لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

روزنامه‌های شنبه ۱۶ بهمن‌ماه ۱۳۸۹


روزنامه‌های شنبه ایران از «انتقاد علی لاریجانی از اقدامات تصنعی دولت در مورد بیکاری» و «ضرب و توزیع سکه‌های ۵۰۰ تومانی» خبر داده‌اند.

«اجرای آئین‌نامه جدید پوشش دانشجویان از ترم دوم سال تحصیلی ۸۹-۹۰»، «بی‌سرپرستی وزارت راه و ترابری چهار روز پس از برکناری حمید بهبهانی»، «برنامه بانک مرکزی برای کنترل قیمت سکه طلا» و «عبور قیمت سکه طلای طرح قدیم از ۵۱۷ هزار تومان» از دیگر اخباری هستند که مورد توجه روزنامه‌های ۱۶ بهمن‌ماه قرار گرفته‌اند.

روزنامه‌ها همچنین اظهارات رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور را منتشر کرده‌اند که گفته است «حقوق دریافتی ۴۳ درصد کارگران ایرانی زیر خط حداقل دستمزد یعنی ۳۰۳ هزار تومان» است.

انتقاد علی لاریجانی از اقدامات تصنعی دولت در مورد بیکاری

روزنامه‌های آرمان و دنیای اقتصاد در شماره شنبه از انتقاد رئیس مجلس شورای اسلامی از «اقدامات تصنعی دولت در مورد بیکاری» خبر داده‌اند.

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «مشکل اشتغال با کارهای مقطعی حل نمی‌شود» در تیتر نخست شماره شنبه خود بخش‌هایی از سخنان علی لاریجانی در سفر به استان مازندران را منتشر کرده و از قول وی نوشته است که «مشکل اشتغال با کارهای تصنعی، مقطعی و مسکن‌وار حل نمی‌شود» و دولت «باید به مسائل اشتغال در کشور به صورت ریشه‌ای توجه کند».

روزنامه دنیای اقتصاد هم با تاکید بر این که «علی لاریجانی خواستار توجه جدی به موضوع اشتغال و بهبود فضای کسب‌وکار در کشور شده» نوشته است که «رئیس مجلس هشتم برای چندمین بار در ماه‌های اخیر از انجام کارهای تصنعی، مقطعی و مسکن‌وار برای حل مشکل بیکاری انتقاد کرده» و گفته است که «ایجاد فضای کسب‌وکار معقول در شرایط فعلی کشور بسیار مهم است».

این روزنامه گزارش داده است که رئیس مجلس با تاکید بر این که «برای پیشرفت کشور، تولیدمحور بودن» و نیز «اجرای صحیح اصل ۴۴ و واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی» ضروری است، گفته است که «اقتصاد ما برای پیشرفت نیاز به این دارد که مردمی باشد و مسابقه‌ای در تولید به وجود آید تا مشکل اشتغال در کشور حل شود».

روزنامه دنیای اقتصاد همچنین خبر داده است که علی لاریجانی «ثبات در کشور را در شرایط فعلی بسیار مهم» دانسته و گفته است که «بسیاری از افراد دوست دارند در ایران ناامنی و بی‌نظمی به وجود بیاید، اما در این شرایط هیچ چیز ارزشمند‌تر از وحدت و گذشت نیست، حتی اگر فردی حق داشته باشد باید از حق خود بگذرد تا به درگیری نینجامد».

رئیس مجلس هشتم همچنین به طور ضمنی اظهارات برخی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد درباره لزوم رواج نوع تازه‌ای از ملی‌گرایی در ایران را «ناسیونالیسم دهاتی‌وار» توصیف کرده و گفته است که «در کشور خودمان حرف‌های دهاتی‌وار درباره ناسیونالیسم زده می‌شود، اما هم زمانه این حرف‌ها و هم زمانه گرایشات مارکسیستی گذشته است».

اجرای آئین‌نامه جدید پوشش دانشجویان از ترم دوم سال تحصیلی ۸۹-۹۰

روزنامه‌های ابتکار و جهان صنعت گزارش داده‌اند که «آیین‌نامه پوشش دانشجویان» طی ماه بهمن و همزمان با آغاز نیم‌سال دوم سال تحصیلی اجرا می‌شود.

به نوشته روزنامه ابتکار، فرحناز ترکستانی، معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، با اعلام این که «ویرایش چهاردهم آیین‌نامه پوشش و رفتار حرفه‌ای برای دانشجویان علوم پزشکی نهایی شده» خبر داده است که این آئین‌نامه ابلاغ شده و «در نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۹۰ - ۸۹» اجرا می‌شود.

روزنامه جهان صنعت نیز ضمن انتشار گفته‌های معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره اجرای «آئین‌نامه جدید پوشش دانشجویان»، از قول فریبا قربانیان، مدیر امور فرهنگی معاونت دانشجویی وزارت بهداشت، نوشته است که «پیشتر آیین‌نامه‌ پوشش دانشجویان با ذکر مصادیق از سوی نمایندگی آیت‌الله خامنه‌ای در دانشگاه‌ها» تهیه و به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه شده، اما وزارت بهداشت با توجه به وسعت کاری بخش‌های بیمارستانی و ارتباط با مردم، آیین‌نامه‌ای وسیع‌تر برای دانشگاه‌های علوم پزشکی تدارک دیده است».

مدیر امور فرهنگی معاونت دانشجویی وزارت بهداشت درباره جزئیات آئین‌نامه جدید پوشش دانشجویان علوم پزشکی هم گفته است که «جزییات رنگ و اندازه روپوش و مدل لباس به طور کامل در دستور‌العمل معاونت درمان» و «نصب اتیکت و اجرای منشور اخلا‌قی و جزییات آن» در دستورالعمل اجرایی آئین‌نامه پوشش تعیین شده است.

به نوشته روزنامه جهان صنعت، این مقام وزارت بهداشت تاکید کرده است که «لباس، پوشش و رفتار» سه بخش یک «آئین‌نامه اخلاقی» هستند که وزارت بهداشت آن را تدوین کرده و در آن «پوشش تنها ۱۰ درصد کل رفتار حرفه‌ای را تشکیل می‌دهد»، چرا که براساس این آیین‌نامه «دانشجویان باید در بیمارستان‌ها دیسیپلین خاص و مسائل اخلا‌قی را نسبت به بیمار، استاد و همکاران خود رعایت کنند».

«حقوق دریافتی ۴۳ درصد از کارگران ایرانی زیر خط حداقل دستمزد سال ۸۹ است»

روزنامه جمهوری اسلامی از قول رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور اعلام کرده است که «۴۳ درصد کارگران ایرانی زیر خط حداقل دستمزد قرار دارند».

به گزارش این روزنامه، غلامرضا خادمی‌زاده، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور، با اشاره به این که در سال ۸۹ دولت حداقل حقوق کارگران در ماه را ۳۰۳ هزار تومان تعیین کرده بود، گفته است که «هم اکنون ۴۳ درصد کارگران کشور زیر حداقل دستمزد تعیین شده و کمتر از ۳۰۳ هزار تومان دستمزد می‌‌گیرند».

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور به ویژه از دستمزد بسیار پایین زنان کارگر در ایران یاد کرده و همچنین گفته است که «بسیاری از زنان در بخش‌هایی مانند منشی‌گری، اپراتوری و همچنین مشاغل خدماتی فعالیت می‌کنند که از حداقل‌های دستمزد نیز محروم هستند» و علاوه بر آن بسیاری از کارگران نیز فقط «از دو سوم حقوق قانونی خود برخوردار هستند».

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، غلامرضا خادمی‌زاده با اشاره به این که در تعیین دستمزد «با محور قرار گرفتن سبد هزینه‌ها، معیشت خانوار و نرخ بیکاری موافق نیستیم» گفته است که «وقتی نرخ تورم یک ماه ملاک تعیین حداقل دستمزد کارگران در طول یک سال قرار می‌گیرد، عدد درستی به دست نمی‌آید».

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور با تاکید بر این که «در مسئله دستمزد فقط دو شریک اجتماعی کارگر و کارفرما نیستند که باید با هم تعامل داشته باشند و دولت نیز باید به وظایف خود در این بخش آشنا باشد» گفته است که «دولت باید برای حمایت از کارگران با وجود پایین بودن دستمزد‌ها، حمایت‌های ویژه و سبد حمایتی درنظر بگیرد».

روزنامه جمهوری اسلامی همچنین نوشته است که حمید حاج‌اسماعیلی یکی دیگر از فعالان کارگری با انتقاد از ارائه آمارهای ضد و نقیض درباره حداقل دستمزد کارگران، گفته است که «طی ۱۲سال اخیر تنها به نرخ تورم برای دستمزد توجه شده و نگاهی به موضوع سبد هزینه خانوار وجود نداشته است».

این فعال کارگری با تاکید بر این که علاوه بر «تورم ۱۵ درصدی» باید «تعیین خط فقر با استفاده از معیار‌ها و ملاک‌‌های علمی منطق بر جامعه» نیز از معیارهای تعیین حداقل مزد کارگران باشد، گفته است که «دستمزدی که برای سال ۹۰ تعیین خواهد شد یک دستمزد شتابزده است که با واقعیت جامعه همخوانی ندارد و تعیین حداقل مزد در پایان سال جاری باید مشروط به تغییر آن در سه ماه سال بعد باشد».

نزدیک به یک هفته پیش روزنامه‌ها خبر داده بودند که کمیته دستمزد خانه کارگر «خط فقر خانوار ۴ نفره کارگری در تهران» را «یک میلیون و ۳۵۹ هزار تومان» اعلام کرده است.

ضرب و توزیع سکه‌های ۵۰۰ تومانی؛ «خدا به داد زندگی مردم برسد»

روزنامه تهران امروز خبر داده است که بانک مرکزی «بی‌سروصدا» سکه‌های ۵۰۰ تومانی در کشور توزیع کرده است.

این روزنامه با اشاره به این که «سکه‌های ۵۰۰ تومانی بی‌سر و صدا آمدند و دست‌به‌دست گشتند» نوشته است که این درحالی است که «بانک مرکزی خبر جدی و رسمی در خصوص توزیع این سکه‌ها منتشر نکرده است».

تهران امروز همچنین نوشته است که در روزهای اخیر «بالاخره محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی» مدعی شده است که «سکه‌های ۵۰۰ تومانی به‌ صورت آزمایشی و در تعداد محدود به بازار آمدند تا پس از مدتی این سکه‌ها با عیار و کیفیتی متفاوت از سایر سکه‌های موجود مثل ۱۰۰ و ۵۰ تومانی، همراه با سکه‌های ۲۰۰ تومانی توزیع شوند».

دبیرکل بانک مرکزی جمهوری اسلامی «زمان توزیع رسمی سکه‌های ۲۰۰ و ۵۰۰ تومانی را مشخص نکرده»، اما در خصوص سکه‌های ۵۰۰ تومانی موجود در بازار گفته است که «در جریان پنجاهمین سالگرد فرصتی مغتنم ایجاد شد که سکه یادبود ۲۰۰ تومانی با عیار ۶۴ درصد مس و ۲۴ درصد روی و ۱۲ درصد نیکل و به وزن ۶.۸ گرم ظرف مدت کوتاهی طراحی و ضرب شود و از طرفی سکه یادبود دیگری با ارزش اسمی بالا‌تر یعنی ۵۰۰ تومان با همین عیار و به وزن ۱۰.۱ گرم طراحی و ضرب شد که به صورت آزمایشی و به تعداد محدود منتشر شده است».

تهران امروز با تاکید بر این که «گفته‌های محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی در حالی بیان شده که سکه‌های ۵۰۰ تومانی بیش از سکه‌های ۲۰۰ تومانی در میان مردم مشاهده می‌شود» نوشته است که «تبدیل اسکناس به سکه در میان مردم حکایت از پایین آمدن ارزش پول ملی و ضعف اقتصاد معیشتی دارد» و حتی «رانندگان تاکسی معتقدند وقتی اسکناس ۵۰۰ تومانی سکه شد، خدا به داد آینده زندگی مردم برسد».

اوج گرفتن گرانی سکه طلای طرح قدیم؛ عبور از ۵۱۷ هزارتومان

روزنامه‌های خراسان و همشهری نیز گزارش داده‌اند که قیمت «سکه طلای طرح قدیم به ۵۱۷ هزار تومان» و «سکه طرح جدید به ۳۵۸ هزار تومان» رسیده، و بانک مرکزی برای کنترل بازار طلا قصد دارد «سکه‌های یک گرمی» را در بازار حراج کند.

به نوشته روزنامه همشهری، بانک مرکزی اعلام کرده است که با «فروش سکه‌های طلای یک گرمی با بسته‌بندی امنیتی» در بانک‌ها که از امروز ۱۶ بهمن‌ماه آغاز می‌شود، در صدد است تا «نیاز بازار» را رفع و قیمت سکه را «کنترل» کند.

این روزنامه نوشته است که با گران شدن سکه طلا که حتی شامل «ربع سکه بهار آزادی» هم شده، «پلاک‌های ارزان‌قیمت طلا» در میان مردم محبوب شده‌اند، اما بانک مرکزی می‌خواهد که سکه‌های یک گرمی این بانک با پلاک‌های ارزان‌قیمت بخش خصوصی رقابت کنند.

وزارت راه و ترابری همچنان بدون سرپرست باقی مانده است

روزنامه‌های دنیای اقتصاد و تهران امروز خبر داده‌اند که پس از استیضاح و برکناری حمید بهبهانی از سوی مجلس شورای اسلامی «وزارت راه همچنان بدون سرپرست باقی مانده است».

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، «محمود احمدی‌نژاد که روز سه‌شنبه برای دفاع از وزیر راه و ترابری خود به مجلس نرفت و به روایت نمایندگانی همچون احمد توکلی، مانع حضور بهبهانی در جلسه استیضاحش نیز شد، بعد از گذشت چهار روز از برکناری وزیر راه توسط مجلس، نه تنها سرپرستی برای ‌این وزارتخانه انتخاب نکرده، بلکه درباره ‌این برکناری موضعی نیز نگرفته است».

روزنامه تهران امروز نیز در گزارشی با عنوان «وزارت راه بدون وزیر، بدون مدیر» از قول «برخی نمایندگان مجلس» خبر داده است که محمود احمدی‌نژاد برای مقابله با برکناری استادش از سوی مجلس، «احتمالا به فکر معرفی حمید بهبهانی به عنوان سرپرست وزارت راه است»، اما همین روزنامه نوشته است که «اگر این اتفاق رخ بدهد احتمالا با واکنش اعتراضی مجلسیان روبه‌رو خواهد شد».

تهران امروز در عین حال از «شهریار افندی‌زاده، عطالله صدر، حسن زیاری، شهرام یارمند» معاونان فعلی و پیشین وزارت راه و ترابری، «سید مهدی هاشمی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان» و همچنین رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران، به عنوان گزینه‌های جانشینی حمید بهبهانی نام برده و تاکید کرده است که احتمال معرفی «شهریار افندی‌زاده یا رستم قاسمی» به عنوان سرپرست یا وزیر راه و ترابری بیشتر است.
XS
SM
MD
LG