لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

خامنه‌ای: نیت آمریکا عوض نشده است


آیت‌الله علی خامنه‌ای در دیدار با دانشجویان و دانش‌آموزان در آستانه روز ۱۳ آبان
آیت‌الله علی خامنه‌ای در دیدار با دانشجویان و دانش‌آموزان در آستانه روز ۱۳ آبان
رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در مراسمی به مناسبت روز ۱۳ آبان آمریکا را به تهدید و توطئه «بر ضد ملت ایران و نظام اسلامی» متهم و اشاره کرد که «نیت آنها عوض نشده است».

خبرگزاری‌های خارجی می‌گویند گفته‌های امروز آیت‌الله علی خامنه‌ای باز هم از احتمال پاسخ مثبت ایران به پیش‌نویس توافق‌نامه وین می‌کاهد و میخی دیگر است بر تابوت کنار آمدن جمهوری اسلامی با آمریکا و متحدان اروپایی‌اش.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت که جمهوری اسلامی خواهان مذاکرات بیشتر درباره پیش‌نویس وین و همین طور ضمانت برای دریافت سوخت رآکتور تهران است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه در واکنش به پاسخ ایران گفت که تهران باید به طور کامل با پیشنهاد هسته‌ای جدید موافقت کند و تصریح کرد که «این پیشنهاد هیچ تغییری نخواهد داشت».

بر اساس پیش‌نویس توافق‌نامه وین میان کشورهای آمریکا و فرانسه و روسیه از یک سو و جمهوری اسلامی از سوی دیگر، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از ۱۵۰۰ کیوگرم از ذخیره اورانیوم خود را که غنای پایینی دارد تا آخر سال میلادی به روسیه و فرانسه تحویل می‌دهد، و در ازای آن مقدار کمتری اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تحویل می‌گیرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای با اشاره غیرمستقیم به پیشنهاد مذاکره با جمهوری اسلامی گفت: «هرگاه آمریکایی‌ها لبخند ظاهری زده اند، پس از دقت و بررسی مشخص شده که خنجری نیز پشت خود پنهان کرده‌اند و نیت آنها عوض نشده است.»

ظاهرا اشاره آقای خامنه‌ای به گفته‌های باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکاست که از زمان تلاش برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری گفت که حاضر بی هیچ قید و شرطی مستقیما با ایران به گفت‌وگو بنشیند، اقدامی که جرج بوش هرگز به انجام آن نشد.

رهبر جمهوری اسلامی در حالی به ایالات متحده حمله کرده و این کشور را به توطئه و تهدید علیه ایران متهم می‌کند که محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته در سفر استانی خود به شهر مشهد «تغییر در رویکرد غرب» به برنامه هسته‌ای ایران «از رویارویی به همکاری» را ستود و گفت که جمهوری اسلامی در زمینه مسائل مربوط به سوخت و نیروگاه‌های هسته‌ای آماده همکاری با قدرت‌های جهانی و در راس آنها آمریکاست.

آیت‌الله خامنه‌ای در مقابل با اشاره به شعار «تغییر» از سوی آقای اوباما گفت: «جمهوری اسلامی تصمیم گرفت پیش‌داوری نکند و در عمل شعار تغییر را ملاحظه کند، اما در این مدت هر چه در عمل دیده شده خلاف سخنانی بوده که بر زبان جاری شده است.»

این در حالی است که کریستین امان‌پور، خبرنگار خارجی ارشد شبکه سی‌ان‌ان، روز شنبه از قول یک مقام عالی‌رتبه ایران که نامی از او نبرد خبر داد که در زمینه پرونده هسته‌ای و پیش‌نویس توافق‌نامه وین جمهوری اسلامی «ترجیح می‌دهد نه با روسیه، بلکه با ایالات متحده در این زمینه وارد معامله شود».
XS
SM
MD
LG