لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۲

امید به آزادی شهروند فرانسوی از اوین قوت گرفت


کلوتیلد ریس در دادگاه دوم متهمان به «کودتای مخملی»
کلوتیلد ریس در دادگاه دوم متهمان به «کودتای مخملی»
یک مقام فرانسوی روز سه‌شنبه از وجود «نشانه‌های امید» به آزادی شهروند فرانسوی که به جرم جاسوسی در ایران دادگاهی شده است خبر داد.

کلوتیلد ریس ۲۴ ساله روز دهم تیرماه هنگام خروج از ایران به اتهام جمع‌آوری اطلاعات برای سفارت فرانسه در تهران درباره اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شد و هم‌اکنون در زندان اوین به سر می‌برد.

این در حالی است که برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، روز دوشنبه درگفت‌وگو با نشریه «لو پاریزین» گفت خانم ریس تنها دو بار در راه‌پیمایی شرکت کرده و «برداشت شخصی خود را در یک صفحه برای یک موسسه تحقیقاتی فرانسه نوشته است.»

آقای کوشنر پیشتر نیز به تمسخر گفته بود که دولت فرانسه برای جاسوسی دختر جوان ۲۴ ساله نمی‌فرستد.

لوک شاتل، سخنگوی دولت فرانسه، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ار ت ال» آلمان از پیشرفتی در مسئله محاکمه این شهروند فرانسوی خبر داد که «می‌تواند به حل سریع این پرونده بینجامد.»

آقای شاتل همچنین گفت: «ما از تقاضا برای آزادی او دست برنخواهیم داشت. کلوتیلد ریس بی‌گناه است و قربانی محاکمه‌ای نمایشی.»

در همین زمینه نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، که در تعطیلات است روز دوشنبه از برقراری تماس با «واسطه‌هایی» خبر داد که می‌توانند در مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی کارساز باشند.

نازک افشار، کارمند سفارت فرانسه در تهران، که به همراه خانم ریس بر نیمکت متهمان نشسته بود روز شنبه در دادگاه گفت که اعضای این سفارت دستور داشته‌اند به مردم در صورت برخورد پلیس با آنها در مقابل سفارت پناه بدهند.

دولت‌های اروپا از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌اند نازک افشار و کلوتیلد ریس و حسین رسام، کارمند سفارت بریتانیا در تهران، را بلافاصله آزاد کنند.

در کيفرخواستی که در دومين جلسه دادگاه دسته‌جمعی مربوط به رويدادهای پس از انتخابات ايران خوانده شد، سه بار نام حسين رسام، کارمند ايرانی سفارت بريتانيا، که در این دادگاه حضور داشت برده شد.

در متن کيفرخواست افزون بر زدن اتهام‌های مختلف به دولت بريتانيا مبنی بر دخالت اين کشور در امور داخلی ايران و تلاش برای راه‌اندازی «کودتای مخملی» با استناد به «اعترافات» حسين رسام آمده بود که «کليه ديپلمات‌های سفارت» بريتانيا در تجمعات اعتراضی پس از انتخابات شرکت کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG