لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

کمیسر سازمان ملل: ایران خشونت‌گراها را کنترل کند


هجوم لباس شخصی‌ها به داخل دانشگاه تهران
هجوم لباس شخصی‌ها به داخل دانشگاه تهران
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه ضمن هشدار نسبت به وخامت وضع در ایران از دولت جمهوری اسلامی خواست تا نیروهای بسیج را که به خشونت علیه معترضان به انتخابات متهم هستند کنترل کند.

ناوی پیلای همچنین از افزایش دستگیری فعالان حقوق بشر و اعضای اپوزیسیون که از هفته پیش یعنی از زمان آغاز اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات بازداشت شده‌اند ابراز نگرانی کرد و از مقامات ایرانی خواست قانون را رعایت کنند.

خانم پیلای در بیانیه خود اشاره می‌کند که این مسئولیت دولت ایران است که «تضمین کند که اعضای بسیج و نیروهای انتظامی و امنیتی به اعمال غیرقانونی و خشونت متوسل نشوند».

بیانیه کمیسر عالی حقوق بشر یک روز پس از دیدار اعلام‌نشده او با شیرین عبادی، فعال ایرانی حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل، منتشر می‌شود.

بیانیه مذکور همچنین همزمان شده است با گفته‌های رهبر ایران در نماز جمعه که صریحا هشدار داد که درصورت ادامه اعتراضات مسئولیت هرگونه خون‌ریزی به عهده افراد و «فرماندهان پشت صحنه» این ماجراست.

در همین حال پنج بازرس حقوق بشر سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای جداگانه که در ژنو منتشر شد از «استفاده افراطی از نیروی پلیس، دستگیری‌های دل‌بخواهی و کشتن افراد» سخت ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه همچنین نسبت به قطع دسترسی مردم به اخبار و اطلاعات در اینترنت و فیلتر شدن وب‌سایت‌ها ابراز نگرانی شده است.

فرانک لارو، نماینده ویژه سازمان ملل در زمینه آزادی بیان و عقیده، می‌گوید این اقدامات دولت جمهوری اسلامی «می‌تواند تلاش مستقیمی باشد برای سرکوب آزادی اجتماعات و بیان در کشور».

به گفته خانم پیلای که پیشتر قاضی جنایات جنگی در سازمان ملل بوده است، «کاربرد غیرقانونی احتمالی زور و اعمال خشونت‌آمیز» از سوی بعضی از اعضای بسیج می‌تواند نقض قوانین داخلی ایران و قوانین بین‌المللی باشد.

در روزهای اخیر و به دنبال به خشونت گراییدن اعتراضات مردمی در تهران و چندین شهر بزرگ و کوچک ایران نیروی انتظامی «اوباش» را مسئول به آتش کشیدن اتوبوس‌ها و شکستن شیشه بانک‌ها معرفی کرده است.

رسانه‌های دولتی ایران اعلام کرده‌اند که از زمان اعلام نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری هشت نفر کشته‌شده‌اند.

همچنین به گفته خانم عبادی، در هفته اخیر در حدود ۵۰۰ نفر در جریان اعتراض به انتخاباتی که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد دستگیر شده‌اند که از محل نگهداری بسیاری از آنها اطلاعی در دست نیست.
XS
SM
MD
LG