لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۰

روزنامه‌های شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۹


اغلب روزنامه‌های ایران از روز پنج‌شنبه تعطیلات نوروزی خود را آغاز کرده‌اند و به همین دلیل روز شنبه شماره تازه‌ای منتشر نکردند. روزنامه‌های آرمان، خراسان، قدس، روزنامه جمهوری اسلامی و روزگار اما در شمار روزنامه‌هایی هستند که در واپسین روز کاری سال ۸۹ نیز منتشر شده‌اند.

روزنامه‌های ۲۸ اسفندماه گزارش‌هایی از «اعلام نکردن اسامی زندانیان کشته شده زندان قزل‌حصار، پس از ۴ روز»، «تعیین تکلیف وابستگان جناح حاکم برای اصلاح‌طلبان»، «آزادی ۷ زندانی سیاسی و ۲ روزنامه‌نگار»، «افزایش ۱۴۶ هزار تومانی قیمت سکه در یک سال» و البته «اعتراض جمال میرصادقی به سانسور شدید کتاب‌هایش» منتشر کرده‌اند.

اسامی زندانیان کشته شده در زندان قزل‌حصار با گذشت ۴ روز اعلام نشده است

روزنامه روزگار گزارشی از عدم اعلام اسامی زندانیان کشته شده در زندان قزل‌حصار منتشر کرده و از قول مدیرکل زندان‌های استان تهران نوشته است که «زندانی سیاسی بین کشته‌شدگان زندان قزل‌حصار نیست».

به نوشته این روزنامه، پس از گذشت چهار روز از آن چه مقام‌های حکومتی «آتش‌سوزی و کشته شدن تعدادی از زندانیان زندان قزل‌حصار حین فرار» توصیف کرده‌اند، «هنوز اسامی این زندانیان منتشر نشده است».

سهراب سلیمانی، مدیرکل زندان‌های استان تهران، در پاسخ به روزنامه روزگار که از وی درباره علت اعلام نکردن اسامی زندانیان کشته شده در زندان قزل‌حصار پرسیده، از «ارائه توضیح» خودداری کرده و گفته است که «اسامی زندانیان کشته شده را به زودی منتشر می‌کنیم».

این مقام قوه قضائیه همچنین گفته است که «وجود زندانیان سیاسی در بین این زندانی‌ها تکذیب می‌شود» ‌و «این زندانیان همه زندانیان متهم به مواد مخدر و افغان‌های متهم هستند» و «پیش از این محکوم به اعدام شده بودند».

روزنامه روزگار با اشاره به این که «شب سه‌شنبه چندین زندانی محکوم به اعدام در واحد دو زندان قزل‌حصار کشته و زخمی شدند» نوشته است که سازمان زندان‌ها علت این حادثه را «فرار زندانیان» و علت کشته شدن آن‌ها را «برخورد قاطع ماموران» و «جراحت وارده و گازگرفتگی ناشی از دود و آتش» عنوان کرده است.

این روزنامه یادآوری کرده است که «بر اساس اخبار منتشر شده از صدا و سیمای جمهوری اسلامی و خبرهای رسمی» در حادثه زندان قزل‌حصار ۱۴ نفر کشته و ۳۳ نیز زخمی شده‌اند، اما «خبرهای غیررسمی» حاکی است که «تعداد کشته‌ها بیش از این تعداد» و مجموع زخمی‌ها و کشته‌شدگان «بیش از ۱۰۰ نفر» است.

«تعیین تکلیف برای اصلاح‌طلبان»

روزنامه آرمان در تیتر نخست شماره شنبه خود از «تعیین تکلیف» برخی از وابستگان جناح حاکم برای اصلاح‌طلبان و همچنین «هشدار به محمد خاتمی» خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، برخی از چهره‌های نزدیک به جناح حاکم طی روزهای اخیر «شروطی» را برای اصلاح‌طلبان و نیز محمد خاتمی تعیین کرده‌اند. از جمله محمدرضا باهنر گفته است که «تا این نقطه‌ای که امروز در آن قرار داریم بنده اعتقادی به این ندارم که ما به عنوان سر فتنه علیه خاتمی شعار بدهیم، اما رفتار خاتمی بایستی خیلی شفاف‌تر و روشن‌تر باشد و آنجایی که مرز رفتار ضدانقلابی و جریان سبز و کروبی روشن می‌شود، خاتمی باید موضع بگیرد، یعنی خاتمی اگر فکر کند که می‌تواند همین طور در سکوت به کار خود ادامه دهد، این قابل قبول نیست».

محمدرضا باهنر همچنین گفته است که «تعریف دوباره اصلاح‌طلبی» و «مشی، گفتار و رفتار‌هایشان در چارچوب قانون اساسی و قوانین کشور باشد»، این دو شرطی است که اصلاح‌طلبان باید برای ورود به عرصه سیاسی آن را اجرا کنند، و علاوه بر این نباید «کل نظام» را نقد کنند.

آزادی ۷ زندانی سیاسی و ۲ روزنامه‌نگار

روزنامه جمهوری اسلامی از آزادی شماری از زندانیان سیاسی خبر داده است، از جمله یدالله اسلامی، نماینده سابق مجلس.

به نوشته این روزنامه، «هفت زندانی سیاسی، از جمله یدالله اسلامی، علی کروبی فرزند مهدی کروبی و باقر اسکویی مشاور کروبی از زندان آزاد شده‌اند» و «خبرهایی که در این زمینه منتشر شده از آزادی مینا رضایی فرخ، احسان قشقایی و امین روغنی نیز حکایت دارند».

در روزهای اخیر دو روزنامه‌نگار بازداشت شده نیز آزاد شده‌اند:‌نازنین خسروانی، روزنامه‌نگار پس از ۴ ماه و ۱۲ روز بازداشت با تودیع وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شده است.

مهسا امراّبادی نیز که دهم اسفند بازداشت شده بود، با قرار کفالت آزاد شده، اما مسعود باستانی همسر مهسا امرآبادی که در هفته‌های نخست پس از انتخابات بازداشت شد از آن زمان تاکنون بدون مرخصی به همراه تعداد دیگری از روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان همچنان در بازداشت است.

«افزایش ۱۴۶ هزار تومانی قیمت سکه در یک سال»

روزنامه روزگار گزارشی از افزایش قیمت سکه طلا طی سال ۸۹ منتشر کرده و از «افزایش ۱۴۶ هزار تومانی قیمت سکه در یک سال گذشته» خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، درحالی که یکی دو روز بیشتر تا سال تحویل باقی نمانده «اوضاع قیمت‌ها در بازار از افزایش ۱۴۶ هزار تومانی قیمت سکه در مقایسه با سال گذشته حکایت دارد».

این روزنامه با اشاره به این که پس از «نوسانات قیمت نفت و اتفاقاتی که در بازار جهانی رخ داد، قیمت طلا به ویژه سکه در بازار داخلی شتاب گرفت» نوشته است که «در حال حاضر قیمت سکه طرح قدیم در مقایسه با سال گذشته با ۱۴۶ هزار تومان افزایش به ۴۳۲ هزار تومان رسیده، در حالی که در اسفندماه سال ۸۸ یعنی یک سال پیش «همین سکه به قیمت ۲۸۶ هزار تومان در بازار زرگر‌ها معامله می‌شد».

روزگار همچنین خبر داده است که «قیمت سکه طرح جدید هم دست کمی از طرح قدیم ندارد و در مقایسه با سال گذشته بیش از ۱۱۶ هزار تومان گران‌تر شده» و درحالی که سکه طرح جدید در سال ۸۸ حدود ۲۷۰هزار تومان بود، در یک دوره یک ساله ۱۱۶ هزار تومان گران‌تر شده و قیمت آن به ۳۸۶ هزار تومان افزایش یافته است.

پیشنهاد مصادره «نوروز» به نفع تشییع

روزنامه قدس خبر داده است که هاشم حسینی بوشهری امام جمعه موقت قم گفته است که «نوروز با انحرافات گره نخورد».

امام جمعه موقت قم ارج‌گذاری به «تخت جمشید» و «موسیقی» را از جمله انحرافات برشمرده و در خطبه‌های آخرین نماز جمعه قم در سال ۸۹ گفته است که «آیا مناسب است که نوروز را با تخت جمشید و موسیقی و ابزار و آلاتی که در اسلام مورد نکوهش قرار گرفته است، گره بزنیم؟»

هاشم حسینی بوشهری همچنین پیشنهاد داده است که نوروز را به جای یک برجا مانده از آئین ایران باستان به عنوان یک عید شیعیان و «روز شکرگزاری و رستاخیز و روز محاسبه اعمال نسبت به سال گذشته» معرفی کنند و گفته است که «اگر می‌شود نوروز را به عنوان ایام مبارک شیعیان اهل بیت حساب کرد چه ضرورتی دارد که نوروز را به رنگ دیگری درآوریم».

اعتراض جمال میرصادقی به سانسور شدید کتاب‌هایش

روزنامه خراسان از قول جمال میرصادقی نویسنده سر‌شناس نوشته است که «تا روشن نشدن تکلیف آثارم، دیگر کتابی برای چاپ نمی‌‌دهم».

به نوشته این روزنامه، جمال میرصادقی با اعلام انصراف از چاپ ۲ کتابش گفته است که تا زمانی که تکلیف آثارش روشن نشود، دیگر کتابی برای چاپ نمی‌دهد.

این داستان‌نویس پیش‌کسوت به سانسور شدید آثارش اعتراض کرده و با اشاره به این که «چند عنوان اثر را مدت‌هاست برای دریافت مجوز فرستاده‌ام، اما از آن‌ها خبری نیست» گفته است که «بعد از گذشت یک سال و چند ماه که در انتظار دریافت مجوز رمان «آسمان رنگ‌رنگ» بودم، اصلاحیه‌های غریبی بر کتاب وارد شد که من در عمل از چاپ آن منصرف شدم».

آقای میرصادقی اعلام کرده است که اثر دیگرش کتاب تألیفی و انتقادی «زنان داستان‌نویس نسل سوم» هم از یک سال پیش برای دریافت مجوز ارسال شده، اما هنوز اجازه چاپ نگرفته است.
XS
SM
MD
LG