لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

رهبر شورشیان دارفور خواستار برقراری منطقه پرواز ممنوع شد


آوارگان دارفوری در اردوگاه آوارگان جبل در کشور چاد
آوارگان دارفوری در اردوگاه آوارگان جبل در کشور چاد
رهبر در تبعید یکی از گروه‌های شورشی منطقه جنگ‌زده دارفور در سودان روز چهارشنبه ضمن انتقاد از سازمان‌های بین‌المللی به دلیل «غفلت» از اوضاع خواستار برقراری منطقه پرواز ممنوع در این منطقه شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از «منابع سازمان ملل» از درگیری چند گروه شورشی دارفور با نیروهای دولتی سودان در شمال دارفور و همین طور در منطقه ساگور در روز سه‌شنبه خبر داده است.

عبدالوحید نور، رهبر یکی از گروه‌های شورشی دارفور، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه ضمن انتقاد از سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای دیگر به دلیل غفلت از اوضاع دارفور دولت سودان را به نسل‌کشی در این منطقه متهم کرده است.

به گفته آقای نور، نیروهای دولتی سودان از درگیری جامعه بین‌الملل در لیبی سوء‌استفاده کرده و مردم دارفور را به خاک و خون کشیده است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «مردم ما را دارند می‌کشند، به آنها تجاوز می‌کنند و از سرزمین‌شان بیرون می‌رانند. این حکومت در حال نسل‌کشی است.»

عمر حسن البشیر، رئیس جمهور سودان، در تابستان سال گذشته توسط دادگاه بین‌المللی لاهه در هلند به نسل‌کشی متهم و محکوم شد.

بنا بر آمار ارائه‌شده توسط سازمان ملل، از زمان آغاز درگیری‌های هشت‌ساله در منطقه دارفور بین شورشی‌های غیرعرب و حکومت عرب سودان تاکنون دست‌کم ۳۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده و نزدیک به دو میلیون نفر خانه و کاشانه خود را از ترس جنگ رها کرده و به مناطق و کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند.

این در حالی است که حکومت خارطوم تعداد کشته‌شدگان در هشت سال گذشته را تنها ده هزار نفر اعلام کرده است.

عبدالوحید نور، رهبر گروه شورشی جنبش آزادی‌بخش سودان، در مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه از جامعه بین‌الملل و شورای امنیت سازمان ملل خواسته است بر فراز دارفور منطقه پرواز ممنوع برقرار کند.

برخلاف سرعت جامعه بین‌الملل در برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی برای کمک به شورشیان این کشور، پیشنهاد چنین منطقه‌ای برای دارفور سال‌هاست که مطرح شده، اما هنوز نتیجه‌ای در بر نداشته است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید حتی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نیز پیش از رسیدن به مقام ریاست جمهوری از طرح پرواز ممنوع بر فراز دارفور حمایت کرده، اما هنوز این طرح تصویب و اجرایی نشده است.
XS
SM
MD
LG