لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

اعتراض رئیس سازمان اسناد ایران به مصادره اموال موزه ریاست جمهوری


رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نامه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد نسبت به تخلیه و مصادره اموال موزه یادمان ریاست جمهوری توسط سازمان میراث فرهنگی اعتراض کرده و از معاون حقوقی رئیس جمهور خواستار رسیدگی به این امر شده است.

«موزه یادمان ریاست جمهوری» در ساختمان ۲۴۰ مجموعه سعدآباد تهران محل نگهداری کل هدایایی است که سید محمد خاتمی در دو دوره ریاست جمهوری خود در داخل و خارج از کشور دریافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، این موزه در دوم خرداد ۱۳۸۴ رسما با حضور خاتمی رئیس جمهور و رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی افتتاح شد و از همان زمان تحت نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار گرفت.

خبرگزاری ایلنا می‌گوید پس از این که محمد خاتمی در آبان‌ماه ۱۳۸۴ دولت را به محمود احمدی‌نژاد تحویل داده است، اسفندیار رحیم مشایی حق بهره‌برداری از این موزه را از کتابخانه ملی گرفته و به سازمان میراث فرهنگی واگذار کرده است.

از این زمان به بعد سازمان میراث فرهنگی از ورود کارمندان این موزه به داخل آن جلوگیری کرد و موزه یادمان ریاست جمهوری ایران به تعطیلی کشیده شد.

این در حالی است که به گفته حامد یاری، مشاور رئیس کتابخانه ملی، موضوع حکم آقای مشایی صرفا واگذاری ساختمان ۲۴۰ سعدآباد به سازمان میراث فرهنگی بوده، نه اموال داخل این موزه.

در نامه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به معاونت حقوقی محمود احمدی‌نژاد اشاره شده است که سازمان میراث فرهنگی در هفته‌های اخیر «بدون توجه به مصوبات دولت به صورت یک‌طرفه اقدام به تخلیه و مصادره اموال ساختمان یادمان ریاست جمهوری کرده است».

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، از قول حامد یاری می‌گوید که در مورد واگذاری اشیا و هدایای داخل موزه یادمان «تصمیم رسمی از جانب دولت اعلام نشده است» و سازمان میراث فرهنگی به طور غیرقانونی دست به مصادره این اموال زده است.

به گفته این مشاور سازمان اسناد و کتابخانه ملی، «یادمان‌های ریاست جمهوری جزء اسناد کشور به حساب می‌آیند و به همین دلیل نگهداری از آنها تنها به سازمان اسناد محول شده است».

به گفته خبرگزاری ایلنا، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران «به بهانه موزه‌ای بودن این اشیا» دست به مصادره اموال موزه یادمان ریاست جمهوری زده است.

گرچه در موزه یادمان ریاست جمهوری بخشی از هدایای علی خامنه‌ای در مقام رئیس جمهور و دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی هم نگهداری می‌شد، بخش اعظم هدایا، حدود دو هزار هدیه، مربوط به دو دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی است که توسط شخصیت‌های جهانی مختلف به او اهدا شده است، از جمله والری ژیسکاردستن، یاسر عرفات، کوفی عنان، و پاپ ژان پل دوم.
XS
SM
MD
LG