لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

ادامه اعتراض در روسیه؛ پوتین کلینتون را به تحریک معترضان متهم کرد


در حالی که «هزاران نفر» برای ادامه اعتراضات در روسیه اعلام آمادگی کرده‌اند، ولادیمیر پوتین، نخست وزیر این کشور و هدف اصلی تظاهرات اعتراضی، روز پنج‌شنبه در نخستین واکنش خود به حوادث اخیر در مسکو ایالات متحده را متهم کرد که به اعتراضات دامن می‌زند.

آقای پوتین در این اتهام‌زنی مشخصا به هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه در دولت باراک اوباما، اشاره و او را متهم کرد که به مخالفان کرملین، مقر دولت روسیه، «علامت داده است» که اعتراضات را شروع کنند.

تظاهرات اعتراضی گسترده در مسکو، پایتخت روسیه، با اعتراض مخالفان حکومت و اپوزیسیون این کشور به نتیجه انتخابات اخیر مجلس روسیه آغاز شد.

مخالفان حکومت دیمیتری مدودیف و ولادیمیر پوتین در روسیه می‌گویند که نتیجه انتخابات مجلس دست‌کاری شده تا محبوبیت حزب آقای پوتین با عنوان «روسیه متحد» زیاد جلوه کند.

این در حالی است که نتیجه انتخابات روز یک‌شنبه در روسیه حاکی از افت شدید محبوبیت حزب ولادیمیر پوتین به زیر ۵۰ درصد و از دست رفتن تعداد قابل توجهی از کرسی‌های این حزب در مجلس روسیه است.

در همین حال روزنامه بریتانیایی گاردین روز پنج‌شنبه در گزارشی با تکیه بر واکنش‌های مردم در سایت‌های اجتماعی خبر داد که «ده‌ها هزار نفر» برای ریختن به خیابان‌ها در روزهای تعطیل پایان هفته و اعتراض به حکومت ولادیمیر پوتین اعلام آمادگی کرده‌اند.

در پی ادامه اعتراضات به‌ویژه در شهر مسکو، پایتخت، پوتین و مدودیف برای بررسی وضعیت با شورای امنیت ملی کشور تشکیل جلسه داده‌اند.

از سوی دیگر روزنامه گاردین می‌گوید که در حال حاضر معترضان در بیش از ۸۰ شهر در روسیه در حال سازمان‌دهی تظاهرات در این کشور هستند.

در واکنش به این رویدادهاست که نخست وزیر روسیه که قدرتمندترین مرد این کشور نیز محسوب می‌شود وزیر خارجه آمریکا را متهم کرده و گفته است: «او زمینه را برای بعضی از اعضای اپوزیسیون چید، به آنها علامت داد، آنها هم علامت را گرفتند و کارشان را آغاز کردند.»

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه با انتقاد دوباره از انتخابات مجلس در روسیه گفت: «رای‌دهندگان روس مستحق آن هستند که در مورد تقلب و تخلفات انتخاباتی تحقیقات کاملی صورت بگیرد.»

به دنبال این اظهارات بود که میخاییل گورباچف، رهبر سابق شوروی، نیز کار را بر مقامات کرملین دشوارتر کرد و روز چهارشنبه از آنها خواست که نتیجه انتخابات را باطل اعلام کرده و انتخاباتی دیگر برگزار کنند.

آقای گورباچف در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفاکس روسیه گفت که مقامات کرملین «باید بپذیرند که تقلب فراوان صورت گرفته و صندوق‌ها را پر کرده‌اند».

به گزارش گاردین، بیش از ۱۶ هزار نفر در وب‌سایت فیس‌بوک اعلام کرده‌اند که روز شنبه در میدان انقلاب مسکو در نزدیکی کاخ کرملین برای اعتراض گرد هم خواهند آمد. بیش از پنج هزار نفر نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که در شهر سن پترزبورگ دست به چنین اعتراضی بزنند.
XS
SM
MD
LG