لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

زنان ایرانی، از شنبه های پارک لاله تا جایزه های جهانی


روز شنبه کمپین یک میلیون امضا توانست جایزه مطرح کوادریگا را دریافت کند. این جایزه همه ساله همزمان با سالروز اتحاد دو آلمان به نهادها، جنبش ها یا افرادی که در راه همبستگی و اتحاد مردم تلاش کرده اند تعلق می یابد. کوادریگا اشاره به نمادی است که بر فراز دروازه براندنبورگ در مرز سابق بین دو برلین شرقی و غربی قرار دارد. این دروازه از پس از فروریزی دیوار برلین به نماد اتحاد دو آلمان تبدیل شد.

رضوان مقدم، فعال حقوق زنان و از اعضای کمپین یک میلیون امضا، روز سوم اکتبر، یازدهم مهرماه، این جایزه را دریافت کرد. وی در مورد این جایزه می گوید: «کمپین یک میلیون امضا به دلیل این که یکی از جنبش هایی است که در راه همبستگی و اتحاد زنان و رسیدن به حقوقشان و رفع قوانین تبعیض آمیز علیه زنان تلاش کرده، این جایزه را دریافت کرد.»

خانم مقدم کمپین یک میلیون امضا دارد چهارمین جایزه اش را دریافت می کند، علاوه بر این که تعدادی از اعضای این کمپین نیز جوایز دیگری دریافت کرده اند. از جمله جایزه ای که خانم پروین اردلان دریافت کرد. به نظر شما چه ویژگی در کمپین یک میلیون امضا هست که سبب شده چنین مورد توجه جامعه جهانی قرار گیرد؟

رضوان مقدم: کمپین به دلیل شکل کاری که داشت، مطالبات زنان را از سطح نشریات، کتاب ها و مجلات بیرون آورد و به داخل اجتماع کشاند و به همین دلیل از یک اقبال عمومی برخوردار شد. به حوزه های عمومی گسترد و حتی در روستاها زنان با حقوقشان آشنا شدند. من یادم هست که وقتی امضا جمع می کردیم، بسیاری از زنان حتی تحصیل کرده وقتی این قوانین را برایشان توضیح می دادیم نمی دانستند چنین قوانین تبعیض آمیزی علیه زنان وجود دارد. هم افراد تحصیل کرده و هم افراد کم سواد جامعه با این قوانین آشنا شدند و این یکی از نکات مثبت کمپین است.

خانم مقدم ضمن توضیح این که جایزه دیگری هم روز پنجم اکتبر در لندن به کمپین اهدا خواهد شد می افزاید این جایزه را یک موسسه حقوق بشر به نام حمایت از زنان در جنگ به کمپین می دهد. وی همچنین از اهدای جایزه گلمور در آمریکا خبر می دهد.

برنامه «صدای دیگر» را در لینک صدا بشنوید.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG