لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۰

لاريجانى وارد مسکو شد


لاريجانى: «جمهوری اسلامی نیز ممکن است در روابطش با آژانس "تجدید نظر" کند.»
لاريجانى: «جمهوری اسلامی نیز ممکن است در روابطش با آژانس "تجدید نظر" کند.»

روز جمعه علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه رایزنی های بین المللی بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی، وارد مسکو شد. بنا به گزارش ها، آقای لاریجانی در دنباله ملاقات هایش امروز شنبه با ولادیمیر پوتین ريیس جمهوری روسیه نیز دیدار کرده است.


انجام غنی سازی اورانیوم ایران در خاک روسیه از مموضوعات بحث در ملاقات های مسکو بوده است.


«تجديد نظر در رابطه با آژانس»


مذاکره کننده ارشد اتمی تهران روز جمعه و در نخستین دیدارش اظهار داشت که اگر شورای امنیت تحت تاثیر موضع تروئیکای اروپایی و بی توجه به موضع روسیه اقدام به صدور قطعنامه تنبیهی علیه ایران کند، جمهوری اسلامی نیز ممکن است در روابطش با آژانس "تجدید نظر" کند.

آقای لاریجانی در ادامه اظهارات خود با تاکید بر اینکه تهران درپی رفع موانع و مشکلات فعلی از مسیر گفتگوهای چند جانبه است، تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران از آنچه وی «فعالیت های صلح آمیز اتمی» خواند فروگذار نخواهد کرد.


از فرایند غنی کردن اورانیوم می توان هم در تولید انرژی و هم در ساخت سلاح اتمی استفاده کرد .


احياى پيشنهاد کهنه


وزیر خارجه روسیه و رئیس سازمان امنیت ملی این کشور نیز دیگر شرکت کنندگان در دیدار امروز آقای لاریجانی و ولادیمیر پوتین هستند. مسکو سعی دارد با احیای پیشنهاد انجام غنی سازی اورانیوم ایران در خاک روسیه از وخامت اوضاع کنونى بکاهد و غرب را از صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی ایران مطمئن کند.


اگرچه جمهوری اسلامی ايران، از نخستین روزهای ارائه این پیشنهاد گفته بود که بررسی آن را در دستور کار داده اما هنوز هیچ پاسخ روشنی در قبال آن ارائه نکرده است.


در آخرین واکنش ها نسبت به پیشنهاد مسکو، منوچهر متکی وزیر خارجه ایران به گزارشگر خبرگزارى رویتر گفته است که تهران آماده رسیدگی به این پیشنهاد است؛ اگرچه به گفته آقای متکی این امر مانع از ادامه غنی سازی در خاک ایران نخواهد بود. همچنین علی لاریجانی در مسکو نیز گفت که این گزینه کماکان در دست بررسی است.


احتمال شکاف در شوراى امنيت


همچنین سفر اخیر آقای لاریجانی به مسکو از دید بسیاری از کارشناسان، نشانه اى از عمیق تر شدن شکاف میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل بر سر تصمیم گیری در قبال ایران است. در حال حاضر مسکو و پکن با اتخاذ موضعی مشابه خواستار سبک تر شدن تنبیه علیه ایران شده اند.


پیش نویس قطعنامه پیشنهادی فعلی، تمامی کشورها را از فروش تکنولوژی و مواد لازم در پیشبرد برنامه های اتمی و همچنین ساخت تسلیحات در ایران منع می کند؛ مساله ای که روابط و قراردادهای اتمی و تسلیحاتی گسترده روسیه را با جمهوری اسلامی ایران به شدت تهدید خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG