لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۱

رفسنجانی برای مذاکره درباره مسائل کشور به مشهد رفت


اکبر هاشمی رفسنجانی پای صندوق رای در روز ۲۲ خردادماه
اکبر هاشمی رفسنجانی پای صندوق رای در روز ۲۲ خردادماه
اکبر هاشمی رفسنجانی عصر شنبه، یک روز پس از آن که برای رفع «بحران» در ایران راه‌ حل‌هایی ارائه کرد، برای دیدار با علمای استان خراسان و «مذاکره در مورد مسائل جاری کشور» وارد شهر مشهد شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در فرودگاه مشهد به خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر گفت: «در این سفر با مسئولان و علمای استان در مورد مسائل جاری کشور مذاکراتی خواهم داشت.»

در حالی که محمود احمدی‌نژاد و تمام اعضای کابینه‌اش بر حسب اتفاق یا با برنامه‌ریزی قبلی در تهران نبودند، آقای رفسنجانی روز جمعه در دانشگاه تهران در مقام امام جمعه شهر تهران پشت تریبون رفت و راه‌کارهایی بر اساس «مشورت با اعضای مجلس خبرگان» برای رفع «بحران جاری» پیشنهاد کرد که به زعم بسیاری او را در جایگاه حمایت از «جنبش سبز» ایران قرار داد.

آقای رفسنجانی در نماز جمعه هفته گذشته با توصیف خود به عنوان کسی که «لحظه به لحظه همراه انقلاب بوده» از قول آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیادگذار جمهوری اسلامی، گفت که «مردم اگر همراه ما باشند همه چیز داریم» و ادامه داد که «اگر مردم راضی نباشند» حکومت غیرممکن است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام که پیشتر گفته بود «هیچ وجدان بیداری نمی‌تواند از وضع موجود راضی باشد» در خطبه نماز جمعه تهران خواستار آزادی افراد دربند و دلجویی از آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات شد.

در جریان اعتراض مردم به «پیروزی» محمود احمدی‌نژاد در انتخابات به گفته منابع رسمی ۲۰ نفر کشته و بیش از صد نفر راهی زندان شده‌اند که عده‌ای از آنها از مقامات سابق دولت محمد خاتمی هستند.

آقای رفسنجانی همچنین با اشاره خاص به تلویزیون دولتی ایران خواستار شرایطی شد که «همه بتوانند حرف‌شان را بزنند.» او گفت:‌ «باید فضایی به وجود بیاید که همه بتوانند حرف‌شان را بزنند، به‌خصوص در صداوسیما.»

محمد یزدی که عضو شورای نگهبان نیز هست روز شنبه تا آنجا پیش رفت که اعلام کرد نظام جمهوری اسلامی مشروعیت خود را از مردم نمی‌گیرد.
موضع اکبر هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه ۲۶ تیرماه به شدت مورد انتقاد اصول‌گرایان حامی محمود احمدی‌نژاد قرار گرفت، تا آنجا که روز شنبه حسین شریعتمداری در سرمقاله روزنامه کیهان به او تاخت و آیت‌الله محمد یزدی که تحت ریاست آقای رفسنجانی در مجلس خبرگان عضویت دارد او را به حمایت از «اغتشاش‌گران» متهم کرد.

«اغتشاش‌گران» لقبی است که افراطیون جمهوری اسلامی و حامیان رئیس جمهور فعلی ایران به مردم معترض به نتیجه انتخابات و در صدر آنها میرحسین موسوی، رقیب اصلی آقای احمدی‌نژاد در انتخابات، داده‌اند، گرچه رهبر جمهوری اسلامی در یکی از آخرین سخنرانی‌های خود پس از انتخابات اعلام کرد که رسانه‌های خارجی مردم حاضر در راه‌پیمایی‌های اعتراضی را به «اغتشاش» متهم کرده‌اند. ‌

محمد یزدی که عضو شورای نگهبان نیز هست که پس از آیت‌الله علی خامنه‌ای دومین نهادی بود که بر پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات صحه گذاشت روز شنبه تا آنجا پیش رفت که اعلام کرد نظام جمهوری اسلامی مشروعیت خود را از مردم نمی‌گیرد.
XS
SM
MD
LG