لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

اعتراض به بازداشت دانشجویان ایرانی


دانشجويان دانشگاه اميرکبير در بيانيه خود نوشته اند دکتر کيوان انصاری، نايب دبير اسبق انجمن اين دانشگاه در حالی صدمين روز بازداشت خود در بند ۲۰۹ اوين را پشت سر می گذارد که پيش از اين بازپرس پرونده خبر از ختم بازپرسی داده و حتی اتهامات اين فعال سابق دانشج
دانشجويان دانشگاه اميرکبير در بيانيه خود نوشته اند دکتر کيوان انصاری، نايب دبير اسبق انجمن اين دانشگاه در حالی صدمين روز بازداشت خود در بند ۲۰۹ اوين را پشت سر می گذارد که پيش از اين بازپرس پرونده خبر از ختم بازپرسی داده و حتی اتهامات اين فعال سابق دانشج
انجمن دانشجويان دانشگاه اميرکبير به مناسبت گذشت بيش از يکصد روز از بازداشت دکتر کيوان انصاری، عضو سابق اين انجمن و همچنين بازداشت طولانی مدت علی درخشندی، پويا جهاندار و احمد باطبی، با انتشار بيانيه ای به ادامه بازداشت اين دانشجويان اعتراض کرده و خواستار آزادی آنها شده است.

در اين بيانيه، تابستان سال ۱۳۸۵ فصلی سرد و مملو از فشار و اضطراب برای دانشجويان خوانده شده که طی آن دو دانشجوی ديگر به نامهای علی درخشندی و پويا جهاندار، به زندان افکنده شدند و «فاجعه مرگ» اکبر محمدی در زندان بر اثر اعتصاب غذا و دستگيری به گفته اين بيانيه «شبه آدم ربايی» دکتر کيوان انصاری و پس از آن احمد باطبی را در پی داشت.

دانشجويان دانشگاه اميرکبير در بيانيه خود نوشته اند دکتر کيوان انصاری، نايب دبير اسبق انجمن اين دانشگاه در حالی صدمين روز بازداشت خود در بند ۲۰۹ اوين را پشت سر می گذارد که پيش از اين بازپرس پرونده خبر از ختم بازپرسی داده و حتی اتهامات اين فعال سابق دانشجويی دانشگاه اميرکبير را نيز اعلام کرده بود.

در اين بيانيه همچنين با اشاره به گذشت بيش از چهار ماه از دستگيری علی درخشندی عضو سابق انجمن دانشجويان يزد و پويا جهاندار عضو سابق انجمن دانشگاه علامه طباطبايی نوشته شده است که اين دو دانشجوی دربند از زمان دستگيری در بند امنيتی ۲۰۹ اوين و تحت فشارهای شديد بازجويان نگه داری می شوند.

اين بيانيه افزوده است علی درخشندی و پويا جهاندار روزهای بسياری را در سلول انفرادی سپری کرده اند و از بسياری از حقوق اوليه مانند حق ملاقات با خانواده و در اختيار داشتن وکيل محروم بوده اند.

بيانيه انجمن دانشجويان دانشگاه اميرکبير سپس احمد باطبی را «قهرمان مبارزه با استبداد و اسطوره مقاومت در مقابل هر گونه فشار» خوانده و به بازداشت دوباره و انتقال وی به سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين در حالی که وی پس از سپری کردن هفت سال حبس در مرخصی به سر می برد اشاره کرده است.

اين بيانيه همچنين با اشاره به اينکه همسر و پدر احمد باطبی برای روزهای متمادی هيچ گونه اطلاعی از علت بازداشت مجدد، محل نگهداری و حتی سلامت وی نداشتند وضعيت احمد باطبی را اسفبار توصيف کرده و ادامه داده است که اين وضعيت کمابيش تا به امروز ادامه يافته و در روزهای اخير اخبار نگران کننده ای مبنی بر افزايش فشارها بر وی و تهديد به انتقال او به زندان رجايی شهر در رسانه ها درج شده است.

به گفته بيانيه دانشجويان دانشگاه اميرکبير اکنون اخبار نگران کننده ای از سلامت اين دانشجويان دربند به گوش می رسد.

بنا بر اين بيانيه دکتر کيوان انصاری از نارسايی کبد رنج می برد و حال عمومی وی در اثر تغذيه نامناسب در زندان رو به وخامت گذاشته است.

اين بيانيه می افزايد وضعيت روحی-روانی علی درخشندی و پويا جهاندار نيز در اثر مدت طولانی بازداشت در بند امنيتی ۲۰۹ نگران کننده توصيف شده است و احمد باطبی نيز که پيش از اين در اثر مدت زمان طولانی حبس و قرار گرفتن تحت شديدترين شکنجه ها در زندان به بيماريهای مختلفی مبتلا شده بود در حال حاضر با عدم دسترسی به پزشک معالج روزهای سخت و طاقت فرسايی را سپری می کند.

در بيانيه دانشجويان دانشگاه اميرکبير در خصوص اقدامات محدودکننده عليه دانشجويان به آنچه حاکميت اقتدارگرا توصيف شده هشدار داده شده و از حاکميت مصرانه درخواست گرديده است که هر چه سريعتر به اقدامات ضدحقوق بشری و خلاف قانون خود در خصوص بازداشت و تحت فشار گذاشتن دانشجويان خاتمه دهد. اين انجمن دانشجويی کليه عواقب ناشی از بازداشت بيمورد و طولانی مدت دانشجويان زندانی را متوجه مقامات مسئول دانسته است.

دانشجويان دانشگاه اميرکبير در اين بيانيه با اعتراض شديد به بازداشت طولانی مدت دکتر کيوان انصاری، علی درخشندی، پويا جهاندار و احمد باطبی و درخواست آزادی هر چه سريعتر ايشان و ديگر زندانيان سياسی به آنچه که آن را «چکمه پوشان خردستيز» خوانده هشدار داده اند که حرکات تهديد کننده از اين دست نه تنها موجب خاموشی دانشجويان و دانشگاه ها نمی شود که بر امواج اعتراضات دانشجويان بيش از پيش می افزايد.
XS
SM
MD
LG