لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۹

درگیری گسترده نیروی انتظامی و جندالله در ایرانشهر


عکسی که خبرگزاری فارس از گروه «تروریستی» جندالله منتشر کرده است.
عکسی که خبرگزاری فارس از گروه «تروریستی» جندالله منتشر کرده است.

گزارش های رسيده از منابع رسمی و نيمه رسمی در ايران حاکی است که در استان سيستان و بلوچستان، درگيری مسلحانه گسترده ای ميان نيروی انتظامی و گروهی به نام «جندالله» رخ داده، اما آمار تلفات اين درگيری ها، متناقض است.


گروه جندالله، گروهی مسلح در استان سيستان و بلوچستان است که تاکنون حملاتی عليه نظاميان و غيرنظاميان ايرانی انجام داده و از سوی ايران متهم به ارتباط با سازمان القاعده است.


تلويزيون دولتی ايران به نقل از يکی از مقام های نظامی محلی به نام غفاری گزارش داد: «نيروی انتظامی موفق شد که ۱۸ شورشی مرتبط با گروه جندالله را در ایرانشهر اسير کند و به هلاکت برساند.»


بنا به اين گزارش اين گروه در آستانه انجام يک «عمليات تروريستی» تازه بوده اند.


آمار تلفات اين درگيری در منابع مختلف متفاوت است. شبکه خبر تعداد «تروريست های کشته شده» را چهار تن ذکر کرده، رقمی که در خبرگزاری فارس نيز آن را به نقل از بيانيه وزارت اطلاعات منتشر کرده است.


اما همزمان شبکه يک تلويزيون دولتی ايران، تعداد کشته شدگان گروه جندالله را ۱۲ تن اعلام کرده است.


  • «اعضای اين گروهک که در دو خانه تيمی در شهرستان ايرانشهر مستقر شده بودند و با در اختيار داشتن سلاح های جنگی قصد ترور و انفجار در سطح شهرستان های استان را داشتند، در يک عمليات مشترک با نيروی انتظامی در روز پنج شنبه ۲۲ آذر ماه مورد حمله قرار گرفتند.»
وزارت اطلاعات

اين در حالی است که خبرگزاری فارس در گزرشی ديگر به نقل از علی اسحاقی جانشين فرمانده عملياتی پايگاه نظامی «رسول اکرم» که در استان سيستان و بلوچستان قرار دارد، تعداد کشته شدگان را پنج تن اعلام کرده است.


اين خبرگزاری همچنين به نقل از اين مقام مسئول نوشته است: « رزمندگان قرارگاه عملياتی فتح در درگيری با اشرار موفق شدند پنج نفر از آنان را به هلاکت رسانده و ۱۵ نفر را دستگير کنند.»


به گفته آقای اسحاقی، هدف اين گروه که خبرگزاری ايرنا آنها را «گروه ريگی» معرفی کرده، «انفجار مدرسه علميه دخترانه چاه جمال» بوده، اما نقشه حمله آنها، «خنثی» شده است.


علی اسحاقی افزود که اين مدرسه به مسلمانان سنی مذهب اختصاص دارد و اين گروه در تلاش بوده تا با منفجر کردن اين مدرسه مذهبی، «بين مسلمانان شيعه و سنی» اختلاف ايجاد کند.


بر پايه اين گزارش قرار بوده که اين گروه، بعد از انجام «بزرگترين عمليات تروريستی» خود، ايران را ترک کنند.


خبرگزاری فارس در يک گزارش ديگر به نقل از بيانيه وزارت اطلاعات نوشته است: «اعضای اين گروهک که در دو خانه تيمی در شهرستان ايرانشهر مستقر شده بودند و با در اختيار داشتن سلاح های جنگی قصد ترور و انفجار در سطح شهرستان های استان را داشتند، در يک عمليات مشترک با نيروی انتظامی در روز پنج شنبه ۲۲ آذر ماه مورد حمله قرار گرفتند.»


در فاصله کوتاهی بعد از انتشار اين خبر، بيانيه ای منسوب به گروه جندالله در برخی سايت های اينترنتی منتشر شد که خبر درگيری های روز پنج شنبه در ايرانشهر را تاييد کرده است. اين گروه اخيرا نام خود را به «جنبش مقاومت مردمی ايران» تغيير داده است و اين بيانيه نيز با همين نام منتشر شده است.


استان سيستان و بلوچستان، به دليل هم مرز بودن با کشورهای پاکستان و افغانستان و ورود قاچاقچيان مواد مخدر به منطقه، همواره با ناآرامی هايی رو به رو بوده است و نيروهای امنيتی و انتظامی ايران، هر از گاهی در درگيری های مسلحانه با اين قاچاقچيان وارد می شوند.


XS
SM
MD
LG