لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۶

حمص سوریه هم‌چنان در محاصره، زیر «سنگین‌ترین» بمباران


دود سیاه بر فراز پالایشگاه حمص
دود سیاه بر فراز پالایشگاه حمص
تنها یک روز پس از وعده بشار اسد به حامی روس خود برای پایان دادن به خشونت، شهر حمص که یکی از پایگاه‌های اصلی مخالفان در سوریه است برای پنجمین روز متوالی هدف بمباران حکومت قرار گرفته و روزنامه گاردین به نقل از ساکنان این شهر حملات را «نسل‌کشی» خوانده است.

شبکه جهانی بی‌بی‌سی که خبرنگاری در حومه این شهر دارد حمله روز پنجم نیروهای اسد به حمص را «سنگین‌ترین بمباران» روزهای اخیر توصیف کرده و از قول فعالان سیاسی این کشور از مرگ دست‌کم ۴۰ نفر خبر داده است.

این «سنگین‌ترین بمباران» تنها یک روز پس از آن در حال رخ دادن است که رئیس جمهور سوریه در دیدار با وزیر خارجه روسیه، سرگی لاوروف، قول داد که «ریشه خشونت‌ها هر چه باشد» آنها را متوقف کند.

آقای اسد در دیدار خود با این مقام از بزرگ‌ترین حامی خود همچنین به گفت‌وگو با مخالفانش که ۱۱ ماه است خواهان کناره‌گیری او هستند ابراز علاقه کرد.

اما از سوی دیگر مخالفان آقای اسد و فعالان سیاسی در سوریه به این وعده‌های رئیس جمهور جوان سوریه چندان دل خوش نکرده‌اند و می‌گویند او از ابتدا وعده اصلاحات و گفت‌وگو زیاد داده، اما به هیچ یک عمل نکرده است.

به‌رغم ابراز علاقه بشار اسد به گفت‌وگو، شدت بمباران و حمله به شهر حمص در ۲۴ ساعت گذشته چنان بوده است که ساکنان این شهر در گفت‌وگو با روزنامه بریتانیایی گاردین هدف آقای اسد را «نسل‌کشی» و «بمباران و گرسنگی دادن» به مردم برای به زانو درآوردن آنها توصیف کرده‌اند.

به گزارش شبکه جهانی بی‌بی‌سی، تاکنون «صدها نفر» در اثر این بمباران‌های سنگین در شهر حمص جان خود را از دست داده‌اند.

گاردین نیز می‌گوید که تانک‌های ارتش سوریه حومه حمص را که در دست نیروهای اپوزیسیون است محاصره کرده‌اند و سه‌شنبه شب تمام مدت صدای بمباران و پرواز هلی‌کوپتر‌ها بر فراز شهر می‌آمده است.

هفته گذشته روسیه و چین برای بار دوم با یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت خشونت‌ها و با هدف توقف خون‌ریزی در این کشور مخالفت کردند، اقدامی که بازتابی گسترده و «محکومیت جهانی» این دو کشور را به دنبال داشت.

متعاقب این اقدام روسیه و چین،‌ آمریکا روز دوشنبه سفارت خود در دمشق، پایتخت سوریه، را تعطیل اعلام کرد و بریتانیا سفیر خود را برای بررسی اوضاع به لندن فراخواند.

با این حال روز سه‌شنبه نیز خروج سفرا و دیپلمات‌ها از سوریه ادامه یافت:‌ علاوه بر آن که فرانسه و ایتالیا سفرای خود را از سوریه بیرون کشیدند، شش کشور عرب خلیج فارس نیز اعلام کردند که نمایندگان‌شان را به کشور خود فراخوانده‌اند.

بحرین، کویت، عمان،‌ قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی همچنین اعلام کردند که سفرای سوریه را از خاک خود بیرون کرده‌اند.

در همین حال حکومت بشار اسد هم‌چنان همچون ۱۱ ماه گذشته اصرار دارد که در برابر «گروه‌های تروریستی» این شهر قرار گرفته و آن قدر به حملات ادامه خواهد داد تا نظم در این شهر برقرار شود.

از سوی دیگر بی‌بی‌سی از ادامه خشونت‌ها علیه معترضان در دیگر شهرهای سوریه نیز خبر داده است.

به گفته گروه‌های حقوق بشری و فعالان سیاسی، در تقریبا یک سال گذشته بیش از هفت هزار نفر در خشونت‌های سوریه جان باخته‌اند.

سازمان ملل در ماه ژانویه که شمار قربانیان سوری از ۵۴۰۰ نفر گذشت به دلیل دشواری اطمینان حاصل کردن از آمارها از ادامه کار آمارگیری از قربانیان انصراف داد.
XS
SM
MD
LG