لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

روزنامه‌های شنبه ۱۱ دی‌ماه ۱۳۸۹


شماری از روزنامه‌های شنبه به مناسبت آغاز سال ۲۰۱۱ گزارش‌هایی از رویدادهای جهانی و نیز مناسبات جمهوری اسلامی با سایر کشورها منتشر کرده‌اند و البته از سال ۲۰۱۰ با عناوینی چون «سخت‌ترین سال در پرونده هسته‌ای»، «سال چرخش روسی» و «سال پرچالش در مناسبات با اتحادیه اروپا» برای حکومت مستقر در ایران یاد کرده‌اند.

«اوج گرفتن تهاجم مقامات جناح حاکم به موسوی، کروبی، خاتمی و جنبش سبز» و تداوم «واکنش ‌دولتی‌ها علیه دیدار محمد خاتمی و اصلاح‌طلبان مجلس»، «شکست پروژه تبلیغاتی احيای نسل ببر مازندران» و «دورخيز سينمایی دولت، برای كم كردن اثرگذاری خانه سينما» نیز در شمار عناوین اصلی روزنامه‌های ۱۱ دی‌ماه ایران است.

«سال ۲۰۱۰، سخت‌ترین سال برای جمهوری اسلامی در پرونده هسته‌ای»

روزنامه‌های جهان صنعت و تهران امروز به مناسبت آغاز سال ۲۰۱۱ عکس‌ها و گزارش‌هایی در صفحه نخست و نیز صفحه‌های میانی شماره شنبه منتشر کرده‌اند.

روزنامه جهان صنعت با مروری بر رویدادهای سال ۲۰۱۰، از این سال به عنوان سال «اعتصاب و اعتراض» نام برده و نوشته است که «هیجان اقتصادی در سال ۲۰۱۱ ادامه خواهد یافت».

این روزنامه البته تاکید کرده است که برخی کارشناسان اقتصادی سال ۲۰۱۱ را سال پررونقی برای بازارهای مالی و مواد خام پیش‌بینی کرده‌اند.

روزنامه تهران امروز نیز در چند گزارش به مرور رویدادهای سال ۲۰۱۰ پرداخته و آن را «خشم طبيعت هياهوي امپرياليسم» نام داده است.

این روزنامه با اشاره به این که «سال ۲۰۱۰ سالی ويژه از لحاظ فجايع زيست‌محيطي بود كه دامن‌گير كشورمان نيز شد» نوشته است که «آتش‌سوزی‌‌هاي گسترده در جنگل‌های روسيه، ايران و حتي حيفا در اسرائیل به تعبير نشريه نشنال جئوگرافیک به نوعي به هم پيوسته و نشانگر تغييرات مخرب آب و هوايي‌اند» و «به اين موارد بايد زلزله ويرانگر هایيتی و فوران آتش‌فشان ايسلند را نيز اضافه كرد».

تهران امروز نوشته است که در آسیا «شاید خوشبخت‌ترين بازيگر در سال ۲۰۱۰ هند باشد»، چرا که «در فاصله كمتر از دو ماه بين ماه‌هاي اكتبر و دسامبر پنج رهبر جهان، آمريكا، چين، روسيه، فرانسه و بريتانيا كه كرسي دائم در شوراي امنيت دارند يعني اوباما، تائو، مدودف، ساركوزي و كامرون از هند بازديد كردند و اين نيست جز افزايش اهميت كارت هند در معادلات بين‌المللی».

این روزنامه با اشاره به این که در «شرق آسیا، كره شمالي كماكان به تنش‌زايي ادامه مي‌دهد» نوشته است که «لبنان كماكان مسئله اول خاورميانه است» و همگان در انتظار صدور رای دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری هستند.

تهران امروز همچنین نوشته است که در سال ۲۰۱۰ «تحريم‌هاي يك‌جانبه آمريكا و متحدانش عليه برنامه هسته‌اي جمهوری اسلامی در كنار قطعنامه تحريمی ۱۹۲۹ شايان توجه‌اند كه سخت‌ترين سال را در پرونده هسته‌اي برای ایران رقم زدند».

این روزنامه در گزارشی با تیتر «ابرهای سياه در آسمان روابط ايران - اروپا» نوشته است که «سال ۲۰۱۰ ميلادی يكی از پرتنش‌ترين سال‌های روابط ايران و اروپا بود. جایی كه چالش‌هاي پرونده هسته‌اي ايران و پيامدهاي حوادث بعد از انتخابات يكی از بحراني‌ترين دوره‌هاي روابط ايران و اروپا را شكل داد».

تهران امروز «رويكرد سخت‌گيرانه كشورهای اروپایی به‌ويژه فرانسه و انگلستان در پرونده هسته‌ای ايران و تحريم‌هاي صورت گرفته عليه جمهوری اسلامی» را «راديكاليسم اروپایی» نام نهاده و نوشته است که «بسياری از كارشناسان اعتقاد دارند كه كشورهای اروپايي بر عكس دوره‌های قبلي رويكرد تندتری نسبت به آمريكایی‌ها دارند».

این روزنامه با تاکید بر این که «بحران تهران- لندن» نیز در سال ۲۰۱۰ تشدید شده، دلیل آن را افزایش تحرکات انگلیس ارزیابی کرده و نوشته است آن چه مقامات جمهوری اسلامی را نگران کرده این است که انگلیسی‌ها در تحرکات خود «جبهه نخست با محوريت حقوق بشر» و «جبهه دوم پرونده هسته‌ای» علیه جمهوری اسلامی سخت‌گیری می‌کنند.

تهران امروز «چرخش روسی عليه ايران» را یکی از مهم‌ترین رویدادهای سال ۲۰۱۰ توصیف کرده و نوشته است که «چرخش مسكو به سمت غرب از زماني شتاب گرفت كه باراک اوباما براي جلب اعتماد روس‌ها از طرح سپر دفاع ضدموشكي در چک و لهستان منصرف شد و اين چرخش به حدي رسيد كه روسيه خود به يكي از مدافعان اصلي تحريم عليه ايران تبديل شد و به‌خصوص ديميتري مدودف، رئيس‌جمهور اين كشور، در سال اخير اظهارات تندي را عليه جمهوری اسلامی بیان کرده است».

اوج گرفتن تهاجم مقامات جناح حاکم به موسوی، کروبی، خاتمی و جنبش سبز

روزنامه‌های کیهان، رسالت، جام جم، و نیز روزنامه ایران که ارگان مطبوعاتی دولت احمدی‌نژاد است به طور همزمان اظهارات شدیداللحن چهره‌های جناح حاکم به میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی و جنبش سبز را به عنوان تیتر نخست منتشر کرده‌اند.

روزنامه کیهان در تیتر یک شماره شنبه اظهارات عباس جعفري دولت‌آبادی دادستان تهران پیش از خطبه‌های نماز جمعه را منتشر کرده و از قول وی نوشته است که «برخی از سران فتنه برای جمهوری اسلامی شرط و شروط می‌گذارند. بهتر است كه اين افراد از خواب بيدار شوند و حرف‌های يک سال پيش عده‌ای را بلغور نكنند. اين نظام اسلامی است كه برای آنها شرط می‌گذارد و شرط اول نيز محاكمه آنهاست».

عباس جعفری دولت‌آبادی همچنین از «جنبش سبز» به عنوان «گروه جنبش سبز» نام برده و ادعا کرده است که موسوی، کروبی و خاتمی و دیگر رهبران اعتراضات پس از انتخابات «با تاسيس گروه جنبش سبز و ايجاد فتنه‌گری امنيت كشور را برهم زدند».

دادستان تهران به صراحت هدفش از به کار بردن عنوان «گروه جنبش سبز» را نیز بیان کرده و گفته است که «بر اساس قانون مجازات اسلامی، مجازات كسانی كه امنيت كشور را برهم می‌زنند و دسته و گروه درست می‌كنند مجازات بسيار سنگينی است».

عباس جعفری دولت‌آبادی همچنین گفت که «بايد طوری عمل كنيم كه مجالی برای رشد فتنه به دست نيايد و بلكه محاكمه سران فتنه تير خلاص به سوی آنها باشد».

کیهان از قول دادستان تهران با تاکید بر «زندانی بودن بسیاری» از چهره‌های منتقد و معترض نوشته است که «تعدادی از فتنه‌گران محاكمه شدند و بسياری از آنها در زندان به سر می‌برند».

روزنامه رسالت هم از برگزاری جلسه مشترک سخنرانی محمدتقی مصباح یزدی و غلامعلی حداد عادل در قم علیه رهبران اعتراضات پس از انتخابات خبر داده و از قول حداد عادل، پدر عروس آیت‌الله خامنه‌ای، نوشته است که «قوه قضائيه بايد تكليف خود را در مقابل سران فتنه انجام دهد».

روزنامه جام جم وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی علاوه بر انتشار اظهارات دادستان تهران و شماری دیگر از چهره‌های جناح حاکم علیه میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی به نقل از وزیر اطلاعات نوشته است که «دستگيری آرزوی آنهاست و با اين مـوضوع بسيار مدبرانه برخورد شده و عصبانيت سران فتنه از همين است، زيرا آنها در پی قهرمان‌بازی هستند».

روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت، ضمن انتشار اظهارات غلامحسين الهام، مشاور محمود احمدی‌نژاد و عضو شورای نگهبان، مرتضی بختیاری وزیر دادگستری، و احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، علیه معترضان پس از انتخابات، از قول ابراهيم رئيسي، معاون اول قوه قضائيه، نوشته است که «دستگاه قضايي با قاطعيت و بدون اغماض» با رهبران اعتراضات پس از انتخابات «برخورد و آنان را محاكمه مي‌كند».

به نوشته این روزنامه، معاون اول قوه قضائیه در سخنانی در مشهد، اظهارات اخیر آیت‌الله خامنه‌ای علیه رهبران اعتراضات پس از انتخابات را «مستند» محاکمه موسوی، کروبی، خاتمی و دیگر رهبران اعتراضات پس از انتخابات ذکر کرده و گفته است که «مهم‌ترين جنايت سران فتنه آن است كه با ايجاد فتنه بعد از انتخابات جاي پا براي دشمن باز و آنها را براي نيل به اهداف‌شان اميدوار كردند که اين اقدام سران فتنه از ديدگاه مقام رهبری گناهي نابخشودني است و قوه قضائيه با قاطعيت آنان را محاكمه مي‌كند».

واکنش دولتی‌ها به دیدار خاتمی و اصلاح‌طلبان مجلس

روزنامه ابتکار گزارش داده است که واکنش حامیان دولت علیه دیدار هفته گذشته محمدخاتمی و نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی ادامه دارد.

این روزنامه با اشاره به این که محمد خاتمی در آن دیدار سه شرط «آزادی زندانیان سیاسی»، «پای‌بندی مسئولان و مقامات حکومتی به قانون اساسی» و «فراهم آوردن شرایط برگزاری انتخابات آزاد» را به عنوان «کف خواست اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات آتی» اعلام کرده، نوشته است که همین اظهارات خاتمی موجب «واکنش شدید» همه هواداران دولت از حمید رسایی تا احمد خاتمی و تا حسین شریعتمداری و حتی عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، شده است.

به نوشته ابتکار، حامیان احمدی‌نژاد ضمن حمله به خاتمی و نمایندگان مجلس که با وی دیدار کرده‌اند، انواع مختلف اتهامات از «انقلاب مخملی» و «دشمنی با ولایت فقیه» و «رهبری فتنه» را به رئیس جمهور سال‌های ۷۶ تا ۸۴ ایران وارد کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه، مهدی طائب، یکی از روحانیان حامی احمدی‌نژاد، نیز در جمع بسیجیان و هواداران دولت، بزرگ‌ترین اتهام محمد خاتمی را «طرح شعار آزادی» دانسته و خطاب به رئیس جمهور دوره اصلاحات گفته است که «بهتر است مقداري فكر كنی، يادت رفته شعار آزادی را مطرح ‌كردی».

روزنامه ابتکار همچنین در سرمقاله ۱۱ دی‌ماه خود با عنوان «انتخابات آينده و سرنوشت گروه‌های سياسی» نوشته است که «اسفند سال ۱۳۹۰ ايران شاهد برگزاري انتخابات دوره نهم مجلس شوراي اسلامی است» و «اهميت اين انتخابات چنان است که می‌‌توان آن را يکي ديگر از بزنگاه‌هاي تاريخی تغييرات بنیادی در طيف‌بندی نيروهاي سياسي تفسير کرد».

سرمقاله‌نویس این روزنامه با یادآوری اين که «آينده گروه‌هاي سياسي به متغيرهاي زيادي بستگي دارد و با نگاه به صحنه سياسي امروز جامعه ايران پيش‌بيني آينده را مشکل مي‌کند» تاکید کرده است که «شواهد موجود نمايي کلي از آينده را ترسيم مي‌کند، دلايل زيادي براي اين نمايه مي‌توان بيان کرد» و اول این که «شايد اين انتخابات اولين انتخاباتي باشد که بدون حضور پای ثابت انتخابات سی سال گذشته يعنی اصلاح‌طلبان و گروه‌های چپ برگزار خواهد شد».

«شکست پروژه تبلیغاتی احيای نسل ببر مازندران»

روزنامه خراسان طی یادداشتی درباره «شکست پروژه احياي نسل ببر مازندران با مرگ ببر سیبری در باغ وحش ارم تهران» نوشته است که «خبر خيلي کوتاه بود و مثل پتکی بر سر طرفداران محيط زيست و طبيعت دوستان فرود آمد: ببر سيبري در باغ وحش ارم جان باخت».

این روزنامه نوشته است که «معاون محيط طبيعي و تنوع زيستی سازمان حفاظت محيط زيست با تاييد اين خبر، علت مرگ ببر نر را ابتلا به بيماري مشمشه اعلام کرده» و با مروری بر هفت ماه گذشته یادآوری کرده است که «روز جمعه سوم ارديبهشت‌ماه سال ۸۹ طی مراسم پر سروصدايي دو ببر سيبري که ادعا مي‌شد زنده‌گيري شده‌اند از روسيه وارد ايران شدند تا با آماده شدن ميانکاله، نسل ببر مازندران احيا شود»، اما «جالب اينجاست که مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست پيش از ورود اين دو ببر حتي زيستگاه مناسب را براي ورود اين جانوران تنومند آماده نکرده بودند، درحالی که کارشناسان هشدار داده بودند علت نابودي ببر مازندران تخريب زيستگاه طبيعي اين جانور زيبا و منحصر به فرد بوده است».

ابتکار با اشاره به این که «روس‌ها در مقابل دو ببر تحويل شده به ايران، يک جفت پلنگ ايراني را که از جمله حيوانات در حال انقراض هستند و از طبيعت زنده‌گيري شده بودند تحويل گرفتند» نوشته است که «معلوم نيست در حالي که زيستگاه هنوز هم احيا نشده است، چرا مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست اقدام به مبادله اين جانوران با دو پلنگ ايراني کردند».

این روزنامه با تاکید بر این که «پروژه احياي ببر مازندران صرفا يک نمايش تبليغاتي بود تا حرکتي کارشناسي و ريشه‌دار براي احياي يکي از گونه‌هاي منقرض شده جانوري در ايران و نتيجه اين حرکت بي‌برنامه آن شد که ببر نر سيبري مرد» به قرارداد معاوضه چهار پلنگ ایرانی با چهار ببر سیبری دیگر اشاره کرده و نوشته است که «اگر قرار است ببرهاي بعدی نيز به سرنوشت اين ببر نگون‌بخت دچار شوند، همان بهتر که ما ببري نداشته باشيم».

«دورخيز سينمایی دولت» برای كم كردن اثرگذاری خانه سينما

روزنامه تهران امروز گزارشی از «دورخيز سينمایی دولت» منتشر کرده و نوشته است که «شوراي عالي سينما با حضور محمود احمدی‌نژاد و مشایی و بدون اعضای خانه سينما تشكيل شد».

این روزنامه خبر داده است که «پنج‌شنبه گذشته وعده قديمي شمقدري مبني بر تشكيل شوراي ‌عالي سينما آن هم با حضور بالاترين مقامات اجرایی» تشکیل شده و نوشته است که «به نظر مي‌رسد تشكيل شوراي عالي سينما به رياست احمدی‌نژاد حركت عملي دولت براي كم كردن اثرگذاری "خانه سينما" در فعل و انفعالات آينده سينماي كشور است، به‌خصوص كه از اعضاي هيئت مديره خانه سينما براي حضور در اين جلسه دعوتي به عمل نيامده بود».

تهران امروز درباره «تركيب اعضاي شوراي عالي سينما» نوشته است که «جواد شمقدري، معاونت سينمایی وزارت ارشاد اسلامی، حسيني، وزير ارشاد اسلامی، اسفندیار مشايی، نماينده ‌رئيس ‌دولت، حجت‌الاسلام خاموشی، رئيس سازمان تبليغات اسلامی، عزت‌الله ضرغامی، رئيس صداوسيما، از اعضای قطعی این شورا هستند و به عنوان نماينده صنوف سينمايي هم در اولين جلسه شوراي عالي سينما «محسن علي‌اكبری، داوود ميرباقری، شهريار بحرانی، احمد نجفی، جمال شورجه و مسعود ده‌نمكی در این جلسه شرکت کرده‌اند».

به نوشته این روزنامه، «جلسه دولت برای تشکیل شورای عالی سینما» در حالي برگزار شده است كه «هيچ نماينده‌اي از هيئت مديره خانه سينما كه نمايندگي ۲۹ صنف را برعهده دارد در اين جلسه حاضر نبودند»، و فرهاد توحيدی، رئيس هيئت مديره و سخنگوي هيئت مديره خانه سينما، اعلام کرده است که «نه تنها از هيئت مديره خانه سينما براي شركت در اين جلسه دعوت نشده بود، بلكه خود من و اعضاي هيئت مديره نيز در جريان برگزاري اين جلسه قرار نگرفته بودند».
XS
SM
MD
LG