لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

حمایت گسترده رای‌دهندگان نیویورکی از معترضان ضد وال استریت


نتایج یک نظرسنجی تازه که روز دوشنبه منتشر شد نشان می‌دهد که رای‌دهندگان ساکن نیویورک در ایالات متحده به شکل گسترده از اعمال مقررات سخت‌تر علیه نهادهای مالی که محور خواسته‌های معترضان گروه «وال استریت را اشغال کنید» را تشکیل می‌دهد حمایت می‌کنند.

۶۷ درصد کسانی که در نظرسنجی دانشگاه کوینیپیاک شرکت جستند با این معترضان هم‌رای هستند و معتقدند که بانک‌ها پس از گذراندن بحران اقتصادی جهانی با یاری دولت‌ها، همچنان به اندوختن سودهای کلان سرگرم‌اند.

این در حالی است که یک آمریکایی با درآمد متوسط هم‌چنان با مسائل مالی دست به گریبان است.

۸۷ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی با حق معترضان برای چادر زدن در منطقه منهتن پایین در صورتی که از قوانین پیروی کنند موافقت داشتند. این جنبش بیش از یک ماه پیش آغاز شد و دامنه آن تاکنون به شهرهایی حتی در خارج از آمریکا نیز رسیده است.

نتایج نظرسنجی از حامیان معترضان نشان می‌دهد که ۸۱ درصد موافقان این جنبش را دموکرات‌ها و ۳۵ درصد را هواداران جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند.

این اعتراض‌ها با پایان هفته به کشورهای دیگر نیز گسترش یافته است. در حالی که بسیاری از این تجمع‌های اعتراضی را دسته‌های نسبتا کوچک تشکیل می‌دادند، در رم پایتخت ایتالیا شمار معترضان از ده‌ها هزار تن بیشتر بود و خشونت‌هایی در جریان این اعتراض‌ها نیز رخ داد.

با این همه باید یادآوری کرد که نقطه تمرکز جنبش همچنان در شهر نیویورک است که در آن معترضان عمدتا به گونه‌ای مسالمت‌آمیز به تظاهرات مشغول‌اند. کمتر از نیمی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی رفتار پلیس را در برخورد با معترضان تایید کرده‌اند. در همین حال مواردی نیز گزارش شده است که در آن پلیس به زور متوسل شده است.

۳۷ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی جرج بوش و دولت او را مقصر اصلی مسائل اقتصادی کشور دانستند و ۲۱ درصد بانک‌ها را. ۷۳ درصد نیز گفتند از مقررات سختگیرانه دولتی علیه نهادهای مالی حمایت خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG