لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

روزنامه‌های شنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۸۹


روزنامه‌های شنبه ایران گزارش‌هایی از «حمله همزمان دبیرشورای نگهبان و معاون سیاسی سپاه به محمد خاتمی»، رئیس جمهور پیشین، و تلاش گسترده جناح حاکم برای «حذف همیشگی اصلاح‌طلبان از عرصه سیاست رسمی ایران» منتشر کرده‌اند.

روزنامه‌ها همچنین اظهارات مشاور احمدی‌نژاد که اکبر هاشمی رفسنجانی را «خط‌دهنده اعتراضات پس از انتخابات» معرفی کرده و خواهان برکناری او از ریاست مجلس خبرگان شده را مورد توجه قرار داده‌اند و البته اظهارات فرمانده پلیس امنیت تهران بزرگ را که گفته از این پس «هرگونه مهمانی مختلط جرم است».

شکست علی سعیدلو در انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا به نماینده نپال به شدت مورد انتقاد شماری از روزنامه‌ها قرار گرفته و چند روزنامه ضمن انتشار گزارش با انتشار سرمقاله و یادداشت به چنین شکستی اعتراض کرده‌اند.

گسترش «اباحه‌گری زیر نقاب دین»

روزنامه جمهوری اسلامی تیتر یک و سرمقاله شماره شنبه خود را به اظهارات رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی درباره «فشار سازمان‌دهی شده به دستگاه قضایی» از سوی برخی مقامات دولتی و حکومتی اختصاص داده است.

به نوشته این روزنامه، صادق لاریجانی در همایش روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌های کشور، با اشاره به این که «برخی رسانه‌ها و افراد و جریاناتی که بر طبل قانون‌مداری می‌‌کوبند» به محض این که دستگاه قضایی درصدد مبارزه با مفاسد اجتماعی و اقتصادی برمی‌آید شعار قانون‌مداری یادشان می‌رود» گفته است که «بار دیگر به رسانه‌ها اعلام می‌کنم که در مسیر قانونی خود، از توهین به افراد پرهیز کنند و طوری ننویسند و سخن نگویند که اگر کسی هنوز حکمش صادر نشده آنها کیفرخواست رسانه‌ای صادر کنند و آن را اجرا کنند و بگویند و بنویسند که اگر دستگاه قضایی اجرا نکند خودمان اجرا می‌کنیم».

صادق لاریجانی گفته است که «بسیاری از این هجمه‌ها و فشار‌ها سازمان‌دهی شده بوده و در غالب هیچ گونه انتقادی نمی‌گنجد و عده‌ای جاهلانه و مغرضانه درصدد تخریب حرکت عادلانه، روبه‌جلو، قانون‌مدار و قاطع دستگاه قضایی هستند».

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان «اباحه‌گری زیر نقاب دین» با طرح این پرسش که «چرا بعضی محافل سخنرانی و مداحی به محکمه قضایی تبدیل و در آنها اشخاص گوناگون به فساد، وابستگی، خیانت، براندازی و... محکوم می‌شوند و حکم صادره توسط سخنران یا مداح، لازم‌الاجرا قلمداد می‌‌گردد» نوشته است که «عجیب‌تر این که همین صحنه‌ها بار‌ها از رسانه ملی پخش می‌شوند».

این روزنامه با اشاره به این که «بعضی افراد به خود اجازه می‌دهند در همهٔ زمینه‌ها تعیین تکلیف کنند؛ برای دستگاه قضایی، برای مراجع تقلید، برای نمایندگان مجلس، برای مسئولان رده‌های مختلف، برای مردم و برای هر کس که برخلاف نظر و اراده و خواست آنها حرفی بزند یا کاری انجام بدهد»، نوشته است که «بعضی رسانه‌ها هم که گویی از نظارت قانونی معافند و مجوز دارند به هر کس که مایلند تهمت بزنند، اهانت کنند، نسبت دروغ بدهند و البته برای این کارهای خلاف به شکل‌های مختلف تشویق هم بشوند».

روزنامه جمهوری اسلامی ضمن تاکید بر این که «در کشوری که مترقی‌ترین قانون اساسی را دارد و با نظام سیاسی دینی اداره می‌شود، حق این است که هر کس مرتکب هر تخلفی شده باشد، در محاکم قضایی و طبق موازین قانونی محاکمه و مجازات شود»، اظهارات مقام‌ها و حامیان جناح حاکم علیه دیگر شهروندان کشور را «محاکمه خیابانی» توصیف کرده و نوشته است که «محاکمه‌های خیابانی و صادر کردن حکم و حتی اعلام این که این جماعت صلاحیت ندارند و به آن جماعت نیاز نداریم یا این حکم قاضی را قبول داریم و آن یکی را قبول نداریم، به جای آن که به حفظ نظام و معرفی اسلام و امنیت جامعه منجر شود، امنیت و نظام را تضعیف و چهره اسلام را مخدوش می‌کنند».

این روزنامه نوشته است که «جامعه ‌ما امروز از این اباحه‌گری زیر نقاب دین رنج می‌برد» و به مقام‌های حکومتی هشدار داده است که «این جریان افراطی اگر مهار نشود، اسلام و نظام جمهوری اسلامی را برای تحقق امیال خود هزینه خواهد کرد و آن همه زحمت که برای حاکمیت اسلام واقعی و متعادل کشیده شده است را بر باد خواهد داد».

حمله همزمان دبیر شورای نگهبان و معاون سیاسی سپاه به محمد خاتمی

روزنامه کیهان ضمن انتشار واکنش احمد جنتی به شروط محمد خاتمی، از قول دبیر شورای نگهبان نوشته است که سران اعتراضات پس از انتخابات «باید برای همیشه بروند و خواهند رفت، هرچند که برخی از آنها هنوز هم این مسئله را درک نکرده و برای بازگشت خود شرایطی اعلام می‌کنند که باید گفت وقاحت هم حد و مرزی دارد».

این روزنامه همچنین اظهارات برخی از مقامات جناح حاکم از جمله «یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران» را به عنوان «نظرات فعالان سیاسی» علیه محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین و رهبران اعتراضات پس از انتخابات، منتشر کرده و نوشته است که «شروط خاتمی در راستای جنگ نرم است».

به نوشته کیهان، معاون سیاسی سپاه گفته است که «حرکت خاتمی مرحله جدیدی از ادامه پیاده‌سازی فرمول جنگ ‌نرم‌ است، زیرا زمانی که حرکت‌های ساختار‌شکنانه فتنه‌سازان با شکست مواجه شد، به‌ سراغ فرمول براندازی‌های خاموش رفته که بر اساس آن مهره‌هایی با شعارهای فریبنده به ‌سمت عملکرد منافقانه می‌روند».

سرتیپ پاسدار یدالله جوانی همچنین از محمد خاتمی به عنوان یکی رهبران اعتراضات پس از انتخابات نام برده و با تاکید بر این که «خاتمی سهم بسیار بالایی در ایجاد فتنه ۸۸ داشت» گفته است که «خاتمی به‌ جای متنبه‌ شدن و ابراز پشیمانی و محکوم کردن حرکت‌های افراطی فتنه‌گران، هنوز به راه خود در مسیر فتنه‌گران ادامه می‌‌دهد».

معاون سیاسی سپاه پاسداران با اشاره به اظهارات چند ماه پیش رهبر جمهوری اسلامی درباره «سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی» گفته است که اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای «بر این اساس بود که اگر فرد یا افرادی ندانسته دچار اشتباه و غفلتی شدند، متنبه‌ شده و به‌سرعت اشتباه خود را جبران و به‌ نظام برگردند» و تاکید کرده است که «برداشت خاتمی از سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی نظام توهم است».

در قبال سه شرط «آزادی زندانیان سیاسی»، «پای‌بندی مقامات به قانون اساسی» و «ایجاد زمینه برگزاری انتخابات آزاد» که محمد خاتمی آن را به عنوان «کف خواسته‌های اصلاح‌طلبان» اعلام کرده، روزنامه کیهان همچنین نوشته است که «محاکمه تنها پیشنهادی است که می‌توان به خاتمی داد».

«جام سیاست اگر حذفی شود؛ خشونت‌بار، غیرقابل تحمل و تداوم خواهد شد»

روزنامه ابتکار در تیتر نخست شماره ۱۸ دی‌ماه خود با عنوان «آیا اصلاح‌طلبان باید حذف شوند؟» نوشته است که «سخنان سه‌شنبه و جمعه آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان مبنی بر این که نیازی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نیست»، «واکنش‌ها و گمانه‌زنی فعالان سیاسی» را به دنبال داشته است.

این روزنامه با تاکید بر این که «احمد جنتی در راس شورای نگهبان، دستگاهی که در ۱۰-۱۲ سال گذشته همواره از سوی اصلاح‌طلبان مورد انتقاد بوده که مانع ورود قدرتمند آنان در رقابت‌های انتخاباتی بوده، سبب شده است که برخی از هم اکنون سخنان دبیر شورای نگهبان را «ردصلاحیت زودهنگام اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های آینده» توصیف کنند».

ابتکار همچنین نوشته است که این سخنان دبیر شورای نگهبان در حالی بیان شده که بسیاری از چهره‌های اصول‌گرا در این یک سال و نیم پس از انتخابات که اردوگاه اصلاح‌طلب عملا از کار افتاده، بار‌ها بر حضور اصلاح‌طلبان و ایجاد فضای رقابتی در انتخابات تاکید کرده است.

به نوشته این روزنامه، حسین کنعانی مقدم، یک چهره‌ «اصول‌گرا، اما منتقد دولت»، گفته است که «مردم تصمیم می‌گیرند چه کسی حذف شود، و اگر بنا است مردم انتخاب کنند خود تشخیص خواهند داد که چه گزینه‌ای بهتر است، ولی اگر بنا است مردم را از حق انتخاب کردن محروم کنیم بحثی دیگر است».

احمد هاشمی‌نژاد نیز با تاکید بر این که «بحث اصلاحات و اصلاح‌طلبان چیزی نیست که از صحنه سیاسی جامعه حذف شود» گفته است که «جریان اصلاحات جریان وسیعی است که از پایگاه بالایی در جامعه برخوردار است و تعبیراتی مبنی بر عدم لزوم حضور اصلاح‌طلبان در جامعه منطقی نیست».

وی که برادر عبدالکریم هاشمی‌نژاد از روحانیان با نفوذ و البته کشته شده در سال‌های نخست انقلاب است، با اشاره به اظهارات احمد جنتی گفته است که «حتی اگر به تعبیر آقایان ۱۴ تا ۱۵ میلیون نفر پایگاه اصلاح‌طلبان در کشور است، پس چطور می‌توان این عده را نادیده گرفت؟»

محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، نیز در واکنش به افزایش تلاش‌ها برای حذف جریان اصلاح‌طلب از عرصه سیاست رسمی کشور، گفته است که «ما با اصلاح‌طلبان در رقابت هستیم، ولی آنها را به دو گروه تقسیم می‌کنیم، یک گروه به بهانه اصلاح‌طلبی همراه فتنه‌گران بودند که آنها دشمن ما هستند و هیچ نظامی برای دشمن خود فرش قرمز پهن نمی‌کند، اما این که هر اصلاح‌طلبی الزاما معاند نظام است، ما این را قبول نداریم».

روزنامه ابتکار همچنین در سرمقاله شنبه خود با عنوان «بودن و نبودن اصلاح‌طلبان، مسئله این است» نوشته است که «جنتی دبیر شورای نگهبان است که مسئولیت احراز صلاحیت‌ها را عهده‌دار است، پس نظر او در حقیقت، معیار برخورد نظام با اصلاح‌طلبان را نشان می‌دهد».

این روزنامه با تاکید بر این که «یکی از تجربه‌های بشر این است که نمی‌توان در آرزوی حذف رقیب بود» نسبت به عواقب اظهارات سران جناح حاکم علیه اصلاح‌طلبان هشدار داده و نوشته است که «سیاست جام حذفی ندارد، مسابقات سیاسی همچون لیگ بر‌تر است که تیم‌ها تلاش خود را صرف صعود به پله بالا‌تر می‌کنند. جام سیاست اگر حذفی شود، جاذبه خود را از دست خواهد داد و میزان مشارکت کاهش پیدا خواهد کرد و به دلیل خشونت‌بار بودن، غیرقابل تحمل و تداوم خواهد شد».

مشاور احمدی‌نژاد: هدف هاشمی رفسنجانی انقلاب دیگری بود

روزنامه تهران امروز اظهارات شدیداللحن غلامحسین الهام، مشاور حقوقی محمود احمدی‌نژاد، علیه اکبر هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد و از قول عضو سابق شورای نگهبان نوشته است که «نباید ظرفیتی که برای کوبیدن فتنه ایجاد شده است جمع شود، چرا که با بایگانی و فراموش کردن آنها تجربه‌ها فراموش شده و فتنه جدید شکل خواهد گرفت».

به نوشته این روزنامه، غلامحسین الهام با این ادعا که «اکبر هاشمی رفسنجانی خط‌دهنده اصلی» اعتراضات پس از انتخابات بوده گفته است که نامه رئیس مجلس خبرگان به رهبر جمهوری اسلامی در آستانه انتخابات «تهدید» و موجب اعتراضات شد و «هدف هاشمی انقلاب دیگری بود».

وی گفته است که «فتنه‌گر‌ها شهر قم را هدف گرفته بودند و از خود آن آقا، یعنی هاشمی خط می‌گرفتند که بروید سراغ مراجع قم و از این طریق پروژه ارتباط با مراجع را هدف گرفتند».

مشاور حقوقی احمدی‌نژاد به طور ضمنی از طرح برکناری اکبر هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان رهبری خبر داده و گفته است که «در مجلس خبرگان خاصه‌الخواص حضور دارند و جایگاه ریاست آن جایگاه والایی است که در گذشته افرادی چون مشکینی در آن حضور داشت و از این رو خبرگان باید بابصیرت آن جایگاه والا را حفظ کنند».

روزنامه ابتکار نیز در همین خصوص خبر داده است که غلامحسین الهام طی سخنانی در «همایش دهه بصیرت» و در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم درباره انتخاب دوباره اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجلس خبرگان در اجلاسیه اسفندماه آینده گفته است که «اگر همه سؤالات در این باره را بپرسید ممکن است که اعضای خبرگان جلسه را تعطیل کرده و آن را به تعویق بیندازند و از این رو اجازه دهید خود خبرگان تصمیم بگیرند».

«هم سعیدلو باخت، هم فوتبال ایران»

روزنامه‌های جام جم، تهران امروز و جهان صنعت ضمن انتشار گزارش‌هایی از «شکست دیپلماسی دولت احمدی‌نژاد در انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا» از اقدام علی سعیدلو، رئیس سازمان تربیت بدنی، به عنوان «شکست» و «خیانت» به فوتبال ایران نام برده‌اند.

روزنامه جام جم در گزارشی با عنوان «سعیدلو در آفساید» نوشته است که «علی سعیدلو، معاون رئیس دولت و رئیس سازمان تربیت بدنی، رای لازم برای حضور در پست نایب رئیسی کنفدراسیون فوتبال آسیا را به‌ دست نیاورد تا یک صفر بزرگ در کارنامه دیپلماسی ورزشی ایران در جریان انتخاباتی که پنج‌شنبه گذشته در هتل شرایتون قطر انجام شد ثبت شود».
این روزنامه نوشته است که «انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا در حالی برگزار شد که کشورهایی چون سری‌لانکا، اردن، نپال، بنگلادش، مالدیو، میانمار، مغولستان، ویتنام، گوام و پاکستان صاحب کرسی شدند، اما ایران با تمام اعتبارش در فوتبال این قاره، نه».

حجت‌الله اکبرآبادی، دبیر گروه ورزشی روزنامه جام جم، نیز طی یادداشتی با تاکید بر این که «هم سعیدلو باخت، هم فوتبال ایران» نوشته است که «خیلی ساده و البته با ندانم‌کاری مسئولان ورزش و فوتبال، در انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا شکست بزرگی خوردیم تا به کلی در تصمیمات فوتبالی قاره محلی از اعراب نداشته باشیم».

وی نوشته است که «علی سعیدلو در رقابت با نماینده نپال بازنده شد، رقابتی که البته بازنده بزرگ‌ترش فوتبال ایران است که با این همه سابقه و پیشینه روشن در فوتبال قاره، صاحب نماینده‌ای در کنفدراسیون فوتبال آسیا نیست و نمی‌تواند در روند تصمیمات فوتبالی آسیا، کوچک‌ترین سهمی داشته باشد».

روزنامه جام جم نوشته است که «اقرار به اشتباه و یک عذرخواهی خشک و خالی، بهترین کاری است که در این مقطع می‌تواند از سوی مسئولان ورزش و فوتبال ایران مورد توجه قرار گیرد».

روزنامه تهران امروز نیز در گزارشی نمره ایران در انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا را به خاطر شکست سعیدلو «صفر» اعلام کرده و نوشته است که «علی سعیدلو، رئیس سازمان تربیت‌بدنی، که کاندیدای پست نایب‌رئیسی در منطقه مرکزی و غرب آسیا بود، در برابر گانش تاپا از نپال مغلوب شد تا دست ایران از کرسی‌های فدراسیون آسیا کوتاه بماند» و «به این ترتیب فوتبال ایران پس از ۱۲ سال جلوس بر کرسی کمیته اجرایی، به دلیل اتخاذ سیاست‌های نادرست و خوش‌بینی مفرط، این صندلی باارزش را از دست داد تا حداقل چهار سال در حسرت آن بسوزد».

محسن فراهانی که از ۱۲ سال پیش سه بار در انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان عضو کمیته اجرایی کنفدراسیون آسیا برگزیده شده بود از نخسین روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد ۸۸ برای ماه‌ها بازداشت شد، و چندی پیش نیز طی نامه‌ای از زندان به رئیس کنفدراسیون فوتبال اعلام کرد که از سمت خود استعفا می‌دهد.

روزنامه تهران امروز همچنین در سرمقاله ۱۸ دی‌ماه خود با عنوان «شکستن [کشیدن] دندان طمع» نوشته است که «فوتبال ایران در آستانه جام ملت‌ها از بی‌تدبیری مدیرانش ضربه سختی خورد، اما از این پس باید در انتظار نمایشی دیگر در میدان دوحه نشست» و دید که «تیم ملی ایران با امید و البته حسرتی ۳۵ ساله که بر دوش بازیکنان و هواداران سنگینی می‌کند در جام ملت‌ها چه‌ خواهد کرد؟»

روزنامه جهان صنعت با تاکید بر این که «همه کشور‌ها صاحب کرسی شدند، جز ایران» از قول محمد دادکان خطاب به علی کفاسشیان و علی سعیدلو، روسای فدراسیون فوتبال و سازمان تربیت بدنی، نوشته است که «این خیانت تا ابد بر پیشانی‌تان می‌ماند».

دادکان که خود پیشتر رئیس فدراسیون فوتبال ایران بود با تاکید بر این که «اصلا مگر سعیدلو کجای فوتبال این کشور است که حالا بیاید نایب رئیس فوتبال غرب آسیا شود» گفته است که «از تمام مسئولان، پیش‌کسوتان، معلمان و دانشگاهیان کشور می‌خواهم وارد این بحث شوند و نگذارند که پست‌هایی را که در این چند سال در صحنه بین‌المللی برای ایران به دست آمده از دست برود».

نیروی انتظامی «برگزاری هر نوع میهمانی مختلط» را جرم اعلام کرد

اغلب روزنامه‌ها و از جمله روزنامه کیهان در شماره شنبه خبر داده‌اند که فرمانده پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ «برگزاری هر نوع میهمانی مختلط» را «جرم» اعلام کرده است.

به نوشته این روزنامه، علیرضا محرابی با اعلام خبر «متلاشی کردن ۵ مهمانی» در شمال تهران گفته است که «هر نوع میهمانی مختلط جرم است» و «نیروی انتظامی با این گونه مجالس که در آن حد و حدود شرعی را رعایت نمی‌کنند برخورد می‌کند».

این مقام نیروی انتظامی علت هجوم ماموران به این مهمانی‌ها را «مختلط بودن مهمانی» عنوان کرده و گفته «عمدتا مشروبات الکلی هم در چنین میهمانی‌هایی کشف می‌شود».

روزنامه جام جم نیز همزمان از قول فرمانده کل نیروی انتظامی نوشته است که «پلیس‌های خلافکار در ۳ موضوع «رشوه»، «نظر سوء ناموسی در محل کار» و «همکاری با مجرمان» بدون ملاحظه از این نیرو اخراج می‌شوند».

اسماعیل احمدی مقدم در عین حال گفته است که برای «گسترش تدین در نیروی انتظامی» از روش «جذب نیروهای متدین» استفاده کرده و گفته است که «حدود ۹۵ درصد از ورودی‌های پلیس را بسیجیان و خانواده‌های شهیدان و جانبازان تشکیل می‌دهند که ۷۵ درصد از این افراد جزء بسیجیان فعال هستند و ۵ درصد بقیه از طریق کنکور جذب می‌شوند».

فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر این که «رشوه‌گیری ولو ۵ هزار تومان برای یک بار، نظر سوء ناموسی در محیط کار و همکاری با مجرمان» سه موضوعی هستند که موجب اخراج ماموران خطاکار می‌شود.
XS
SM
MD
LG