لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۷

شورای انقلاب فرهنگی طرح تعطیلی دانشگاه‌ها را تکذیب کرد


اتاقی در یکی از خوابگاه‌های کوی دانشگاه پس از حمله نیروهای لباس شخصی
اتاقی در یکی از خوابگاه‌های کوی دانشگاه پس از حمله نیروهای لباس شخصی
شورای عالی انقلاب فرهنگی روز شنبه خبر بررسی طرحی در این شورا برای «تعطیلی دانشگاه‌ها در ترم تحصیلی آینده» را شایعه خواند و آن را تکذیب کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی که محمود احمدی‌نژاد،‌ رئیس دولت دهم، ریاست آن را بر عهده دارد این خبر را که «تعطیلی دانشگاه‌ها در ترم آینده در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است» تکذیب کرد.

پایگاه خبری «موج سبز آزادی»، حامی میرحسین موسوی، روز جمعه خبر داد که شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح تعطیلی «دانشگاه‌های کل کشور یا لااقل دانشگاه تهران برای یک ترم تحصیلی» را در دستور کار خود دارد.

«موج سبز آزادی» به نقل از «یک منبع مطلع در وزارت علوم» هدف از این طرح را «جلوگیری از اعتراض دانشجویان در آغاز سال تحصیلی» ۱۳۸۸-۸۹ اعلام کرده و خبر داده بود که این طرح در حال حاضر «در مرحله کارشناسی قرار دارد».

این پایگاه خبری حامی میرحسین موسوی، رقیب اصلی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، از قول «منبع مطلع» خود به نقش کشته شدن چند تن از دانشجویان دانشگاه تهران در جریان اعتراض به نتیجه انتخابات در این طرح اشاره کرده بود.

به گفته «موج سبز آزادی»، در طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح شده است که «اگر امکان تعطیلی همه دانشگاه‌ها نیز فراهم نبود، دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران برای یک ترم تحصیلی تعطیل شوند».

روز بيست و چهارم خردادماه، تنها دو روز پس از انتخابات رياست جمهوری و آغاز اعتراض‌ها به نتیجه آن، نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی شامل نيروهای پليس و نيروهای موسوم به لباس شخصی با حمله شبانه به کوی دانشگاه تهران شمار زيادی از دانشجويان را زخمی و جمع زيادی را هم بازداشت کردند.

در همان زمان روزنامه بريتانيايی «گاردين» از قول شاهدان عینی گفت که دست‌کم پنج نفر از دانشجويان در اين حمله جان خود را از دست داده‌اند که در ميان آنها دو دختر دانشجو نیز بوده است. دفتر تحکيم وحدت هم کشته شدن اين پنج نفر را تاييد کرده است.

در دهمین سالگرد حمله نیروهای لباس‌شخصی به کوی دانشگاه تهران نیز این نیروها به یکی از خوابگاه‌های دانشگاه امیرکبیر حمله کردند و تعدادی از دانشجویان و نگهبانان این خوابگاه را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

«موج سبز آزادی» از قول منبع مطلع خود از آغاز زمینه‌سازی برای اعلام این طرح خبر داده و گفته بود که قرار است از «شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی» به عنوان بهانه‌ای برای اجرای آن استفاده شود.
XS
SM
MD
LG