لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

روزنامه‌های سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۹


روزنامه‌های سه‌شنبه ایران همچنان «واکنش مقام‌های حکومتی به اعتراضات ۲۵ بهمن و یکم اسفند سبز‌ها» را منتشر کرده و همچنین اظهارات صادق لاریجانی مبنی بر «مجازات قاطع» مخالفان را مورد توجه قرار داده‌اند.

روزنامه‌ها همچنین خبر داده‌اند که سیف‌الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی، رهبر لیبی، هم مخالفان پدرش را «اراذل و اوباش، گروهک و معتاد» خوانده است.

ارائه «لایحه بودجه با ۷۵ روز تاخیر و ۴۶ درصد افزایش، از سوی دولت به مجلس، «اعلام رسمی طرح تفکیک جنسیتی در بیمارستان‌ها» و همچنین «بی‌اعتنایی وزیر ارتباطات درباره اختلال در اینترنت در ایران» از جمله دیگر عناوین روزنامه‌های سوم اسفند است.

ادامه واکنش حکومتی به اعتراضات ۲۵ بهمن و یکم اسفند سبز‌ها

روزنامه‌های کیهان و دنیای اقتصاد واکنش مقام‌های حکومتی به راهپیمایی و تجمع‌های اعتراض‌آمیز سبز‌ها در ۲۵ بهمن و یکم اسفندماه را منتشر کرده‌اند.

روزنامه کیهان خبر داده است که رئیس قوه قضائیه در واکنش به تجمعات اعتراض‌آمیز سبز‌ها در ۲۵ بهمن و یکم اسفند گفته است که علاوه بر حصر و زندان خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز را «محاکمه و مجازات می‌کنیم».

به نوشته این روزنامه، صادق لاریجانی در جمع مقام‌های قضایی کسانی را که به گفته وی «با اطلاعیه‌پراکنی‌هایی که کردند، با سخنانی که اذناب‌شان در داخل و خارج کشور مطرح کردند، حرکت‌های آیت‌الله خمینی» و «بعد هم رهبری‌های مقام رهبری را زیر سؤال بردند» تهدید به «برخورد قاطع» کرده و گفته است که آن‌ها «بدانند که این صبر و تحمل نظام حتماً حدی دارد و لذا از حد که گذشت پاسخ روشن است».

صادق لاریجانی چند روز پس از بازداشت و حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی همچنین گفته است که قوه قضائیه «برای حفظ انقلاب» رهبران جنبش سبز و دیگر مخالفان را «محاکمه و مجازات می‌کند».

کیهان همزمان از قول کمیل باقر‌زاده، یک روحانی وابسته به جناح حاکم، مدعی شده است که «کمترین مجازات» برای میرحسین موسوی و مهدی کروبی به اتهام «محاربه، خروج از ولایت امام عادل و افساد فی‌الارض اعدام است».

این روزنامه که تحت نظر نماینده آیت‌الله خامنه‌ای منتشر می‌شود، همه مخالفان رهبر فعلی جمهوری اسلامی را «دشمن» معرفی کرده و نوشته است که «در یک حکم کلی هر فردی در جبهه انقلاب و ولایت قرار ندارد، قطعا دشمن محسوب می‌شود».

روزنامه دنیای اقتصاد نیز واکنش مقام‌های نیروی انتظامی به تجمع‌های اعتراض‌آمیز سبز‌ها طی روز یک‌شنبه در تهران و دیگر شهر‌ها را مورد توجه قرار داده و نوشته است که «فرماندهان انتظامی در واکنش به تجمعات روز یک‌شنبه یکم اسفند، اوضاع امنیتی تهران را عادی توصیف کرده و تاکید کردند که درگیری در سطح شهر رخ نداد».

به نوشته این روزنامه، «مقام‌های انتظامی و وزارت کشور، همچنین کشته شدن یک نفر در میدان هفت تیر تهران را تکذیب کرده» و اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، ادعا کرده است که «دشمنان در پی مشابه‌سازی حوادث مصر و تونس در کشور هستند».

از سوی دیگر و در حالی که رسانه‌های نزدیک به جنبش سبز خبر داده‌اند که ماموران در جریان سرکوب تجمعات اعتراض‌آمیز روز یک‌شنبه در شیراز، «حامد نورمحمدی دانشجوی رشته زیست‌شناسی دانشگاه شیراز» را روی پل عابر مقابل این دانشگاه دستگیر کرده و پس از ضرب و شتم، با پرت کردن از روی پل او را کشته‌اند، روزنامه کیهان با ۳ روز تاخیر از قول رئیس دانشگاه شیراز ادعا کرده است که «این دانشجو بر اثر تصادف رانندگی کشته شده» و «راننده در تماس رئیس دانشگاه شیراز» گفته است که «نتوانستم خودروی خود را به خوبی کنترل کنم و به همین دلیل با این دانشجو تصادف کردم».

لایحه بودجه با ۷۵ روز تاخیر و ۴۶ درصد افزایش به مجلس ارائه شد

روزنامه‌های جمهوری اسلامی، تهران امروز، و جام جم خبر داده‌اند که «دولت احمدی‌نژاد با ۷۵ روز تاخیر لایحه بودجه سال ۹۰ را با افزایس ۴۶ درصدی نسبت به سال ۸۹ به مجلس ارائه کرده است».

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، محمود احمدی‌نژاد در حین ارائه لایحه بودجه و به رغم تاخیر بیش از ۷۵ روزه خود و دولتش به اعضای مجلس گفت که «عید نوروز بدون تصویب بودجه به خانه نروید».

این روزنامه «حجم لایحه بودجه سال ۹۰» را «حدود ۵۳۹ هزار میلیارد تومان» اعلام کرده و نوشته است که «از این رقم بودجه، ۱۷۶ هزار و ۹۹۳ میلیارد تومان به بودجه عمومی دولت مربوط می‌شود» و «حدود ۳۶۲ هزار میلیارد تومان نیز بودجه برای شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت در نظر گرفته شده است».

روزنامه تهران امروز نیز با تیتر «دولت پس از دو ماه تاخیر بودجه ۵۳۹ میلیارد دلاری سال ۹۰ را تحویل مجلس داد» نوشته است که به این ترتیب «ماراتن پرفشار بررسی بودجه آغاز شده است».

این روزنامه با اشاره به این که «احمدی‌نژاد به هنگام ارائه لایحه بودجه به زبان طنز و مطایبه از نمایندگان مجلس خواست تا کار بررسی و تصویب لایحه بودجه را تا پایان سال جاری انجام دهند» نوشته است که به رغم آن که این خواسته «با همراهی علی لاریجانی، رئیس مجلس هم مواجه شد، اما خواسته احمدی‌نژاد و توصیه لاریجانی عملی نیست، چرا که به گفته نمایندگان حداقل فرصت و زمان برای بررسی و تصویب لایحه ۴۵ روز است».

تهران امروز همچنین از قول علی مطهری نوشته است که «به اعتقاد من مجلس باید به صورت طبیعی بودجه را تصویب کند تا دقت به کیفیت کار نیز پایین نیاید و به علاوه دولت هم یک بار تنبیه شود برای این که این کار را تکرار نکند و بداند زمانی که بودجه را دیر به مجلس ارائه دهد، بودجه به صورت دو دوازدهم یا سه دوازدهم تصویب می‌کنند».

روزنامه جام جم نیز تاکید کرده است که «حجم بودجه سال آینده کل کشور، ۴۶ درصد افزایش پیدا کرده است».

روزنامه آرمان اما خبر داده است که روز دوشنبه «گزارشی با مهر محرمانه در کازیه نمایندگان قرار گرفت که ارسال‌کننده‌اش دیوان محاسبات بود».

آرمان نوشته است که «این گزارش محرمانه مربوط به تفریغ بودجه سال ۸۹ است که پیش از ارائه لایحه بودجه ۹۰ در اختیار نمایندگان قرار گرفته است. اگرچه بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، گزارشات دیوان محاسبات باید انتشار عمومی بیابد، اما این گزارش با مهر محرمانه به مجلس آمد تا نمایندگان از انتشار آن ممنوع شوند».

پسر قذافی مخالفان پدرش را «اراذل و اوباش، گروهک و معتاد» خواند

رویدادهای لیبی، به ویژه حمله شدید نیروهای تحت امر معمر قذافی به مخالفان در شماره سه‌شنبه روزنامه‌های جمهوری اسلامی و خراسان بازتاب داشته است.

روزنامه جمهوری اسلامی در خبری با تیتر «دیکتاتور لیبی به ونزوئلا گریخت» نوشته است که «به دنبال اوج‌گیری قیام خشمگینانه مردم لیبی علیه دیکتاتور این کشور، خبر‌ها از فرار معمر قذافی به ونزوئلا حکایت دارد» و همزمان «شبکه‌های تلویزیونی عرب نیز از بمباران معترضین لیبی توسط جنگنده‌های این کشور خبر داده‌اند».

این روزنامه همچنین «هشدار پسر قذافی به مردم این کشور» را مورد توجه قرار داده و نوشته است که «سیف‌الاسلام قذافی ملت لیبی را تهدید کرد که دو راه حل پیش رو دارند: یا موافقت با مذاکره ملی یا استفاده از سلاح و جنگ داخلی».

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، سیف‌الاسلام قذافی پسر معمر قذافی نیز ادعا کرده است که «تا آخرین لحظه و تا آخرین نیرویی که داریم به مبارزه ادامه خواهیم داد» و «هرگز شبکه‌هایی مانند الجزیره، العربیه یا بی‌بی‌سی به ما نخواهند خندید».

پسر معمر قذافی نیز مخالفان را به مانند سایر حکومت‌های دیکتاتوری مستقر در خاورمیانه «اراذل و اوباش، گروهک و معتاد» خوانده و گفته است که «ما هزاران جوان را آموزش دادیم و در لیبی زندگی خواهیم کرد و در لیبی خواهیم مرد و از یک وجب از خاک لیبی چشم‌پوشی نمی‌کنیم و هرگز آن را به سران گروهک‌ها، اراذل و اوباش و معتادان نخواهیم داد».

روزنامه خراسان در تیتر نخست خود گزارشی از «کشتار بی‌رحمانه مردم لیبی در آخرین روزهای قذافی» منتشر کرده و نوشته است که «درگیری میان مخالفان و نظامیان حامی معمر قذافی، رهبر لیبی، روز یک‌شنبه به طرابلس، پایتخت این کشور کشیده شد و قذافی سعی می‌کند تا اعتراضات رو به گسترش علیه حکومت ۴۰ ساله خود را در هم بشکند».

این روزنامه با اشاره به این که «معترضان در طرابلس، پایتخت لیبی، به ساختمان‌های رادیو و تلویزیون دولتی این کشور حمله برده و ساختمان‌های شعبه‌های مختلفی از «کمیته خلق» را که نهاد اصلی دولتی در این کشور است به آتش کشیده‌اند» نوشته است که «جوانان مخالف رژیم قذافی در شهر بنغازی سوار بر تانک‌ها در خیابان‌های این شهر تردد می‌کنند، بسیاری از افسران پلیس به مردم پیوستند و مراکز پلیس تعطیل شده» و «قبایل بزرگ لیبی به مخالفان پیوسته و مخالفان کنترل کامل شهر البیضاء را هم در دست گرفته‌اند».

«اجرای طرح تفکیک جنسیتی در بیمارستان‌ها»

روزنامه خراسان اظهارات وزیر بهداشت درباره گسترش تفکیک جنسیتی به بیمارستان‌ها را در شماره سه‌شنبه خود منتشر کرده است.

به نوشته این روزنامه، مرضیه وحید دستجردی با اعلام این که «چند بیمارستان خاص زنان در حال ساخت است» ادعا کرده است که «چون هم مردان و هم زنان خواهان تفکیک جنسیتی بیمارستان‌ها هستند، این مهم در کشور در حال تحقق است».

روزنامه خراسان خبر داده است که وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد خبر رسمی اجرای تفکیک جنسیتی در بیمارستان‌ها را طی دیداری با «عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان» اعلام کرده و گفته است که علاوه بر «نوید ساخت چند بیمارستان اختصاصی زنان در تهران»، وزارت بهداشت شورایی به نام «شورای عالی اخلاق پزشکی» را نیز تشکیل داده است.

پاسخ وزیر ارتباطات درباره اختلال در اینترنت: «اتفاق خاصی نیفتاده»

روزنامه جهان صنعت واکنش وزیر ارتباطات به قطع، اختلال و پایین بودن «سرعت اینترنت در روزهای جاری» را مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته است که «اتفاق خاصی نیفتاده است».

به گزارش این روزنامه، رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات درباره اختلال و سرعت پایین اینترنت در روزهای اخیر گفته است که «به طور دایم در حال رصد کردن هستیم، اتفاق خاصی از نظر پهنای باند ورودی به کشور رخ نداده است و خدمات به طور کامل ارایه می‌شود».

وزیر ارتباطات مدعی شده است که «این قطعی‌ها و اختلال‌ها عادی است» و «اتفاق خاصی نیفتاده و هیچ مشکلی نداریم‌» و در عین حال گفته است که «این احتمال را باید داد که افزایش تقاضا موجب شده باشد برخی شرکت‌ها بیش از ظرفیت خود اشتراک ارایه کنند».

تقی‌پور همچنین وعده داده است که «برای فراهم کردن شرایط مناسب کاربران، اینترنت افزایش ظرفیت داده شود و این خدمات در اختیار استان‌ها نیز قرار گیرد».

از زمان برگزاری راهپیمایی سبز‌ها در ۲۵ بهمن تاکنون «قطعی، اختلال و کاهش سرعت اینترنت» در مناطق مختلف ایران ادامه دارد و حتی سه روز پیش، بهمن اسماعیل‌زاده مدیرعامل شرکت مخابرات آذربایجان غربی با تائید قطعی کامل اینترنت در مناطق شمال غربی و غرب کشور و اختلال در برخی مناطق دیگر گفت که «قطع شدن اینترنت منطقه شمال و شمال‌غرب کشور در کنار سرعت پایین و قطع و وصلی‌های همیشگی اینترنت، بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با این حوزه را مختل کرد».

این مقام دولتی البته درباره دلیل قطع اینترنت مدعی شد که «در اثر عدم رعایت نکات ایمنی و انجام حفاری در مسیر اصلی، فیبر نوری کرج به تهران آسیب دیده و اینترنت منطقه شمال‌غرب کشور قطع شده» و گفت که علاوه بر قطع اینترنت در آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، اینترنت در استان‌های کردستان و کرمانشاه به ویژه «شهرهای سنندج و سقز» نیز قطع یا مختل شده است.
XS
SM
MD
LG