لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

سالگرد اشغال سفارت آمريکا در تهران


گروگان گيران، دانشجويانى بودند که خود را «پيرو خط امام» مى ناميدند.
گروگان گيران، دانشجويانى بودند که خود را «پيرو خط امام» مى ناميدند.

بیست و هفت سال از گروگان گیری ۴۴۴ روزه ی کارکنان سفارت آمریکا در تهران می گذرد.


به گزارش خبرگزاری های خارجی، مراسم سیزدهم آبان ماه سال ۱۳۸۵ خورشیدی که با نام روز دانش آموز شناخته می شود، به دعوت مقام های سیاسی ایران، با حضور چندین هزار نفر از جوانان برگزار شد.


سخنگوی اصلی مراسم امروز در تهران، غلامعلی حداد عادل رییس مجلس شورای اسلامی در میان جوانان حاضر در این تجمع، به سیاست های آمریکا حمله کرد و مقاما های سیاسی ایالات متحده را متهم کرد که به خواسته ی ملت ایران گوش نمی دهند.


آقای حداد عادل این خواسته را همان شعار اصلی انقلاب اسلامی یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی نامید و گفت آمریکا دشمن اصلی آزادی مردم ایران است.


۴۴۴ روز گروگانگیری کارمندان سفارت آمریکا با موافقت آیت الله خمینی و به وسیله گروهی از انقلابيون که بعدها به «دانشجویان پیرو خط امام» معروف شدند، صورت گرفت.


بسیاری از کسانی که در این گروگان گیری شرکت داشتند، پس از به قدرت رسیدن آیت الله خامنه ای، از مقام هایی که داشتند کنار گذاشته شدند و برخى از آنان، پس از انتخاب محمد خاتمی در مقام ریاست جمهوری، با عنوان اصلاح طلبان جمهوری اسلامی، به قدرت بازگشتند.


پس از گروگان گیری در سال ۱۳۵۹ خورشيدى تا امروز، ایالات متحده آمريکا روابط سیاسی خود را با ایران قطع کرده است.


محمد خاتمى، رييس جمهورى سابق ايران، بلندپايه ترين مقام جمهورى اسلامى بوده که در دوره رياست جمهورى خود، از اين اتفاق که دو سال بعد از انقلاب ايران رخ داده بود، ابراز تاسف کرد.

XS
SM
MD
LG