لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

رونمایی از قدیمی‌ترین مدرک یهودستیز بودن هیتلر


عکس‌های تعدادی از قربانیان هولوکاست در برلین، پایتخت آلمان
عکس‌های تعدادی از قربانیان هولوکاست در برلین، پایتخت آلمان
امضای پایین نامه که با ماشین تحریر نوشته شده است جای هیچ شکی نمی‌گذارد که جزء نوشته‌های شخصی آدولف هیتلر است. تاریخ نامه سال ۱۹۱۹ میلادی است، یعنی بیش از دو دهه قبل از وقوع نسل‌کشی یهودیان به فرمان دیکتاتور آلمان.

آدولف هیتل در این نامه در دوران سربازی خود طی جنگ جهانی اول مطالبی را به رشته تحریر درآورده است که به اعتقاد بسیاری از مورخان اولین اظهار نظرهای کتبی وی در مورد ضرورت ریشه‌کن کردن نسل یهودیان است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که این نامه هیتلر که توسط ماشین تحریرهای ارتش آلمان تایپ شده است از مدت‌ها پیش برای پژوهشگران شناخته شده بود. اهمیت آن در این است که نشان می‌دهد رهبر نازی‌های آلمان از سال‌ها قبل از رسیدن به قدرت نظرات یهودستیزانه داشته است.

این نامه روز سه‌شنبه گذشته توسط یک موسسه دفاع از حقوق بشر یهودیان در شهر لس‌آنجلس آمریکا به نمایش گذاشته شد. خاخام ماروین هایر از مرکز «سایمون ویزنتال» می‌گوید که متن این نامه هیتلر مثال بارزی از روحیات ضد بشری یک انسان علیه انسان‌های دیگر است.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، این موسسه حدود سه هفته پیش این نامه را از یک شرکت معاملات آثار عتیقه در کالیفرنیا خریداری کرده است. شواهد نشان می‌دهد که این نامه قبل از دست به دست شدن بین موسسات گوناگون، سال‌ها پیش توسط یک سرباز ارتش آمریکا به نام ویلیام اف. زیگلر از آلمان به آمریکا آورده شده است.

حدس زده می‌شود که وی این نامه چهار صفحه‌ای را در ماه‌های پایانی جنگ جهانی دوم در یکی از مراکز اسناد و بایگانی‌های حزب نازی آلمان در حومه شهر نورنبرگ پیدا کرده است.

آدولف هیتلر در بخشی از این نامه چنین نوشته است: «خطری که امروزه از سوی یهودیان ملت‌ها را تهدید می‌کند به خوبی در اقشار مختلف جامعه احساس و بیان می‌شود. دلیل این احساس، تجارب و برخوردهای شخصی مردم ما با یهودیان است. یهودیان همواره در ذهن ما احساسی منفی ایجاد می‌کنند.»

در بخش دیگری از این نامه هیتلر می‌نویسد که یک دولت مقتدر در آلمان می‌تواند با سلب حقوق یهودیان با خطر آنها مقابله کند. «ولی هدف نهایی این حکومت باید بیرون ریختن تمام یهودیان باشد.»

در آن زمان آدولف هیتلر در ارتش آلمان خدمت می‌کرد و با تبلیغات ضد یهودی خود می‌کوشید احساسات به اصطلاح میهن‌پرستانه را در میان سربازان تقویت کند. ظاهرا یکی از افسران فرمانده هیتلر از وی خواسته است تا افکار خود را بنویسد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید که این متن با عنوان «نامه گملیش» شناخته می‌شود. واقعی بودن چند سطر دست‌خط و امضای این نامه در سال ۱۹۸۸ توسط چارلز همیلتون، کار‌شناس دست‌نوشته‌های هیتلر، تایید شده است.

آدولف گملیش از مدیران تبلیغات ارتش آلمان در دوران جنگ جهانی اول بود. آدولف هیتلر به توصیه افسر فرمانده خود این نامه را خطاب به آدولف گملیش نوشت.

مرکز یهودیان «سایمون ویزنتال» در نظر دارد که این نامه را از ماه ژوییه در موزه «تساهل» خود در شهر لس‌آنجلس به نمایش بگذارد. خاخام ماروین هایر می‌گوید این سند باارزش به نسل‌های آینده تعلق دارد.
XS
SM
MD
LG