لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

بازار پرنوسان طلا، دستخوش نگرانی از آینده اقتصادی و سیاسی


روز سه‌شنبه، ۱۵ شهریورماه، رکوردشکنی در بازار جهانی طلا، رکوردها در قیمت طلا و سکه‌فروشان ایران را نیز جابه‌جا کرد.

در حالی که قیمت هر اونس طلا در بازار لندن مرز ۱۹۲۰ دلار را هم گذراند، قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید در بازارهای ایران در یک قدمی ۶۰۰ هزار تومان ایستاد و قیمت هر مثقال طلای ۱۸ عیار، رکورد بی‌سابقه ۲۶۰ هزار تومان را شکست.

گزارش آرش حسن‌نیا از افزایش چشمگیر قیمت طلا در ایران و جهان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:58 0:00
لینک مستقیم


«این دیگر حباب قیمتی نیست، واقعیت بازار است.»

این را مارک فیبر از تحلیل‌گران بازار طلا به خبرگزاری بلومبرگ می‌گوید تا رکوردشکنی بازار طلا را توجیه کند. اما هنوز چند دقیقه‌ای از گفتن این جمله نگذشته بود که قیمت هر اونس طلا از رکورد ۱۹۲۰ دلاری به ۱۸۵۸ دلار سقوط کرد.

اما به‌رغم این سقوط قیمت‌ها، نشانه‌هایی از بازارهای مختلف جهانی در دست است که سرمایه‌گذاران را ناگزیر می‌کند تا این تحلیل را بپذیرند که این روز‌ها طلا مطمئن‌ترین حوزه برای سرمایه‌گذاری است. افت شاخص‌های سهام اروپایی یک روز پس از نشست بی‌نتیجه مدیران بانک‌های اروپایی فرصت مناسبی بود تا قیمت در بازار طلا به شکلی افسارگسیخته افزایش یابد.

جوزف آکرمن، مدیرعامل دویچه بانک آلمان، پس از نشست مدیران بانکی اروپا در برابر دوربین‌های تلویزیونی نتایج این نشست را چنین توضیح داد: «آخرین پیشنهادات مربوط به کمک‌های سیستم بانکی اروپا به اقتصاد حوزه یورو مفید تشخیص داده نشد و مورد تایید قرار نگرفت. مسئله بانک‌ها مسئله اتخاذ رویکردی درست است. بسیاری از بانک‌های اروپایی اگر بخواهند در برابر اوراق قرضه دولتی برپایه نوسانات بازار عمل کنند قادر به ادامه کار نخواهند بود.»

قیمت طلا در بازارهای جهانی در میانه روز کاری سه‌شنبه باز هم افزایش یافت. افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و رسیدن به محدوده نوسان هر اونس طلا به ۱۹۰۰ دلار، بازارهای داخل ایران را نیز متاثر کرد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار روز سه‌شنبه در بازارهای ایران مرز ۵۶ هزار تومان را شکست و قیمت هر قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی طرح قدیم از ۶۰۰ هزار تومان نیز فرا‌تر رفت.

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ایران، در گفت‌و‌گو با رادیو ایران افزایش قیمت طلای جهانی را به بحران بدهی‌ها در اروپا نسبت داده و حتی پیش‌بینی می‌کند که قیمت در بازار طلا باز هم افزایش یابد.

وی می‌گوید: «‌شوکی که به اقتصاد دنیا وارد شد اول به بورس‌های جهان سرایت کرد. تزلزل بازارهای مالی و کاهش ارزش سهام بسیاری از سرمایه‌گذاران را به سمت خرید طلا هدایت کرد. از طرفی وضعیت رکود اقتصادی حوزه یورو و همچنین شکنندگی اقتصاد آمریکا باعث شد یک‌باره سرمایه‌گذاران به سمت خرید طلا میل پیدا کنند و همین افزایش تقاضا و سرمایه‌گذاری روی طلا باعث شد طلا افزایش قیمت پیدا کند. ادامه رکود اقتصادی در روز‌ها و هفته‌ها و ماه‌های آینده باعث می‌شود فشار تورمی روی کشورهای در حال توسعه افزایش یابد و همین فشار تورمی باز هم قیمت طلا را در حالت صعود قرار داده و پیش‌بینی شده به زودی قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به دو هزار دلار هم برسد».

رابرت زولیک، رئیس بانک جهانی، نیز وخامت اوضاع اقتصادی اروپا را تایید کرده و نسبت به آینده اقتصادی حوزه یورو ابراز نگرانی کرده است.

او گفت: «‌اعتقاد ندارم ایالات متحده و جهان در رکود اقتصادی فرو رفته‌اند، اما درجه بالایی از عدم قطعیت وجود دارد. فکر می‌کنم در مورد اقتصاد ایالات متحده به احتمال زیاد می‌توانیم نشانه‌هایی از رشد آرام را شاهد باشیم. اما آن چه من و دیگران از جمله کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول، را نگران کرده اتفاقات مهمی است که در حوزه اقتصاد یورو در جریان است و موج آثار آن می‌تواند سراسر جهان را دربرگیرد.»

اما بحران بدهی‌ها و نگرانی از آینده اقتصادی اروپا و روی آوردن سرمایه‌گذاران به بازار مطمئن طلا تنها عامل افزایش قیمت‌ها در این بازار نیست. رویکرد بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف برای تبدیل ذخایر ارزی خود به طلا نیز در رشد قیمتی این فلز گران‌بها بی‌تاثیر نبوده است.

کمی پیشتر بانک مرکزی کره جنوبی از روی آوردن این بانک به خرید طلا در بازارهای جهانی خبر داد که عاملی برای افزایش قیمت‌ها شد. بانک مرکزی کره جنوبی در این چند هفته بیش از ۲۵ تن طلا خریداری کرده است.

ضمن آن که تحلیل‌گران بازار طلا، شکست روز یک‌شنبه حزب آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در انتخابات محلی را دلیل اصلی وارد آمدن شوک به بازار طلا در روز سه‌شنبه می‌دانند که البته با آینده اقتصادی اروپا در ارتباط است.
XS
SM
MD
LG