لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

در سال ۲۰۱۰، بیشتر روزنامه‌نگاران تبعیدی از ایران بودند


تعداد روزنامه‌نگاران کشته شده در سال ۲۰۱۰ بر نقشه جهان
تعداد روزنامه‌نگاران کشته شده در سال ۲۰۱۰ بر نقشه جهان
کمتر از یک ماه از زمانی که کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران ایران را «بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران» در جهان لقب داد، سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود می‌گوید که ایران در سال ۲۰۱۰ نیز بار دیگر بیشترین روزنامه‌نگار تبعیدی را به خود اختصاص داده است.

در گزارش این سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران و خبرنگاران که روز پنج‌شنبه منتشر شد آمده است که ایران برای دومین سال متوالی و با ۳۰ مورد تبعید یا فرار روزنامه‌نگاران بزرگ‌ترین خاستگاه روزنامه‌نگاران تبعیدی در جهان بوده است.

رقم روزنامه‌نگاران تبعیدی ایران در گزارش سال گذشته میلادی، ۲۰۰۹، این سازمان «بیش از ۵۰» اعلام شده بود.

به دنبال اعلام نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ در ایران و آغاز موج دستگیری‌ها توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی که دامن روزنامه‌نگاران و خبرنگاران را نیز گرفت، عده زیادی از اصحاب مطبوعات به‌ویژه آنها که در مطبوعات اصلاح‌طلب فعالیت می‌کردند جلای وطن کردند.

عده بسیاری از این روزنامه‌نگاران تبعیدی ایرانی هم‌اکنون در کشورهایی چون ترکیه و فرانسه در انتظار پذیرش پناهندگی خود به سر می‌برند.

آمار روزنامه‌نگاران تبعیدی ایران در حالی منتشر شده است که کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران نیز در تازه‌ترین آمار خود از روزنامه‌نگاران زندانی در دنیا که اواسط آذرماه منتشر شد اعلام کرد که ایران در کنار چین هم‌چنان بزرگ‌ترین زندان برای روزنامه‌نگاران است.

به گزارش این کمیته که مقر آن در شهر نیویورک است،‌ در حال حاضر ۱۴۵ تن از اصحاب مطبوعات و رسانه از سراسر جهان در زندان به سر می‌برند که از این تعداد ۳۴ تن در ایران زندانی هستند.

در بیانیه کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در این زمینه اشاره شده بود که حبس اصحاب مطبوعات در ایران دیگر فقط به سرکوب پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ مربوط نیست، و «سرکوب مداوم و پیوسته صداهای منتقد را شامل می‌شود، سرکوبی که تا امروز نیز ادامه دارد».

آن طور که در گزارش سالانه گزارشگران بدون مرز آمده است، در سال ۲۰۱۰ تعداد ۵۷ روزنامه‌نگار و خبرنگار کشته، ۵۱ روزنامه‌نگار ربوده، و ۵۳۵ روزنامه‌نگار در سراسر جهان دستگیر و زندانی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، میزان مرگ روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۱۰ حدود ۲۵ درصد کاهش، اما ربوده شدن آنها حدود ۵۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
XS
SM
MD
LG