است که به رغم آن که نیروی دریایی ارتش و سپاه در تامین امنیت ناوگان تجاری و نفتکش جمهوری اسلامی نقش دارند اما «ناوگان صیادی کشور مورد بی‌توجهی قرار گرفته و اقدام مشهودی در تامین امنیت آنان انجام نشده است».

به نوشته دنیای اقتصاد، کمیته کشتی‌رانی و دریانوردی انجمن مهندسی دریایی در عین حال پیشنهاد کرده است که «بسیج دریایی با هدف تامین امنیت ناوگان صیادی ایران راه‌اندازی شود و نیروهای مسلح بسیجی از میان خود ماهیگیران، این کار را عهده‌دار شوند».
XS
SM
MD
LG